Sjuksköterskans rätt att delegera

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 4/10 2004 22:12

Beppo skrev:Om han bedömer att pat. behöver ytterligare läkemedel ger han det i samråd med mig som sitter och kör.
Får man göra så? Kan du "delegera" honom till att ge vissa läkemedel?
Jag vet att man kan få delegationer av läkare på sjukhuset, men funkar det på samma sätt för en syrra?

Jag har iaf fått svar på min fråga, nu känns det lite roligare.
Det måste ju vara bättre att turas om istället för att alltid sitta där bak å häcka =)

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/10 2004 12:53

Är inte delegerad när det gäller "sjuksköterske"-mediciner utan innehar en stående ordination. Viss skillnad där! Alltså får jag "delegera" läkemedelsadministrationen till en ambulanssjukvårdare som jag litar på till 100% och som jag själv har tillsett innehar de kunskaper som krävs beträffande aktuella läkemedel. Dessutom, glöm ej vad jag skrev; I SAMRÅD med mig som sjuksköterska. Ambulanssjukvårdaren ska och får aldrig ge "mina" läkemedel utan att jag godkänner detta vid varje enskilt tillfälle. Detta har vi diskuterat med vår ambulansläkare som har gett klartecken i frågan.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/10 2004 15:04

Där ser man.. Det låter ju smidigt och bra!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 6/10 2004 13:14

Beppo, det är korrekt som du säger att deligering och generella direktiv är olika saker. Men att överlåta administrationen av läkemedel till någon icke legitimerad där är jag mer skeptiskt. På olycksplats eller i hemmet spelar det tycker jag mindre roll vem som ger vad när båda har uppsikt av patienten. Men att ordinera genom luckan under transport, nej det kan inte vara försvarbart. Om du och ambulanssjukvårdaren har olika uppfattning om hur och om patienten ska tex ges smärtlindring låt säga en patient med CBS. Vem bestämmer då om du sitter och kör??

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/10 2004 13:45

Tomas, jag som sjuksköterska bestämmer i slutändan om och när man ska ge ex smärtlindring. Men allvarligt talat; har du själv någonsin varit med om att man varit oense om huruvida ex en patient med CBS ska smärtlindras eller ej? Man har givetvis ALLTID en dialog med sin kollega.
Om vi på plats har börjat ge ex 5 mg Esucos och 10 mg Morfin (i regel är det jag som sjuksköterska som ger initialdosen) så finns det väl inget hinder för att den erfarne ambulanssjukvårdaren sitter bak med patienten? I 100 fall av 100 har jag dessutom redan dragit upp och märkt sprutorna med preparatnamn och styrka. Det som sedan kan hända är att patienten åter får ont eller inte blir märkbart förbättrad enligt VAS-skalan. Då kan min kollega fråga mig som sitter och kör; "Patienten har fortfarande VAS 7, kan jag ge 2,5 mg Morfin till?" Om jag då säger nej är det det som gäller men varför skulle jag göra det? Nä, i det läget säger jag; "Ja, för tusan! Ge 2,5 mg till". Vi är väl till för patienten, inte för att visa vem som bestämmer? Och vem har sagt att jag "sitter och ordinerar genom luckan"??
Men för att vara MYCKET tydlig;
Detta gör jag bara om jag är van att arbeta med personen ifråga, att jag litar på honom/henne till 100% samt att han/hon är VAN att hantera dessa läkemedel och vet vilka risker som finns.
Beträffande att överlåta administration till icke legitimerad personal av generellt ordinerat läkemedel så får jag göra det om jag anser att personen ifråga är lämplig och har kunskapen att klara detta. Hur tror du att det fungerar i kommunens äldreboenden? Där har både biträden och undersköterskor delegering på att dela ut läkemedel till de boende. Samma sak där! Ansvarig sjuksköterska ger delegering till dem som hon/han vet kan klara uppgiften och har den rätta kunskapen.

Om du som sjuksköterska i ambulans vill hålla hårt i din väska med läkemedel så är det din rättighet men jag anser att hela jobbet går ut på att samarbeta. Både jag och min kollega finner det mycket mer stimulerande om vi jobbar TILLSAMMANS mot målet som är god vård. I detta (och det här är min högst personliga uppfattning) ingår även läkemedlen.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 6/10 2004 17:33

Tyvärr Beppo, du är ute och seglar! Sylvia Myrsell, Socialstyrelsen, var mycket tydlig på FLISA: En sjuksköterska kan aldrig ordinera till en ambulanssjukvårdare då hon/han själv har generella direktiv, som endast läkare får utfärda, och som ej går att överlåta.

Däremot är det helt OK om ni båda är på en trafikolycka och din ambulanssjukvårdare står bättre till än du, men att du ändå har överblick över patienten, att han/hon ger den dos som du säger. Då är det fråga om handräckning. Att däremot "ordinera" via luckan i ambulansen är inte tillåtet! Behövs det läkemedel skall sjuksköterskan sitta bak hos patienten. Punkt slut.

Vad gäller kommunal hälso- och sjukvård så är det något helt annat än ambulanssjukvård och har andra regler. Se SOSFS 1997:14, http://www.sos.se/sosfs/1997_14/1997_14.htm

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Modererat

Inlägg av Wernvik » 6/10 2004 18:10

Detta är splitrat ur tråden under Utryckningskörning. Nu ligger den rätt och ni är välkommna att fortsätta debatten här.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/10 2004 18:31

Ok, då är det alltså så (enligt dig prehospital) att jag får delegera till ambulanssjukvårdaren om jag SER (har överblick över) patienten men inte annars..?
Då undrar jag vem som är ute och seglar? Det finns inget som säger att man får delegera om man ser patienten..! Antingen får jag göra det eller också inte. "Handräckning" eller inte, sak samma!
För övrigt skriver jag ju i tidigare inlägg att JAG som sjuksköterska bestämmer dosen.
Dessutom sitter ingen och "ordinerar via luckan". Jag kan ju hävda när som helst att patientens tillstånd var så pass gott att jag inte fann någon anledning att sitta bak med denne. Under resan fick patienten tilltagande smärta och eftersom ambulanssjukvårdaren sitter bak med läkemedlet i handen ber jag honom ge en bestämd mängd då jag inte har möjlighet att stanna p g a trafiksituationen. Allt med patientens bästa i tankarna. "Handräckning"? Vem vet...
Enligt vår ambulansläkare är det helt ok att arbeta så här men man ska samtidigt vara väldigt medveten om att händer det nåt, då är det jag som sjuksköterska som "åker dit". Ansvarsfrågan är det inget snack om. Det är sjuksköterskans.
Liknelsen med kommunal hälso- och sjukvård var inte menad som en direkt liknelse med denna fråga, utan mer för att betona att icke legitimerad personal faktiskt FÅR administrera läkemedel i vissa fall. Tvärtom mot vad någon trodde tidigare.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 6/10 2004 21:32

Funkar samarbetet så är det förstås alldeles utmärkt. Jag har tyvärr annan erfarenhet där varanan körning gäller oavsett vårdbehov. Och när det är kollegans tur att vårda så är det han som bestämmer vilken vård som ska bedrivas inklusive om patienten ska ha evuntuella läkemedel. En oskriven lag är att man inte lägger sig i vad kollegan gör eller inte gör. Tro mig jag gjorde det en gång och lär inte göra det igen "bränt barn luktar illa"

Angående överlämnande av läkemedel till icke legitimerad personal så finns det en lag som gäller för undersköterskor inom kommunala boenden kan inte paragrafnummer. Men våran ambulansläkare kollade upp om denna lag kunde tillämpas inom ambulanssjukvården och det kunde man inte enligt honom.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 6/10 2004 22:47

Soc. har gjort en rapport där de reder ut vissa begrepp och allmäna råd. Bl.a står det lite om delegering

http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonly ... 041015.pdf

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/10 2004 7:24

Tomas;
Kan bara beklaga att du har de erfarenheter du har. Synd! Det bästa är om man gemensamt kan komma fram till en lösning för patienten när det gäller behandling. Det är det jag menar i mina tidigare inlägg. Har aldrig påstått att ambulanssjukvårdaren helt godtyckligt kan spruta läkemedel när han/hon känner för det, utan det löser vi genom att resonera TILLSAMMANS. I slutändan är det jag som sjuksköterska som bestämmer.
Alla som jobbar i den här branschen och känner att kollegan inte ska lägga sig i hur de vårdar; har inte ni tappat fokus??? Otroligt trist att det ska vara sånt "revirtänkande" när man faktiskt bara är två stycken på plats! Vi är väl där för att hjälpa en sjuk människa, inte för att visa hur j-la duktiga vi är för kollegan?
Sedan kan jag bara säga att jag aldrig skulle ha dragit likheten mellan kommunal hälso- och sjukvård och ambulanssjukvård då det tydligen har misstolkats helt.
Vet MYCKET VÄL att det handlar om helt andra lagar och regler. Det jag ville belysa var att icke legitimerad personal faktiskt FÅR ge läkemedel i VISSA situationer. Tvärtemot vad någon tidigare påstod... Nog om detta!

Peder;
Bra länk men det som står där kan tolkas lite som man tycker... Kan både läsa att jag har fel i mitt resonemang men också att jag har rätt... Verkar vara en tolkningsfråga det här.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/10 2004 22:23

Beppo: Vill du riskera ditt leg är det upp till dig. Personligen tänker jag inte förvränga lagen för att göra en kollega glad.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/10 2004 7:53

Nä "AMB SSK", ingen vill riskera sin legitimation. Inte heller jag.
Det är helt upp till dig om du tänker tolka lagen på ett stelbent sätt där patientens bästa inte alltid kommer i första hand, eller lämna lite utrymme för tolkningar (vilket lagar gör- fråga vilken jurist som helst!). För så är det väl? Det finns tillfällen där ambulanssjukvårdaren har större reell kompetens och erfarenhet än vad du har som sjuksköterska, inte sant? Låt då honom/henne köra så att du får sitta där bak och visa hur oumbärlig och duktig du är när du ger dina mediciner... Bra vård? Föga... Försök samarbeta med kollegan så blir jobbet mycket roligare- för BÅDA! Prova det nån gång...
Lagen verkar tolkas lite olika beroende på vem man frågar, precis som med de flesta lagar. Det betyder inte att jag, eller någon annan, vill riskera våra legitimationer. Man ska dock inte vara så stelbent och rädd för att "riskera sin legitimation" likt en nybakad sjuksköterska i det här jobbet.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 8/10 2004 9:23

AMB SSK skrev:Beppo: Vill du riskera ditt leg är det upp till dig. Personligen tänker jag inte förvränga lagen för att göra en kollega glad.
Nej , och jag tror inte sjukvårdaren vill bli av med jobbet heller......

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 8/10 2004 10:46

2005 så kommer frågetecknen att rätas ut. Det blir då inget utrymme kvar att tolka lagen som det passar. Skall läkemedel administreras skall det göras av en sjuksköterska. Då möjligheten att delegera iordningsställandet och administrationen av läkemedel dras in för icke legitimerad personal inom ambulanssjukvården.

Skall bli evigt skönt att slippa stöta sig med kollegor som är mer intresserade av att ge läkemedel än att fundera på vad de egentligen gör med dessa. Det är som att vissa amb.sjv inte begriper att det är amb.ssk ansvar det går på. Dessutom börjar allmänheten polisanmäla felbehandlingar i vården. Som om en varning inte skulle vara nog så kan man i teorin få sitta inne för vållande till annans död. Straff för något man inte själv gjort eller haft möjlighet att upptäcka då man kört - nej tack...

Skriv svar