Inopererad defibrillator

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

JohanZ
Inlägg: 47
Blev medlem: 8/3 2006 19:34
Ort: karlstad
Kontakt:

Inopererad defibrillator

Inlägg av JohanZ » 12/8 2007 17:45

Vilka hjärtfel har personer som har defibrillator inopererad? Vilka nackdelar finns det med en sådan inuti kroppen?
mvh Johan

Erka

Inlägg av Erka » 12/8 2007 18:48

implantable cardioverter-defibrillator eller ICD sök på nätet o du hittar en hel del om varför man får en sådan..

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 14/8 2007 21:24

Hej.Vad står usk för som du skrivit? Jag vet bara att Usk står för undersköterska. Inte hört nåt annat. Eller står det Usk bara för att du ska ser mer välutbildad ut? Isåfall kan jag skriva upp alla mina sommarjobb som jag haft oxå...
IVA/NEO SSK

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/8 2007 10:13

laban333 skrev:Hej.Vad står usk för som du skrivit? Jag vet bara att Usk står för undersköterska. Inte hört nåt annat. Eller står det Usk bara för att du ska ser mer välutbildad ut? Isåfall kan jag skriva upp alla mina sommarjobb som jag haft oxå...
laban333: Någonsin kommit in på en föreläsning med en gammal reptil som börjar presentera sig själv som "Barnmorska i botten" och tänkt:
-Nä, de är du knappast för på din tid var man tvungen att först vara undersköterska för att kunna bli sjuksköterska för att kunna bli barnmorska.
Det har jag. Dessutom finns det två sorters undersköterskor. De som förnekar frågan om de är doktor eller sjuksköterska med ett "Nä, jag är bara undersköterska" och de som istället svarar: "Nä, jag är undersköterska". Erka torde höra till den senare gruppen, undrar vilken du hör till?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/8 2007 10:45

Han tillhör den gruppen som säger: Jaså du är bara undesköterska!

Erka

Inlägg av Erka » 15/8 2007 14:46

laban333 skrev:Hej.Vad står usk för som du skrivit? Jag vet bara att Usk står för undersköterska. Inte hört nåt annat. Eller står det Usk bara för att du ska ser mer välutbildad ut? Isåfall kan jag skriva upp alla mina sommarjobb som jag haft oxå...
Hehe..fick man sig ett gott skratt idag med..ta sånt där i pm istället laban om du så gärna vill veta vad jag pysslat med så förklarar jag för dig..

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 15/8 2007 21:09

Med risk för att förstöra denna, till en början, seriösa tråd kan jag meddela att jag förutom att ha arbetat som vårdbiträde och senare som undersköterska även har arbetat i glasskiosk och med trädgårdsskötsel.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 26/9 2007 18:19

Läste nyligen en artikel som handlade om att patienter med en ICD riskerar en riktigt plågsam död då ICD:n om och om kommer att defibrillera och därmed göra döds processen långvarig och plågsam. Detta gäller givetvis terminalt sjuka patienter där kroppen har "gett upp". Således bör den stängas av i samråd med patienten när han/hon blir allt för gammal och sjuk. Kan dock inte komma ihåg var jag har läst artikeln......

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

Inlägg av AEG » 28/9 2007 18:48

På våran AVA har vi en magnet som vi lägger på patientens ICD när dennes hjärta slutar och det är bestämmt att vi inte ska återuppliva dom.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 29/9 2007 0:19

För att svara på den ursprungliga frågan så är det patienter som har återkommande VT-attacker med medvetslöshet som följd som brukar få en ICD. Det finns säkert fler arytmier där ICD kan vara aktuellt med VT är den vanligaste.
Har man beslutat om O-HLR så brukar man, precis som AEG säger, lägga en särskild magnet över ICDn som hindrar den från att lösa ut.
Jag har haft en patient på HIA där ICDn hängde sig på nåt vänster, så att den löste ut hela tiden med ca 30 sekunders mellanrum. Karl´n låg i en båge i sängen!

Skriv svar