Undersköterskans roll på en olycksplats?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

erixa

Undersköterskans roll på en olycksplats?

Inlägg av erixa » 17/4 2007 14:26

Jag utbildar mig till USKA och vi har en skoluppgift som jag kört fast på lite...
Jag var tvungen att avbryta min Sjukvrds kurs eftersom jag fick barn, och nu 1½ år senare har jag kommit ifrån det där sjukvårdstänket känner jag... =/

I uppgiften uppges att en tankbil har kolliderat och flera bilar är inblandade. Fler skadade befaras...
Tankbilen har siffermärkningen 268/1079 som jag efter många om och män kommit fram till är Svaveldioxid.

Nu till frågan: Vad gör jag som USKA på olycksplatsen?
Jobbar det öht USK:or i ambulanser, eller är det bara SSK eller USK:or med vidareutb. som får jobba där?

Hoppas nån kan ge mig lite svar...

MvH //erica

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 17/4 2007 14:57

I princip så har alla undersköterskor som jobbar på ambulans en ambulanssjukvårdarutbildning. Kommer du med ambulans eller som privatperson i scenariot? Om du kommer som privatperson: Egen säkerhet först! Larma! Inventera/prioritera de skadade, vilken typ av skador? Om du utan att äventyra din egen säkerhet kan nå de drabbade: Basal första hjälpen, ex friluftväg, tryckförband. Kommer du som ambulanssjukvårdare så blir det lite krångligare du kommer då att bli sjukvårdsledare och din ssk kollega med.ansvarig. Du ansvarar för sjukvårdpersonalens säkerhet, samverkar med sos, polis och räddningstjänst osv, Boktips: akutsjukvård på skadesplats av Malmsten. Lycka till!!

erixa

Inlägg av erixa » 17/4 2007 19:32

putte

Okej, tack så mycket!

I scenariot så kommer jag i ambulansen, alltså inte som privatperson.

MvH // erica

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: Undersköterskans roll på en olycksplats?

Inlägg av Linda » 17/4 2007 20:46

erixa skrev:Jag utbildar mig till USKA och vi har en skoluppgift som jag kört fast på lite...
Jag var tvungen att avbryta min Sjukvrds kurs eftersom jag fick barn, och nu 1½ år senare har jag kommit ifrån det där sjukvårdstänket känner jag... =/

I uppgiften uppges att en tankbil har kolliderat och flera bilar är inblandade. Fler skadade befaras...
Tankbilen har siffermärkningen 268/1079 som jag efter många om och män kommit fram till är Svaveldioxid.

Nu till frågan: Vad gör jag som USKA på olycksplatsen?
Jobbar det öht USK:or i ambulanser, eller är det bara SSK eller USK:or med vidareutb. som får jobba där?

Hoppas nån kan ge mig lite svar...

MvH //erica
Din gamla tråd om samma ämne:
viewtopic.php?t=712&highlight=

Kanske hittar du lite tips där ?
Minns att jag hjälpte dig via ICQ och PM men jag har inga sådana PM kvar och inte du heller gissar jag på eftersom du har nytt användarnamn.
Hittar du inget kan du maila mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig lite.
Grattis till barnet förresten :D

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 17/4 2007 21:03

2 betyder att det är en gas, 6 betyder att det är frätande och 8 betyder giftig. svaveldioxid är extremt farlig, ett par andetag dödar så vänta på behörigt avstånd med vinden blåsandes mot tankbilen tills brandkåren har säkeställt att inga läckor har uppstått.

erixa

Inlägg av erixa » 17/4 2007 21:41

zimme

Ok, bra info! Tack!

erixa

Inlägg av erixa » 17/4 2007 21:44

Linda

Hej igen! =)
JO, jag kommer ihåg att jag fick mycket hjälp av dig, men jag har inte kvar några PM eller sånt, eftersom det var så länge sen... =(
Nu gör jag iaf ett nytt försök att fixa denna Sjukvårdskurs! Den här gången kommer det ingen junior emellan iallafall... :lol:

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 17/4 2007 21:46

erixa skrev:Linda

Hej igen! =)
JO, jag kommer ihåg att jag fick mycket hjälp av dig, men jag har inte kvar några PM eller sånt, eftersom det var så länge sen... =(
Nu gör jag iaf ett nytt försök att fixa denna Sjukvårdskurs! Den här gången kommer det ingen junior emellan iallafall... :lol:
Minns dig också :D
Ser att du lagt till mig på MSN så nu övergår vi dit tycker ja :wink:

jarno
Inlägg: 9
Blev medlem: 2/5 2006 0:49

Inlägg av jarno » 22/4 2007 18:46

Vart kan man hitta ambulanssjukvårdarutbildning i sverige?

Tacksam för svar..

Mvh
Jarno

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 22/4 2007 19:21

jarno skrev:Vart kan man hitta ambulanssjukvårdarutbildning i sverige?

Tacksam för svar..

Mvh
Jarno
Kolla utbildningar här:
viewforum.php?f=17

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Re: Undersköterskans roll på en olycksplats?

Inlägg av laban333 » 2/5 2007 19:55

erixa skrev:Jag utbildar mig till USKA och vi har en skoluppgift som jag kört fast på lite...
Jag var tvungen att avbryta min Sjukvrds kurs eftersom jag fick barn, och nu 1½ år senare har jag kommit ifrån det där sjukvårdstänket känner jag... =/

I uppgiften uppges att en tankbil har kolliderat och flera bilar är inblandade. Fler skadade befaras...
Tankbilen har siffermärkningen 268/1079 som jag efter många om och män kommit fram till är Svaveldioxid.

Nu till frågan: Vad gör jag som USKA på olycksplatsen?
Jobbar det öht USK:or i ambulanser, eller är det bara SSK eller USK:or med vidareutb. som får jobba där?

Hoppas nån kan ge mig lite svar...

MvH //erica
Vad är USKA då? Känner inte till begreppet. Är det en ny USK-utbildning?
IVA/NEO SSK

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: Undersköterskans roll på en olycksplats?

Inlägg av Linda » 2/5 2007 22:06

laban333 skrev:
erixa skrev:Jag utbildar mig till USKA och vi har en skoluppgift som jag kört fast på lite...
Jag var tvungen att avbryta min Sjukvrds kurs eftersom jag fick barn, och nu 1½ år senare har jag kommit ifrån det där sjukvårdstänket känner jag... =/

I uppgiften uppges att en tankbil har kolliderat och flera bilar är inblandade. Fler skadade befaras...
Tankbilen har siffermärkningen 268/1079 som jag efter många om och män kommit fram till är Svaveldioxid.

Nu till frågan: Vad gör jag som USKA på olycksplatsen?
Jobbar det öht USK:or i ambulanser, eller är det bara SSK eller USK:or med vidareutb. som får jobba där?

Hoppas nån kan ge mig lite svar...

MvH //erica
Vad är USKA då? Känner inte till begreppet. Är det en ny USK-utbildning?
God morgon yxskaft :D
USK= Undersköterska, ofta säger man benämningen USKA när man pratar om undersköterskor eller om att man läser till det.

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/5 2007 10:39

jarno skrev:Vart kan man hitta ambulanssjukvårdarutbildning i sverige?

Tacksam för svar..

Mvh
Jarno
Örebro universitet.
Någon av komvuxutbildningarna tror jag inte finns kvar.

Tankbil
Inlägg: 1
Blev medlem: 1/3 2010 13:35

Re: Undersköterskans roll på en olycksplats?

Inlägg av Tankbil » 1/3 2010 13:47

2 betyder att det är en gas, 6 betyder att det är frätande och 8 betyder giftig. svaveldioxid är extremt farlig, ett par andetag dödar så vänta på behörigt avstånd med vinden blåsandes mot tankbilen tills brandkåren har säkeställt att inga läckor har uppstått.

HELT FEL!

Det skall vara så här 2 = GAS 6 = GIFTIGT 8 = FRÄTANDE

Om man ser en Tankbil med den betekningen som är inblandad i en olycka skall man ringa brankåren så fort man kan.
Ingen sjukvårds personal skall gå i närheten utan extra skydds utrustning div. Mask handskar och stövlar + Skyds overall. Det är det farligaste ämne som en Tankbil kan transportera och om olyckan är framme måste man spärra av hela vägen.

MVH. Tankbils chafför

Skriv svar