Hjälp!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

X4rtiZ
Inlägg: 1
Blev medlem: 22/2 2007 16:06

Hjälp!

Inlägg av X4rtiZ » 22/2 2007 16:18

Tjabba jag har hemprov i NO just nu, och jag behöver hjälp med svaren!

1. Vilka är skillnaderna mellan bakterier och virus? Kan någon av de mikroorganismerna vara nyttiga? I så fall, på vilket sätt?

2. När dina celler utför sitt arbete, bildas koldioxid och ammoniak. Dessa ämnen vill cellen bli av med. På vilket sätt lämnar dessa ämnen kroppen?

3. "Jag är immun mot mässling", sade Kajsa. På vilka två sätt kan hon ha blivit immun? Förklara också varför Kajsa inte blir sjuk om hon utsätts för smitta.

4. Blod transporteras både i hjärtat och kranskärlen "utanpå" hjärtat.

5. Anton var en duktig löpare. Han fick ett träningsstipendium på tre månader. Platsen dit han åkte, låg högt upp i bergen. När han först kom dit gick träningen mycket sämre än vanligt, men efter en tid gick det bra igen. Direkt efter att han kommit hem gjorde han strålande resultat, för att sedan efter en tid återgå till normala resultat igen. Vad berodde allt detta på? Förklara ingående vad som hände.

6. Hur påverkas din puls efter 30 benböj? Jämför din vilopuls och arbetspuls med en äldre/yngre i hemmet. Varför ökar pulsen under arbete?

7. En bloddroppe befinner sig längst ner i kroppen till vänster. Skriv en berättelse om bloddroppens vidare färd i kroppen och vad som händer under resan.


OBS! Alla begrepp du använder i dina svar ska förklaras, antingen direkt i svaret eller så hänvisar du till en annan sida.


Glöm inte att skriva nummer på vilken/vilka frågor du svarar på!


Tack på förhand, /Lars-Henrik

Lipton

Re: Hjälp!

Inlägg av Lipton » 22/2 2007 16:52

Ovanligt bra frågor för att vara ett högstadieprov!
Ta vara på tillfället och försök hitta svaren själv, finns ingen här som kommer hjälpa dig att skriva svaren. Däremot kan du säkert få synpunkter på dina svar om du löser frågorna själv först och sedan skriver dina svar och om det är något du är tveksam över. Det kommer du dessutom lära dig mer på!

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 23/2 2007 0:50

Det bakomliggande hemliga syftet med hemarbeten och skrivuppgifter är att skolorna förbereda eleverna för deras eventuellt framtida studieår på gymnasie och högskolenivå. ;) Då ställs det verkligen kvar på att man ska kunna söka, sålla och formulera om information från böcker, databaser och andra informationskällor. :)

Det är en konst att lära sig att söka information själv och förstå vad som kan vara lälmpligt att plocka ut, och sist men inte minst kunna skriva om det med egna ord och inte bara kopiera texter rakt av som tyvärr har blivit väldigt lätt med dagens internetmöjligheter. :) Visserligen kommer man inte långt med sådant fusk idag, men på mellan och högstadienivå saknar skolorna garranterat resurser för att bevaka kopierat inehåll. :) Att det ställs krav på källor är ju en självklarhet, men hur svårt är det inte att "råka" glömma uppge en källor ;) Internet är gigantiskt, och jag har svårt att tro att Svenskaläraren Birgitta 47år ens tänker tanken att sitta ute på google och försöka och leta på vart Anders kan ha kopierat texten om den Globalla uppvärmningen ifrån. 8)

Nu spårade det ur här, men kände att jag behövde lätta på trycket lite. ;)
Det jag vill komma fram till X4rtiZ är att precis som Lipton säger så är det du som måste försöka finna svaren själv, och sedan när du har ett resultat så kan du återkomma med svaren och en diskusion med synpunkter och förslag kan startas. :) Ingen här kommer besvara frågorna rakt av åt dig.
Men du är varmt välkommen tillbaka om du har andra frågor :)

Lycka till!

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 23/2 2007 0:56

Jadu.Vems hemtenta? Våran eller din?
IVA/NEO SSK

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 24/2 2007 9:02

Ja du Lars-Henrik, skall du glida på en räkmacka genom livet eller ska du kanske åstadkomma ngt?

joakim_

Inlägg av joakim_ » 24/2 2007 17:08

härligt att det fortfarande finns ngn på högstadiet som har dubbelnamn :shock:

Skriv svar