TV-serien Sjukhuset

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Furix

Inlägg av Furix » 15/9 2007 11:17

laban333 skrev: Jag tycker det e synd att se inkompetent personal på universitetssjukhus, men som tur är vet kanske inte medelsvensson att det går fel ibland för dom.
Vilka i serien tycker du är inkompetenta och vad bygger du ditt antagande på? Motivera!

laban333
Inlägg: 105
Blev medlem: 4/12 2006 6:07

Inlägg av laban333 » 17/9 2007 7:48

Furix skrev:
laban333 skrev: Jag tycker det e synd att se inkompetent personal på universitetssjukhus, men som tur är vet kanske inte medelsvensson att det går fel ibland för dom.
Vilka i serien tycker du är inkompetenta och vad bygger du ditt antagande på? Motivera!
Motivera....lol

T.ex. att jobba på akuten o inte kunna ge hjärtkompressioner. Det är inte så snyggt. Att jobba med nyfödda och slösa tid på att ringa och fråga om felkoder på en pump då man kan ge bolusinjektioner av Morfin istället för infusion...på en transportt asså. Annars verkar dom flesta vara välfigt empatiska och duktiga. Eftersom jag e svensk så måste jag ju klaga lite=)

Hoppas du e nöjd med "motiveringen"
IVA/NEO SSK

banan

Inlägg av banan » 25/9 2007 15:23

Att folk i serien är så där äckligt överambitiösa mår jag illa av. Det är inte verkligheten. Sen att allt ska va så snuttigt o pluttigt gör ju inte saken bättre.
Jag känner inte igen mig

Mr M

Inlägg av Mr M » 29/9 2007 19:17

Fattar bara inte vad som är så himmla snuttit och pluttigt??...menar du tjejerna på onkologen´...? hade gärna haft dom vid min sida de sista veckorna i mitt liv...Dom verkar ta jobbet seriöst iaf..=)

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 29/9 2007 20:34

Vore det bättre att visa upp den motsatta sidan i tv? Klart man bjuder till extra och visar hur vården borde se ut! Sen att det kanske inte fungerar på topp runt om är ju en annan sak. Men det minsta man kan göra (tycker jag) är att försöka framstå så professionellt som möjligt när det gäller att visa andra, och speciellt "icke vårdinsatta" en bild av hur Sveriges vård ser ut och fungerar. (Syftar på det du kallar överambitiöst, Bananen)

Och hur vet du att de inte är så där överambitiösa även när kamerorna släcks? Det finns tyvärr många ställen runt om i Sverige där vårdgivarna saknar det där lilla extra i bemötande och omhändertagande när det gäller den psykiska och empatiska biten. Om du råkat hamnat på ett sådant ställe och inte känner igen dig i den kärleksfyllda arbetsmiljö som målas upp genom detta program så ja, synd för dig.

Beaver

Inlägg av Beaver » 1/11 2007 15:26

Hej!

Efter att nu ha haft skollov alldeles för länge så har jag kollat igenom gamla avsnitt av sjukhuset och där hittat lite funderingar.

Ett: Ofta säger de att ambulansen åker på Prio 2 men då visar de ändå bilder på en ambulans som åker blått ut? Är det normalt förfarande eller är det en tv-produktion för att det ska se häftigare ut?

Två: Det var när amb-helikoptern var först fram till en t-olycka där en bil låg på taket. Läkare sprang då bara rakt fram till bilen. Här vet jag i alla fall att vi har fått lära oss att genomföra en OBBO (observera, bedömma, besluta, order) innan vi går fram till bilen och det är RL från RTJ som gör denna. Men hur fungerar det när då ambulans är först på plats gör ni något liknande eller rusar ni bara fram?

Vet det inte går att svara på frågor med såhär gör vi alla gånger, men mera vad säger riktlinjer/sunda förnuftet? Samt hur görs det i verkliga livet? Vet att det är skillnader mellan skola och verklighet.

MVH
Peter

Hybrid

Inlägg av Hybrid » 1/11 2007 18:50

Ett: Det är tv-produktionen som klipper friskt i många fall. Om du tittar noga nästa gång kan du också se på dekoren och radionumren etc att det är olika ambulanser i samma klipp som ger en illusion av att alla bilder är från samma tillfälle.

Två: Det är nog väldigt situationsberoende och beroende på personalens bakgrund, utbildning, stämningsläge vid tillfället, väder på platsen, beräknad tid för RT ankomst, geografi, trafikintensitet etc etc etc etc

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 1/11 2007 20:18

Det handlar inte om att ge en exakt bild av arbetet på akuten, det handlar om att göra bra tv, som svensson hemma i soffan tycker är tilltalande.

Skulle man sända allt utan att redigera och klippa, skulle ingen orkat titta på eländet.

Men visst är det bra att man ger en förskönad bild av akutsjukvården, på så sätt fortsätter ju blåljuskåta och spänningssökare att strömma in i verksamheten och jobba för bottenlöner.

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 1/11 2007 20:52

Dom klipper och redigerar hej vilt.
Dom byter tydligen bil mitt under körningar, och ena sekunden är dom ute och åker på landsbyggden, och sedan åker dom på en gata inne i stan igen.
;) Lite kul att se.

Synd att blåljusåkandet överreklameras... Det framstår ju som man kör blått på nästan allting. Minns vissa scéner ut programn blåljus och livräddarna ; )

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 1/11 2007 21:28

Ja i livräddarna körde 1 släckbil, 1 tankbil och ett höjdfordon blått ut till en park för att ta ner en hund från en klippa. Verkligen trovärdigt!

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 2/11 2007 7:03

Fler synpunkter.
Varför struntar ambulanspersonalen konsekvent att använda sig av fyrpunktsbältet på båren?
Har aldrig sett det på någon av deras patienter.

Detta är ju ett skydd för patienten samt en arbetsmiljöfråga.
Sen om nån är bra i bilden eller att det blåas för mycket bryr jag mig inte om.
Man skall inte tulla på patientsäkerheten.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/11 2007 3:30

Cortex skrev:Vore det bättre att visa upp den motsatta sidan i tv? Klart man bjuder till extra och visar hur vården borde se ut! Sen att det kanske inte fungerar på topp runt om är ju en annan sak. Men det minsta man kan göra (tycker jag) är att försöka framstå så professionellt som möjligt när det gäller att visa andra, och speciellt "icke vårdinsatta" en bild av hur Sveriges vård ser ut och fungerar. (Syftar på det du kallar överambitiöst, Bananen)

Och hur vet du att de inte är så där överambitiösa även när kamerorna släcks? Det finns tyvärr många ställen runt om i Sverige där vårdgivarna saknar det där lilla extra i bemötande och omhändertagande när det gäller den psykiska och empatiska biten. Om du råkat hamnat på ett sådant ställe och inte känner igen dig i den kärleksfyllda arbetsmiljö som målas upp genom detta program så ja, synd för dig.
Klockrent. Instämmer på varje punkt. Hellre gulliga tjejer som åtminstone låtsas bry sig än arga Berit med gikt, artrit och 35 bittra år på långvården i ryggsäcken.

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/11 2007 16:12

Beaver: OBBO fyller ingen funktion för en ambulansbesättning på två personer, det är ju till för att underlätta för 1 att göra fördelningen av 4.
När ambulansen kommer först fram så lämnar det rutiga doket en snabb rapport bakåt som antingen bekräftar eller ändrar på uppgifterna i larmet, på så vis får övriga enheter en möjlighet att förbereda sig eller i värsta fall vända och åka till rätt plats. Samtidigt går gröna doket runt och ser till att alla patienter har möjlighet att andas och gör en snabb prioritering av de skadade. Sedan möts man vid bilen och tar det därifrån.
Hänsyn tas självklart till omgivande faktorer, står exempelvis en bil i lågor så får man väl släcka eller slita ut patienterna eller något liknande och råkar det vara en tankbil med bensin så kanske man backar undan och inväntar brand.

Nillan

Eloge....

Inlägg av Nillan » 6/11 2007 19:02

Mina favoriter är i alla fall "Kungen", Urban och Janne... Men jag är väl partisk :wink:

Serien är lite väl "hoppig" men det är väl så det ska vara...

Stor eloge till de som ställt upp i serien (för det var nog inte en uppsjö av anställda på UAS som hade lust att ställa upp).

// Nilla

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 6/11 2007 20:30

Tycker att Janne (och även Urban) verkar ha en riktigt bra inställning till sina patienter och sitt yrke. Förebilder för mig som blivande, även om jag är väl medveten om att det som visas på tv inte säkert avspeglar verkligheten.

Jag tycker däremot att sjuksköterskorna i serien använder mer komplicerade termer och medicinsk terminologi i högre utsträckning vid kontakt med patienter än vad läkarna i serien verkar göra. Hur kan det komma sig? Jag hade förväntat mig att det skulle vara tvärtom. Jag tycker att en del förklaringar som ges, och termer som används, borde vara ganska svåra att förstå för den icke påläste patienten, även om den fakta som förmedlas är korrekt. Givetvis är jag också medveten om att det är ett högst begränsat urval av människor och även ihopklippt av TV3 för att göra bra tv.

Skriv svar