Livräddarna

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/3 2007 19:21

Niklas Karlsson skrev:ssk som städar läkarexpeditioner är nog mer regel än undantasg
Finns det andra sätt för kaffekopparna att ta sig till diskmaskinen? :wink:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/3 2007 19:51

Vad sägs om att läkarna gör som alla andra? Eller är de för fina?
En uska på akuten var lite radikal och ställde ner en halvfull kopp i den skyldige läkarens rockficka. Det blev en jäkla liv.. Men det blev bättre (ett tag).

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/3 2007 22:28

Niklas Karlsson skrev:Vad sägs om att läkarna gör som alla andra? Eller är de för fina?
En uska på akuten var lite radikal och ställde ner en halvfull kopp i den skyldige läkarens rockficka. Det blev en jäkla liv.. Men det blev bättre (ett tag).
Hehe... När jag kom till jobbet för ett tag sedan satt det ett gäng fotografier på mögelsvampar formade som bl.a. köttbullar och potatismos och en sallad på kylskåpet med texten: "Ursäkta att vi slängde er mat!"

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 7/3 2007 23:48

Niklas Karlsson skrev:Vad sägs om att läkarna gör som alla andra? Eller är de för fina?
Drar du inte alla över en kant nu?

Det är konstigt att man inte städar undan efter sig, det är skit rent ut sagt. Mig veterligen brukar detta ofta vara ett problem på arbetsplatser. Möjligen inkluderades inte någonting så basalt som just att plocka undan efter sig själv i dessa personers uppfostran, men jag kan garantera er att det inte är någonting som ingår i läkarutbildningen. Avslutad sådan borde därav inte automatiskt leda till att man saknar denna enkla kunskap om hur man uppför sig. Det är fel på det här fåtalet människor, inte yrkeskåren.

Kan inte säga hur det är som läkare. Men det är väldigt lätt att få oförtjänta avhyvlingar som läkarstudent i alla fall, eftersom alla förutsätter att man anser sig vara bättre än alla andra. Det räcker med ett fåtal idioter för att dra en hel yrkeskår över kammen, se på politikerna. Majoriteten av alla läkare jag umgåtts med städar undan efter sig själva, och majoriteten av alla mina kurskamrater är ödmjuka personer som aldrig skulle sätta sig över någon annan.

När en läkare missköter sig så brukar folk alltid dra slutsatsen att det är för att denne anser sig vara bättre än alla andra - eller för att han/hon är läkare. Inte för att det är fel på den personens personlighet.

Menar inte att dra upp en stor diskussion om det här, vill bara påpeka hur ledsamt det är.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2007 19:49

zAjben: Jag tror inte att det är så att man på läkarutbildningen lär sig att lämna halvtomma kalla kaffekoppar efter sig på sin arbetsplats. Däremot tror jag att det är väldigt vanligt att sjuksköterskor och undersköterskor med jämna mellanrum går och städar på dessa arbetsplatser eftersom de vanligtvis är de som startar diskmaskinen och ser att det finns tre tomma kopplatser och funderar om det kanske finns tre skitiga koppar på läkarexpeditionen. Detta resulterar i att doktorn således lär sig att kaffekoppen automatiskt hoppar ut till diskmaskinen i de flesta fall och således behöver de inte göra något åt det.
Så här har det pågått i alla år. Sedan kommer det helt plötsligt män på andra platser än som läkare inom vården och systrarna märker då att de faktiskt plockar undan efter sig, eftersom de också startar diskmaskinen. Vilket i sin tur leder till griniga systrar som hittar på olika hyss för att "lära"doktorerna att de inte är några morsor anställda att städa efter dem. De nya männen inom vården förstår således inte varför övriga systrar är upprörda eftersom de ser det som en självklarthet att plocka undan efter sig, vilket skapar kommentarer likt den från Niklas K.

Andra bidragande orsaker är antagligen också det faktum att läkarna flyttar runt på olika arbetsplatser på ett sjukhus, m.m.

Hur som helst så tror jag att eftervärlden inte kommer förstå denna diskussion när de hittar den om 60 år eftersom situationerna då inte uppstår.

Rena gissningar från min sida, men jag tror i alla fall att detta är en tänkbar orsak.

Jan Sigvard

Kapnograf

Inlägg av Jan Sigvard » 26/4 2007 11:41

Hej.

Knappa in - www.google.se
Skriv kapnograf i sökfältet
Nu får du strax veta allt om vad en kapnograf är, vad den används till, hur och när den används och vilka företag som säljer sådana c- kapnografer.

Mvh
JS

Skriv svar