Utrustning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 20/1 2007 13:47

Alla kanske inte ska dömma allas vanor utan att ha sett allt, vissa landsting/ambulansföretag lägger olika stora pengar på utrustning. Klart att de med topputrustning tycker att det kan verka fjantigt.... Jag tycker personligen att det är bra med ett eget stetoskop. Man vill inte stoppa in andras baciller i öronen om man klarar sig. Stetoskopen ligger i en oren miljö i bilarna och löper därför extra stor chans att bli smutsiga.

Är väl inte mer konstigt än att en fotbollsdommare vill ha en egen visselpipa?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 20/1 2007 20:17

I mitt landsting får varje förare kvittera ut sin egen ratt vid skiftets början. Allt med tanke på hygienen, för tänk vad bakterier som trivs i handsvetten!

Nej, hörrni. Nu får vi skärpa oss. Vill man ha ett eget stetoskop får man väl ha det - det har jag - men jag ser ingen finess i att dela vården i två läger: de som har och de som inte har ett eget. :wink:

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 20/1 2007 22:57

[quote="magill"]I mitt landsting får varje förare kvittera ut sin egen ratt vid skiftets början. Allt med tanke på hygienen, för tänk vad bakterier som trivs i handsvetten!

Du skojar väl? *skrattar*....

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 20/1 2007 23:55

GoldenHour skrev:Alla kanske inte ska dömma allas vanor utan att ha sett allt, vissa landsting/ambulansföretag lägger olika stora pengar på utrustning. Klart att de med topputrustning tycker att det kan verka fjantigt.... Jag tycker personligen att det är bra med ett eget stetoskop. Man vill inte stoppa in andras baciller i öronen om man klarar sig. Stetoskopen ligger i en oren miljö i bilarna och löper därför extra stor chans att bli smutsiga.

Är väl inte mer konstigt än att en fotbollsdommare vill ha en egen visselpipa?
Du har så rätt.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 21/1 2007 0:02

laban333 skrev:
aceofspades skrev:
laban333 skrev: Eget stetoskop? Tillåt mej gapskratta. Nu skojar ni väl ändå???? Finns inget som heter rengöra? Gud så fjantigt....
Lånar du kalsonger också av de som rengör sina?
Dessutom är kvaliteten inte alltid den bästa när landstinget betalar
notan...
Nu e du ändå ute o cyklar=9 HAHAHAHAHAHA
Köp du ditt stetoskop.
IGEN:::GUD SÅ FJANTIGT!!!!
Jag undrar vad det är du tycker är så fjantigt. Personligen känns det som en trygghet att ha ett eget stetoskop. Man vet att det är helt och rent, man vet hur det funkar osv. Vari ligger det fjantiga i detta?
Undrar vem som är ute och cyklar...

Användarvisningsbild
Birger
Inlägg: 17
Blev medlem: 3/8 2005 2:22
Ort: Malmö / Lund

Inlägg av Birger » 21/1 2007 2:11

Tanken är rätt med eget stetoskop, du vet vad du har, men å andra sidan är det nice att kunna använda landstingets billighetsskop till infektiösa patienter, till patienter med hög grad av orenlighet pga sjukdom samt i förekommande fall till de osnyggt avlidna. Varför?
Well, jag har inte provat att autoklavera skop med friflytande membran men jag är tveksam till om ljudkvaliteten skulle förbättras-
Generellt på läkarsidan har vi i god vårdhygienisk anda (sic!) på de flesta sjukhus tjänstekläder men vad jag vet är det ingen som fått sponsrade skodon i mina två senaste landsting (undantaget tofflorna på operation)
Hur ser det ut på Era sjukhus?

B.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 21/1 2007 16:29

Jag förstår inte hur arbetsgivaren kan motivera att personalen ska stå
för egna skor. Ska man själv betala för skor som man endast använder på jobbet? Snålt.

Skriv svar