Hjärtmuskelinflammation

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Page

Hjärtmuskelinflammation

Inlägg av Page » 14/1 2007 14:52

Hallo. Håller på med en uppgift här på skolan där vi ska välja en sjukdom och sedan skriva vilka undersökningar och provtagningar som krävs för att faställa diagnosen (valde hjärtmuskelinflammation).

Är det här det "enda" man gör:

"Vid en kroppsundersökning lyssnar läkaren efter blåsljud eller gnidningsljud från hjärtat. Lungorna undersöks och puls och blodtryck kontrolleras. Man gör en EKG-registrering och tar blodprov för att kontrollera graden av inflammation. I vissa fall behövs även en ultraljudsundersökning och en lungröntgen."

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/1 2007 22:15

Jahg har konsulterat den stora medicinbibeln, dock utan större framgångar. Det man främst bör uppmärksamma är huruvida st-höjningar på ekg beror på perimyokardit eller infarkt.
På det stora hela verkar det som att diagnos ställs utifrån de parametrar du redan skrivit. blodprov tas ju för att påvisa att det verkligen rör sig om en inflammation.
Någon information utöver detta kan jag inte hitta.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 16/1 2007 14:19

Man kan ju även ställa ett par enkla frågor som, varit förkyld sista tiden? tränat under tiden eller strax efteråt? mm...

Hurvida EKG visar ST-höjningar beroende på infarkt eller perimyocardit kan inte alltid vara lätt att avgöra. Man brukar ha mer generella höjningar på EKG vid det sistnämnda men det behöver inte alltid vara så. Jag har själv kört patienter till direkt PCI där man i sista sekund bestämt sig för att det inte är en infarkt.

Vad det gäller prover så kan man mycket väl ha ett tnt läckage pga detta då man får en belastning av hjärtmuskeln. likaså kan man vända på det och förhöjt CRP vid infarkt samt förhöjd temp.
Det som brukar vara det avgörande är om man på UCG finner signifikant ökad mängd pericardvätska.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 16/1 2007 16:41

vill man röra till det ännu mer finns flera olika varianter av infektioner på hjärtat:
Pericardit med inflamation i hjärtsäcken vilken ibland ger ökad mängd pericardvätska (Vilket ibland kan ses på ekg sk. Electric alternance), men inte alltid. Ibland ger pericarditen bröstsmärta retrosternalt som ofta är andningsrelaterad (värre vid utandning).
Myocardit som är en infektion av hjärtmuskeln, vilken ger generella ST förändringar på de flesta avledningar och borde kunna skiljas från en infarkt vanligtvis.
Endokarditen är en infektion av hjärtmuskelns innersta lager och påverkar ofta hjärtklaffarna, och kan förstöra dessa. Tecken på detta kan vara nytillkomna blåsljud, vilket är orsaken till att doktorn ofta lyssnar på hjärtat varje dag hos patienter med Gram neg infektioner..

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 20/1 2007 15:55

En bra sida som tar upp dels symtom, provtagning men även diff.diagnoser är ju www.internetmedicin.se Här kan du säkert få svar på dina frågor....

Page

Inlägg av Page » 22/1 2007 14:33

Hej och tack för svaren! Jag har en annan fråga;

Hur många år lever man efter diagnosen KLL, ALL och AML?

KML;

"Vid kronisk myeloisk leukemi räknar man med att cirka 60 procent lever fem år efter insjuknandet."

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 22/1 2007 15:01

Det finns väl ingen som har det i huvudet... slå på cancerfonden.se eller cancer.nu eller någon annan sida som är relaterad till det du undra....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2007 11:16

Åldern talar ofta för eller emot en perimyocardit. Men inte alltid förstås.

Generella ST-höjningar är väldigt ovanligt vid AMI. Där är ST höjningarna i de avledningar som avspeglar det ockluderade kärlet.

Page

Inlägg av Page » 22/2 2007 14:25

Hur planeras vården i hemmet för en svårt sjuk reumatiker? Vilka hjälpmedel används? :wink: Sitter och söker på internet men kan inte hitta något specifikt för just vård vid svårt sjuka reumatiker..

AuF

Inlägg av AuF » 22/2 2007 14:49

Bästa svaret på de får du nog av en arbetsterap. Hjälpmedel anpassas efter de behov patienten ifråga har. Oftast genom en vårdplanering med både arbetsterap. och/eller sjukgymn., ssk och biståndshandlägare.

Svårt att ge ett specifikt svar angående just reumatiker, då alla handläggs individuellt beroende på just vilka behov/symtom patienten har.

(Hur fick du till den här frågan under hjärtinflammation ? ) 8)

Page

Inlägg av Page » 22/2 2007 15:20

Nä jag ides inte skapa ännu en ny tråd eftersom dom egentligen inte hör hemma på det här forumet så jag satt den i min gamla tråd :)! Ska testa få tag i en arbetsterapeut eller sjukgymnast.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 22/2 2007 16:17

Page skrev:Nä jag ides inte skapa ännu en ny tråd eftersom dom egentligen inte hör hemma på det här forumet så jag satt den i min gamla tråd :)! Ska testa få tag i en arbetsterapeut eller sjukgymnast.
Du kanske kan hitta något här :

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=

Är det nått annat du undrar över gällande reumatism eller fibrmyalgi får du gärna skicka PM då jag har båda sjukdomarna

Skriv svar