Livräddarna

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 28/1 2007 10:52

Novisen skrev:
JOCKE skrev:Det är väl ingen som påstått annat... Att LUCAS är ett hjälpmedel säger väl sig själv. Men ska man ha nytta av den fullt ut så krävs en boussignac i halsen.
Tror man iallafall!!!!!

Vi har också LUKAS och boussignac-tub på hjärtstoppen. En börjar alltid med manuella kompressioner medans den andre tar fram LUKAS. Vi hjälps sedan av att koppla och sätta igång LUKAS. När den går börjar en med luftvägen medans den andre kopplar upp deff och börjar sätta PVK. När LUKAS gått ca 3 minuter så stängs den av och en manuell analys görs. LUKAS slås på och man laddar deffen om man ska defibrillera. Defibrillering utförs med LUKAS gående. Efter 10 sekunder stängs LUKAS av och pulskontroll görs. Om ingen puls så får LUKAS gå i 3 minuter till osv.
Vad bra att du kan era riktlinjerna... Vad detta sen har med mitt inlägg som du citerat att göra, vet jag inte.
Man kan ju bara kmonstatera att även om man har lucas så ser riktlinjerna tydligen annorlunda ut i landet...

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 28/1 2007 22:32

Niklas Karlsson skrev:Tror du har rätt combitub..

Problemet ligger på entreprenörerna som anställer vubbade syrror för att de är just det.. Inte för att de är kompetetnta. SSK utnyttjar detta genom att gå ex narkosvubben för att få en gräddfil in i passagerarsätet i ambulansen. Att de sedan inte kan använda sin utbildning kliniskt bryr ingen sig om (förutom patienten).

På de 2 stationer som jag jobbar har 30% av narkossyrrorna inte skrivit under den utökade delegeringen av olika anledningar. Jag tycker det är en riktig felrekrytering då man inte går efter kunskap utan vad SLL skrivit som krav i upphandlingen. Det märks inte så tydligt idag då vi har akutbilen. Jag känner igen novisens siffror om hur NSK i akutbil använder sina delegeringar och det gör mig mörkrädd om akutbilarna tas bort. Man har anställt en massa narkossköterskor, men de kan ingeting då de kanske jobbat en sommar på huset bara för att komma ut på fältet.

DET gör mig rädd!
Behöver narkossyrror delegering för intubation?? Det trodde jag man som nsk hade formell kompetens på.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 28/1 2007 22:36

Tänk vilken snurr på forumet ett litet tv-program om brandkåren kan göra....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/1 2007 22:41

Pratar utökad delegering genreltt! vilen felrekrytering det gör. Det är ju helt plötligt en allmänsyrra i praktiken

Micke G

Inlägg av Micke G » 4/2 2007 2:17

Avsnittet som sändes:
Först anländer brandmän enligt SALSA (Saving Lives In Stockholm Area) och som är utbildade i D-HLR. Därefter anländer ambulans som fortsätter med A-HLR för att senare kompletteras med en akutbil. I detta fall en mycket erfaren besättning. De handlar i enlighet med svenska kardiologföreningens direktiv för A-HLR samt en pågående studie -TROIJKA (trombolys vid hjärtstopp).

A-HLR handlar inte som många tror i första hand om specialåtgärder såsom intubering, iv-infart och läkemedel. Det viktigaste vid sidan om defibrillering är att ha en effektiv och kontinuerlig HLR utan avbrott. Innan assistans anländer så anser jag att de åtgärder som du försöker utföra utöver en effektiv HLR ökar "hands-off tiden" och gynnar inte patienten särskilt positivt såtillvida du inte kan utföra dem under pågående HLR. Supereffektiv HLR tills dess att assistans anländer (givetvis om den är nära) som tex SALSA-larmet med brandmännen (som i detta fall gjorde exemplarisk HLR) visade sig vara effektivt. Det som dock räddade livet på den mannen var bedmintonkompisarna som påbörjade HLR.

Nya guidelines i AHLR ute nu: www.hlr.nu

Micke

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/2 2007 12:33

Har precis sett avsnitt 4 och måste bara kommentera en sak jag la märke till på sista larmet, det om hunden som fastnat på en klippa. När de plockade upp den yngre tjejen som åkte med för att visa vägen. Var det någon mer än jag som la märke till det första hon gjorde när hon hoppat upp i bilen? Hon vände sig och började genast leta efter ett bälte.

Än finns det hopp för sveriges framtid! :lol:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 4/2 2007 19:25

Micke G skrev:Avsnittet som sändes:
Först anländer brandmän enligt SALSA (Saving Lives In Stockholm Area) och som är utbildade i D-HLR. Därefter anländer ambulans som fortsätter med A-HLR för att senare kompletteras med en akutbil. I detta fall en mycket erfaren besättning. De handlar i enlighet med svenska kardiologföreningens direktiv för A-HLR samt en pågående studie -TROIJKA (trombolys vid hjärtstopp).

A-HLR handlar inte som många tror i första hand om specialåtgärder såsom intubering, iv-infart och läkemedel. Det viktigaste vid sidan om defibrillering är att ha en effektiv och kontinuerlig HLR utan avbrott. Innan assistans anländer så anser jag att de åtgärder som du försöker utföra utöver en effektiv HLR ökar "hands-off tiden" och gynnar inte patienten särskilt positivt såtillvida du inte kan utföra dem under pågående HLR. Supereffektiv HLR tills dess att assistans anländer (givetvis om den är nära) som tex SALSA-larmet med brandmännen (som i detta fall gjorde exemplarisk HLR) visade sig vara effektivt. Det som dock räddade livet på den mannen var bedmintonkompisarna som påbörjade HLR.

Nya guidelines i AHLR ute nu: www.hlr.nu

Micke
Bra och välskrivet inlägg av Micke!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 4/2 2007 22:30

Tycker också att det var fina rader Micke!

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 5/2 2007 22:43

Från det ena till det andra.

De nya behandlingsriktlinjerna för Basal-HLR är ju lite kul... Nu ska man kompa på alla personer som ej har en fungerande andning. Vist är jag med på att personer som inte har någon andning snart även tappar cirkulationen om ingen gör någonting. Men det jag ville belysa var just att nu är det helt plöttsligt inte farligt att köra HLR på ett slående hjärta. Nu är vi tillbaks där vi var för ett antal år sedan igen, ;) Lustigt.

Tidigare så har det varit helt fel att lära ut att starta HLR på ett slående hjärta för att risken var stor att man sätter det ur funktion. Tydligen så hade lungräddningen vid andningsstopp inte påvisats tillräckligt bra enligt den årliga statistiken? (eftersom att man nu ska starta HLR direkt istället för att blåsa)

Jag har uppfattat det som att inblåsningar har haft goda resultat genom åren, tydligen inte?

Någon med mer kåll på läget?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/2 2007 12:22

Lipton skrev:Har precis sett avsnitt 4 och måste bara kommentera en sak jag la märke till på sista larmet, det om hunden som fastnat på en klippa. När de plockade upp den yngre tjejen som åkte med för att visa vägen. Var det någon mer än jag som la märke till det första hon gjorde när hon hoppat upp i bilen? Hon vände sig och började genast leta efter ett bälte.

Än finns det hopp för sveriges framtid! :lol:
I det avsnittet funderade jag på varför man hör sirernerna i bakgrunden på väg till en hund på en klippa?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 6/2 2007 19:09

Här har vi ett ögonblick där ordet "blåljuskåt" kommer väl till pass. Inte bara hunden som jag reagerade på, kan man skicka 3 stora brandbilar på utryckningen till en tant som inte orkar gå upp för en trapp? PATETISKT! Kul att se att stockholmarnas skattepengar går till något vettigt.... Inte konstigt att dom måste skära ner på brandkårens resurser när dom missbrukar dom nått så in i h-vete. Kanske skulle ha råd att ha alla anställda kvar om man va lite mer smarta i sina utalarmeringar och med sina resurser

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/2 2007 19:20

Man undrar ju om det är nåt de gör för att det ska bli "bra TV", eller om det är så på riktigt?

I programmet har jag för mig att de sa att det var strömavbrott som gjorde att hon inte kunde ta sig hem, men på bilderna så lyser det i trapphuset? Dessutom är det ju lite "roligt" att de bär henne upp-och-ner :shock:

Ett tips är ju att ta hela rullstolen med dam och allt så blir det ju bättre för alla. Men men. Lätt att vara efterklok och utomstående.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 6/2 2007 19:59

Hade väl ingen rullstol kanske... Har dom inga sjuktransporter i stockholm? Förstår överhuvudtaget inte hur sos kan larma brandkåren på något sådant. Att göra bra tv tycker jag låter lite konstigt då det snarare väcker anstöt än verkar fränt...

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 6/2 2007 20:01

Jo, hon satt ju i en på bottenplanet.

Furix

Inlägg av Furix » 6/2 2007 20:10

Kan det inte vara så att SVT lägger in lite sirener i bakgrunden för att det ska verka mer akut än vad det är? Bara en liten tanke...

Skriv svar