Livräddarna

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 19/1 2007 1:43

Akuten skrev:Den ssk som intuberade sa ju något i stil med "Det kanske löste upp proppen. Vi vet ju inte vad det är vi ger." Så jag tänkte mig att de gav någon form av trombolys men att det var en studie där de inte vet vilket preparat de ger. Är det någon som vet om detta förekom i Stockholm när programmet spelades in?

Den ssk som intuberade var inte med i bild när man såg att de 2 första från ambulansen kom så hon + en till kanske hörde till akutbilen och att den kom efter en liten stund???
Det är så här.. Vi hade i Stockholm ett projekt på Akutbilarna med Metalyse på asystoli som vi gav utan att veta om det var Placebo eller Metalyse i sprutorna.
Allt dokumenterades och var numrerat för att man skulle kunna se i efterhand vad man hade givit. Så det var nog så i detta fall att det var aktiv substans i just den injektionen som denna patient fick..tur för honom..projektet för detta gick sedan ut för att utverderas. Tror det var precis mot slutet av projektet när programmat spelades in. Nu satsar man på PCI i stället. Metalyse var ett bra preparat , snabbt och effektivt.. men så klart risker med blödningar och så som med alla trombolyspreparat...
Kenneth.L Aisab/City

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 19/1 2007 3:31

malle skrev:
laban333 skrev:
Novisen skrev:Går det bra att ventilera patienten utan tub finns det ingen anledning att ha bråttom med det på plats. Kan vara praktiskt under transport dock - även på djupt medvetslösa patienter. Har patienten tillräckliga tidaler på spontanandning så ska inte patienten ventileras. Fick man in någon infart?? Adrenalin är standard men bevisen är svaga för att det skulle ha någon effekt eller åtminstone att det skulle ha någon effekt på överlevnaden. Cordarone tror jag mer på till behandlingsresistenta VF. Det som räddar liv är snabb start av HLR, snabbt larm, effektiva kompressioner, normoventilerade patienter och tidig defibrillering.
Jobbar du som?

Klart att fri och säkert luftväg är 100% att föredra genom att intubera patienten. Massa fördelar, t.ex. aspirationsrisken minimeras, du får inte en massa luft i magen mm.mm. Det är väldigt låg standard på akutsjukvården i Sverige om det är sådär det fungerar överallt. Att dom tillät det visas på TV ens förstår jag inte. Långa pauser i kompressionerna m.m. Vi som jobbar inom vården såg ju allt som gick fel, däremot är medelsvensson imponerad, tyvärr på felaktiga grunder....
Du verkar ej ha studerat de nya HLR-riktlinjerna. Hade du gjort det hade du sett att intubering ej alls är högprioriterat i samband med de första kritiska minuterna efter ett stillestånd.

Det skrivs t o m att man inte i någon studie kunnat påvisa att intubation i samband med hjärtstopp leder till ökad överlevnad. Däremot är det tydligt beskrivet att en väl genomförd HLR i kombination med tidig deff. leder till ökad överlevnad.
I början ja....men det där var efter 14 minuter. Du skall inte fingerpoint när du har fel!!!
IVA/NEO SSK

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/1 2007 12:43

Malle: Jag vet inte i vilken del av landet du jobbar eller vilket HLR-program ni jobbar efter. Vi arbetar efter P-HLR och där ligger intuberingen som en tidig insats. Vi intuberar med en boussignactub vilket ger en effektiv ventilation tillsammans med LUCAS.

Att man gör pauser i kompressionerna är väl ganska naturligt och framförallt nödvändigt för att kunna analysera och deffa. Har du tagit tiden på hur långa pauserna egentligen är när du/ni är på ett stille? Jag tror att de är längre än du tror.

Tidig deff... ja visst men på ett obevittnat hjärtstopp så deffar man ju inte inom de första 3 minuterna. Är man dubbla besättningar på plats från början så vill jag hävda att man hinner både sätta nål, koppla upp deffen och intubera under tiden en gör kompressioner i 3 minuter.

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 19/1 2007 13:08

JOCKE skrev:Malle: Jag vet inte i vilken del av landet du jobbar eller vilket HLR-program ni jobbar efter. Vi arbetar efter P-HLR och där ligger intuberingen som en tidig insats. Vi intuberar med en boussignactub vilket ger en effektiv ventilation tillsammans med LUCAS.

Att man gör pauser i kompressionerna är väl ganska naturligt och framförallt nödvändigt för att kunna analysera och deffa. Har du tagit tiden på hur långa pauserna egentligen är när du/ni är på ett stille? Jag tror att de är längre än du tror.

Tidig deff... ja visst men på ett obevittnat hjärtstopp så deffar man ju inte inom de första 3 minuterna. Är man dubbla besättningar på plats från början så vill jag hävda att man hinner både sätta nål, koppla upp deffen och intubera under tiden en gör kompressioner i 3 minuter.
Det spelar ingen roll i vilken del av landet jag jobbar, eftersom riktlinjerna vid HLR ju är nationella och ska gälla för alla. Att ni intuberar tidigt förstår jag om ni använder LUCAS, vilket vi inte gör.

Det enda jag gjorde i mitt inlägg var att uppge det som står skrivet i de nya A-HLR-riktlinjerna.

Jag intuberar självklart vid stillestånd när det är tid för det. Min poäng var att alltför tidig intubation (särskilt vid svår luftväg) i mycket hög grad riskerar att försämra en effektiv HLR vilket avsevärt minskar chanserna till överlevnad för pat.

//malle

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Inlägg av malle » 19/1 2007 13:13

laban333 skrev:
malle skrev:
laban333 skrev: Jobbar du som?

Klart att fri och säkert luftväg är 100% att föredra genom att intubera patienten. Massa fördelar, t.ex. aspirationsrisken minimeras, du får inte en massa luft i magen mm.mm. Det är väldigt låg standard på akutsjukvården i Sverige om det är sådär det fungerar överallt. Att dom tillät det visas på TV ens förstår jag inte. Långa pauser i kompressionerna m.m. Vi som jobbar inom vården såg ju allt som gick fel, däremot är medelsvensson imponerad, tyvärr på felaktiga grunder....
Du verkar ej ha studerat de nya HLR-riktlinjerna. Hade du gjort det hade du sett att intubering ej alls är högprioriterat i samband med de första kritiska minuterna efter ett stillestånd.

Det skrivs t o m att man inte i någon studie kunnat påvisa att intubation i samband med hjärtstopp leder till ökad överlevnad. Däremot är det tydligt beskrivet att en väl genomförd HLR i kombination med tidig deff. leder till ökad överlevnad.
I början ja....men det där var efter 14 minuter. Du skall inte fingerpoint när du har fel!!!
Får fråga dig en sak???? Är det viktigaste i en diskussion att man alltid har rätt??? Jag blir så trött!!!!!!!!!!!!!!

Anledningen till att jag - enligt dig - "fingerpoint"(?) var att det var just det du själv gjorde i ditt inlägg. Du var mkt snabb med att direkt döma ut den besättning som jobbade med pat.

Var du där???

Om inte - hur kan du då veta vad som hände under de avsnitt som klipptes bort??

Ang detta med intubering i ett tidigt skede - se mitt inlägg till JOCKE.

//malle

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/1 2007 15:26

Jag har läst ditt inlägg... men om ni nu inte har LUCAS så behöver vi inte fortsätta denna diskussionen mer för vi arbetar inte efter samma koncept. Vi har inte A-HLR som grund utan P-HLR.

Jag tycker inte att en diskussion handlar om att ha rätt eller fel... Det jag ville göra var att belysa det sätt vi arbetar på.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/1 2007 15:26

malle skrev:
JOCKE skrev:Malle: Jag vet inte i vilken del av landet du jobbar eller vilket HLR-program ni jobbar efter. Vi arbetar efter P-HLR och där ligger intuberingen som en tidig insats. Vi intuberar med en boussignactub vilket ger en effektiv ventilation tillsammans med LUCAS.

Att man gör pauser i kompressionerna är väl ganska naturligt och framförallt nödvändigt för att kunna analysera och deffa. Har du tagit tiden på hur långa pauserna egentligen är när du/ni är på ett stille? Jag tror att de är längre än du tror.

Tidig deff... ja visst men på ett obevittnat hjärtstopp så deffar man ju inte inom de första 3 minuterna. Är man dubbla besättningar på plats från början så vill jag hävda att man hinner både sätta nål, koppla upp deffen och intubera under tiden en gör kompressioner i 3 minuter.
Det spelar ingen roll i vilken del av landet jag jobbar, eftersom riktlinjerna vid HLR ju är nationella och ska gälla för alla. Att ni intuberar tidigt förstår jag om ni använder LUCAS, vilket vi inte gör.

Det enda jag gjorde i mitt inlägg var att uppge det som står skrivet i de nya A-HLR-riktlinjerna.

Jag intuberar självklart vid stillestånd när det är tid för det. Min poäng var att alltför tidig intubation (särskilt vid svår luftväg) i mycket hög grad riskerar att försämra en effektiv HLR vilket avsevärt minskar chanserna till överlevnad för pat.

//malle
Bra inlägg Malle. Vi använder också LUKAS. Man ska inte glömma att Lukas är ett hjälpmedel. Ett hjälpmedel som gör att man kanske får tid över tidigare i återupplivningen att säkra luftvägen.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/1 2007 15:37

Det är väl ingen som påstått annat... Att LUCAS är ett hjälpmedel säger väl sig själv. Men ska man ha nytta av den fullt ut så krävs en boussignac i halsen.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 19/1 2007 15:58

Man ska komma ihåg att Svenska HLR-rådets riktlinjer vid A-HLR är just riktlinjer, det är ingen lag. Detta innebär att på de ställen där vi har LUCAS så har det funnits ett behov av att ändra lite i riktlinjerna så att de ska ge ett så optimalt användande av LUCAS som möjligt.
Men med de nya riktlinjerna som kom i november -06 så borde det inte längre finnas något behov av "egna" riktlinjer vid LUCAS-HLR för de nya liknar väldigt mycket de riktlinjer vi har haft vid LUCAS-HLR (hos oss i alla fall).

Vi använder boussignac-tub tillsammans med LUCAS.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/1 2007 23:14

JOCKE skrev:Det är väl ingen som påstått annat... Att LUCAS är ett hjälpmedel säger väl sig själv. Men ska man ha nytta av den fullt ut så krävs en boussignac i halsen.
Tror man iallafall!!!!!

Vi har också LUKAS och boussignac-tub på hjärtstoppen. En börjar alltid med manuella kompressioner medans den andre tar fram LUKAS. Vi hjälps sedan av att koppla och sätta igång LUKAS. När den går börjar en med luftvägen medans den andre kopplar upp deff och börjar sätta PVK. När LUKAS gått ca 3 minuter så stängs den av och en manuell analys görs. LUKAS slås på och man laddar deffen om man ska defibrillera. Defibrillering utförs med LUKAS gående. Efter 10 sekunder stängs LUKAS av och pulskontroll görs. Om ingen puls så får LUKAS gå i 3 minuter till osv.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/1 2007 11:28

AEG skrev:Akuten: Tror faktiskt det pågick en studie vid tillfället om prehosp.trombolys, möjligt att den fortfarande pågår...
Den intuberande sjuksyrran jobbar på akutbil A995.

Hon jobbar på 993 Huddinge..

De väntade in narkossyrran för att tuba. Hur ska ni göra när de inte finns tillgängliga efter 2010? Det är en av orosmomentent man hör dagligen idag.

Man gav adrenalin och pat hade pvk men det filmades inte för det var inte MORA som gjorde (hoppas jag).

AuF

Inlägg av AuF » 27/1 2007 2:45

Niklas: Kan man inte tycka att en amb.ssk skall kunna tuba ett hjärtstopp själv utan att behova invänta en sovsyster ?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2007 8:33

TVEKLÖST!! Så ser organisationen ut idag.

Det jag menar är att om inte syrran klarar att utföra sina dlegeringar idag, Hur ska hon klara det 2010 OM nu akutbieln tas bort..

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/1 2007 15:17

Tror du har rätt combitub..

Problemet ligger på entreprenörerna som anställer vubbade syrror för att de är just det.. Inte för att de är kompetetnta. SSK utnyttjar detta genom att gå ex narkosvubben för att få en gräddfil in i passagerarsätet i ambulansen. Att de sedan inte kan använda sin utbildning kliniskt bryr ingen sig om (förutom patienten).

På de 2 stationer som jag jobbar har 30% av narkossyrrorna inte skrivit under den utökade delegeringen av olika anledningar. Jag tycker det är en riktig felrekrytering då man inte går efter kunskap utan vad SLL skrivit som krav i upphandlingen. Det märks inte så tydligt idag då vi har akutbilen. Jag känner igen novisens siffror om hur NSK i akutbil använder sina delegeringar och det gör mig mörkrädd om akutbilarna tas bort. Man har anställt en massa narkossköterskor, men de kan ingeting då de kanske jobbat en sommar på huset bara för att komma ut på fältet.

DET gör mig rädd!

Skriv svar