Anestesisjuksköterskor inom ambulanssjukvården försvinner

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ssk2

Anestesisjuksköterskor inom ambulanssjukvården försvinner

Inlägg av ssk2 » 2/7 2007 19:03

redan från år 2010 tror jag att alla anestesisjuksköterskor inom ambulanssjukvården har ersatts med läkare. orsak nr. 1 är att landstingsledningen får krav på sig att höja komptensen. frågar vi patienterna är saken redan klar. ännu ett område där ambass får rätt. men det finns två sätt att möta kompetenshöjningen. utbilda sig eller gå in på huset. kamber smittar av sig. ambulansläkarna i stockholm är säkert nöjda :D

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/7 2007 19:34

Kan man få en källa? Det är tvärt emot de riktlinjer som tagits fram inför nästa upphandling och som har funnits på sos hemsida. Bara att söka. Där skriver man att kravet ska vara en vubbad syrra och en amb sjv i varje bil.

Vart ska läkarna jobba menar du? De finns ju redan prehospitalt. Förra gången man försökte så föll det på att inga läkare var intresserade. Finns inga karriärvägar.

Men återigen. Vart finns den källan?

Däremot så tror jag att du har rätt på en punkt.. ANE/IVA syrror kommer fasas ut för prehospsyrrorna. Det har man redan skyltat med.. ANE syrror ska finnas i de två befintliga akutbilarna och den nya bilen som man aviserat. Inga nyheter på den punkten verkar det som. Men om man vill utöka helikopterverksamheten med yterligare en läkare så hoppar ingen högre av lycka än jag. De gör ett bra jobb när de skickas på rätt dito.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 2/7 2007 19:47

källan är kamber och stockholms läns landstings kommande kravspecifikation för upphandlingen. hör med dessa så får du säkert mer information.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/7 2007 20:00

Har mailat ssl, ambläkarna. Men varför skulle jag höra med kamber? Vad har de med sthlm att göra? Det enda dom har är ett helhavererat försök som kommer att skrotas. Dels pga att det bara är läkarna själva som tycker det är bra och dels för att det är för dyrt. Varken amboganisationen i stort eller allmänheten vill ju ha kvar dom. Men läkare är starka. Dom kommer kanske lyckas slå sig ur armarna på dom som borde få bestämma. Skattebetalarna.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/7 2007 20:01

Hur har du kommit över kravspecen? Den är inte offentlig förens den har redovisats för företagen innan nästa upphandling. Det är olagligt!

banan

Inlägg av banan » 2/7 2007 20:14

Inom ambulansen finns det begränsningar på vad vad man kan göra, även som läkare. Dessa begränsningar håller sig på ssk-nivå och kommer även att göra i framtiden.
Såvida inte delegeringarna försvinner för sjuksköterskor så får dom hålla sig på huset där dom gör nytta.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/7 2007 20:20

Den här trden har fått en helt annan dimension, nämligen brott mot lagen om offentlig upphandling. ser med förtjusning fram emot uppgiften om hur man kommit över dessa handlingar som inte får vara offenliga redan nu.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 2/7 2007 20:37

Niklas Karlsson skrev:Hur har du kommit över kravspecen? Den är inte offentlig förens den har redovisats för företagen innan nästa upphandling. Det är olagligt!
vad surrar du om? olagligt? Det är en allmän handling och alla som vill får lämna in anbud. sedan går det att besöka landstingets möten.

ssk2

Inlägg av ssk2 » 2/7 2007 20:40

Niklas Karlsson skrev:Den här trden har fått en helt annan dimension, nämligen brott mot lagen om offentlig upphandling. ser med förtjusning fram emot uppgiften om hur man kommit över dessa handlingar som inte får vara offenliga redan nu.
nu får du varva ned lite. offentlig upphandling bygger på offentlighet. du tycks blanda samman begreppen och inte förstå att det är vi folkvalda som ger cak riktlinjer... hyve hyve :shock:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 3/7 2007 0:00

ssk2 skrev:källan är kamber och stockholms läns landstings kommande kravspecifikation för upphandlingen. hör med dessa så får du säkert mer information.
Att KAMBER söker läkare är ingen nyhet. De har mycket svårt med bemanningen på vissa av PHAT-bilarna. Men att man skulle kräva läkare för jobb i ambulans låter helt absurdt.
Den senaste tiden har PHAT blivit mycket ifrågasatta. Detta för att driftkostnaden ligger mycket över budgeten, samt att det inte finns något som tyder på att man har en högre överlevnad för vissa patienter. Man har nu börjat tänka i de banor som den gode Grauer en gång gjorde i Lund, man gör hembesök! De har nu insett att läkaren inte gör så stor nytta i de akuta situationerna som de kanske gör genom att bespara både patienter och sjukvården ett sjukhusbesök.
Detta är nog läkarens huvudområde prehospitalt framöver, och inte det akuta i första hand. men det ena behöver ju inte ta ut det andra heller.

Om nu läkarens prehospitala roll ifrågasätts av bla KAMBER själva, varför i hela friden skulle de då ställa krav på läkare i ambulans inom ett par år?

Ta fram den källan som bekräftar det du säger är du snäll!

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/7 2007 10:13

JOCKE skrev:Den senaste tiden har PHAT blivit mycket ifrågasatta. Detta för att driftkostnaden ligger mycket över budgeten, samt att det inte finns något som tyder på att man har en högre överlevnad för vissa patienter. Man har nu börjat tänka i de banor som den gode Grauer en gång gjorde i Lund, man gör hembesök! De har nu insett att läkaren inte gör så stor nytta i de akuta situationerna som de kanske gör genom att bespara både patienter och sjukvården ett sjukhusbesök.
Detta är nog läkarens huvudområde prehospitalt framöver, och inte det akuta i första hand. men det ena behöver ju inte ta ut det andra heller.
Bra inlägg JOCKE!
Allt handlar inte heller om överlevnad. Läste en diskussionsartikel i Journal of Emergency Nursing (Juni 2000 sid 239-241) som behandlade just detta problem. Skriven av en person med erfarenheter från paramedicbaserad prehospital vård så var fokuset helt på det medicinska omhändertagandet. Hinner man i ambulanssjukvården påverka huruvida patienten senare skrivs ut från sjukhuset var en av huvudfrågorna? Med min erfarenhet av omvårnadsbaserad prehospital vård är att detta är omöjligt i vissa fall, men då också helt irrelevant. Frågan är väl snarare om vi kan påverka patientens känsla av sjukdom under vårdtiden och det är jag övertygad om att vi kan göra även om det bara handlar om 5 minuters vårdtid.

Dessutom tror jag att vi i framtiden kommer få se att inte bara läkare besparar patienterna onödiga resor till och från sjukhus. Rätten att ej påbörja eller avbryta HLR har ju utvecklats de senaste åren. Det har på forumet tidigare diskuterats om vi har rätt att neka personer utan vårdbehov att åka ambulans. Jag tror mycket på möjligheten att kunna behandla kroniker i hemmet tillsammans med kommunal hemsjukvård för att sedan lämna kvar dem där. Detta sparar dels patienten som slipper haldygns akutbesök och det sparar ofantliga resurser då larmet bara tar hälften så lång tid.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/7 2007 14:04

Här kommer citerat ur ett mail från
Marie-Louise Goude på upphandlingsenheten, SLL. Förövrigt en kollega till min mor;

Vi är för närvarande inne i en pågående avtalsperiod som gäller tiden
2005-02-02 - - 2010-02-01, med möjlighet
till förlängning tom 2012-02-01. Därav pågår inget upphandlingsarbete, då
man bl a arbetar fram en kravspecifikation
för tjänsten, avseende denna tjänst i dagsläget.

När det gäller upphandlingsförfarandet följer vi lagen om offentlig
upphandling (LOU).
Det innebär att sekretess råder tills förfrågningsunderlaget offentligörs
via annonsering och då kan den som vill ta del av detta. Läcker någon ut information om denna specifikation eller annat som rör kommande upphandlingar så kan detta vara ett brott mot nämda lagrum.

Med vänlig hälsning,

Marie-Louise Goude


Som jag tolkar det kommer det inte bli någon upphandling förens 2012 och det finns med andra ord ingn kravspecifikation. Vad ssk2 fått sin info ifrån är mig en stoor gåta.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 3/7 2007 14:09

Kamber hänvisar i ett mail tidigare i dag till Upphanlingsenheten på SLL varpå jag kontaktar dom. Därifrån mailet..
Man hälsar vidare att man varken får eller vill lägga sig i kommande upphandlingar för SSL. Man kallar läkarbilarna i sitt eget landsting för FÖRSÖK och att det inte är säkert att de får vara kvar. Kalla fötter månne?

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 3/7 2007 18:39

Känns som SSK2 är duktigt bortgjord... Pinsam människa.

ban223
Inlägg: 23
Blev medlem: 29/6 2007 21:22

Läkare gör sig vanligen bäst på sjukhus.

Inlägg av ban223 » 3/7 2007 22:48

Har varit på föreläsning med Louis Riddez (traumakirurg KI som forskat bl.a på prehosp vätskebeh), och han förespråkade definitivt inte läkarkompetens prehospitalt eftersom detta snarast försämrar för patienten då det görs insatser som kan försena det nödvändiga kirurgiska omhändertagandet som inte kan göras utanför en op-sal. Han tog upp exempel från Sthlm där man kunnat vara med pat på ett akutrum inom 10 min men det tog närmare 30 eftersom en massa onödiga saker gjorts på plats. Har personligen sett Anestesiolog ute i fält och tror nog att de flesta gör sig bäst i bra ljus och i rätt arbetshöjd... Givetvis finns det undantag, men de är inte så många. Om jag fick medicinska problem på ett flygplan tror jag att jag hade tagit vilken usk som helst som jobbar på en akutmottagning hellre än en distriktsläkare.

Skriv svar