Läkare Prehospitalt

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 10/10 2007 9:42

Håller med dig prehospital. Dock kan det vara så att läkarna lyckas lobba inne bland politikerna att de behövs prehospitalt. Och då måste man hitta en uppgift åt dem. De skall inte åka vanlig amb och inte heller akutbil enligt min erfarenhet, eftersom jag själv har användning av min medicinska kunskap, patofysologiskt och farmakologiskt som nsk i ungefär 1% av fallen. Då kan man omöjligen försvara varför det skulle behövas permanent bemanning av amb/akutbil med läkare. Och som flera redan har tagit upp bla Lipton så har man starkt begränsade behandlingsmöjligheter och möjligeter till att ställa diagnos i amb.

Att snäppa upp primärvården skulle nog gynna de flesta patienter mer så att man kan åka dit i stället för till akuten med patienterna, än att sätta ut läkare i amb/akutbil. Det är dags att avliva det romantiska skimmer som omgärdar blåljusyrkerna. Det är bara ett kneg som vilket annat.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/10 2007 20:25

zAjben: Tror inte det är roligare att behandla UVI på huset. Problemet ligger ju snarare i att patienten inte hör hemma på akutmottagning såvida infektionen inte kraftigt sänkt patientens AT. Den här patientkategorin är det ju ett ständigt krigande över vem som skall ta och problemet ligger ju i att vårdcentralerna hävdar att de inte har tid och eftersom patienten har rätt att söka var den vill och för vilka symtom den vill så hamnar de ibland på akuten istället.

prehospital: Mycket bra inlägg. Precis vad jag försökt få fram i mina senaste inlägg. Fast du lyckas mycket bättre än mig.
Tror dock att SOS kan dra resursen på vissa kriterier även om det innebär att man oftast får vända dem när de är på väg ut.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/10 2007 22:47

JOCKE: Ser direkt två felaktigheter hos eder höghöna. För det första så uppmanar han ju i princip patienterna att ringa 112 oberoende av problem. Trodde det fanns tillräckligt med stollar redan som trodde att sårskador i fingrar, stukade fossingar och lårkakor var anledningar för att ringa efter ambulansen, men tydligen så rekryterar ni fler i Skåne.
För det andra. Högre kompetens är ju en definitionsfråga, man kommer ju inte undan det faktum att läkare har lägre omvårdnadskompetens än sjuksköterskor, men vad gäller erfarenhet? Kan du inte räkna ett snabbt snitt på din station. Hur många av dina kollegor jobbade redan med ambulanssjukvård innan PHAT kom till? Eller ännu intressantare, hur många har jobbat längre än den genomsnittlige PHAT-läkarens ålder? Har visserligen inga belägg men jag har fått för mig att det inte är de erfarna doktorerna som åker PHAT?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/10 2007 22:14

Eller folk med nageltrång!!!
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 11/10 2007 22:45

Faller fritt som i en dröm? Chefläkaren har uppenbarligen en annan verklighetsuppfattning än vad den operativa ambulanspersonalen har. Helt otroligt att den mannen inte har entledigats från sin tjänst!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 3/12 2007 21:00

Vad grundar läkarna på att de behövs prehospitalt. I andra länder gör icke utb läkare kejsarsnitt med lika bra resultat som utb läkare. Och något så komplicerat lär nog inte vi stöta på hemma i svedala. Så vilken forskningsevidens finns för att stödja att patienterna får det bättre med läkare prehospitalt. Läs gärna bifogad artikel. http://www.helagotland.se/nyheter/artik ... id=1083786
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/12 2007 22:07

Het fråga detta med läkare tydligen!!

Man har gjort en medicinsk utredning av PHAT bilarna som presenterades i dagarna och den talar inte direkt för PHATbilarnas överlevnad. en sak som sågas är att man gör hembesök! Jag anser att det är där krutet ska läggas!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 3/12 2007 22:30

Anledningen till att det sågas är att "PHAT-uppdraget är avsett som ett akutsjukvårdsuppdrag" medans hembesöken många gånger faller under primärvården. Detta har skapat en konfliktsituation mellan primärvården/närsjukvården och akutsjukvården.

I förslagen till förändring lägger kamber fram att PHAT inte ska syssla med hembesök, utan att en speciell hembesöksorganisation ska utvecklas och att Malmö bör få en läkarbil bemannad med läkare med allmänmedicinsk/
geriatrisk kompetens.
Låter ganska vettigt att en läkare som är expert på äldre människors sjukdomar kommer hem och besöker patienten, istället för en halvfärdig ST-läkare i anestesi.

Mycket i Kambers gensvar till Bismars rapport låter vettigt, och det verkar som KAMBER för en gångs skull är lyhörda för kritiken som framförts.

http://www.skane.se/pages/230196/PHAT%2 ... rismar.pdf
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 3/12 2007 22:45

Låter som en betydligt sundare inställning än tidigare.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 4/12 2007 8:42

peder skrev:Anledningen till att det sågas är att "PHAT-uppdraget är avsett som ett akutsjukvårdsuppdrag" medans hembesöken många gånger faller under primärvården. Detta har skapat en konfliktsituation mellan primärvården/närsjukvården och akutsjukvården.

I förslagen till förändring lägger kamber fram att PHAT inte ska syssla med hembesök, utan att en speciell hembesöksorganisation ska utvecklas och att Malmö bör få en läkarbil bemannad med läkare med allmänmedicinsk/
geriatrisk kompetens.
Låter ganska vettigt att en läkare som är expert på äldre människors sjukdomar kommer hem och besöker patienten, istället för en halvfärdig ST-läkare i anestesi.

Mycket i Kambers gensvar till Bismars rapport låter vettigt, och det verkar som KAMBER för en gångs skull är lyhörda för kritiken som framförts.

http://www.skane.se/pages/230196/PHAT%2 ... rismar.pdf
Här råder en missuppfattning! :!: KAMBER-Skåne har inget med Bo Brismars rapport att göra. KAMBER-Skåne har lämnat synpunkter på denna till hälso- och sjukvårdsdirektören, men dessa är inte offentliga.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/12 2007 21:25

Den kritik jag har hört från PHAT gällande detta är rör mest upplägget å själva rapporten och att den är motsägelsefull stundtals.

vad KAMBER anser är väl inte svårt att lista ut eftersom PHAT är deras skapelse. All kritik mot PHAT är ju ett direkt slag mot hakan på KAMBER.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 4/12 2007 21:47

Ska skriva ett längre inlägg så fort jag har tid, men ville bara tipsa om "Behövs läkarmedverkan i ambulanserna?"-videodebatten på Riksstämman, som finns länkad till på Ambulansforums hemsida.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 4/12 2007 22:26

Jag måste vara dum i huvudet men jag fattar ännu inte vad en läkare skall göra på fältet. Först säger de att läkarna skall ställa diagons på fältet så att pat hamnar under rätt vård men det gör ju ambsyrror idag som jag ser det. Problemet är att primärvården inte vill ta sina patienter om de kommer i amb vilket också diskuterades i debatten. Och där jag jobbar går det alldeles utmärkt att ringa in till akuten och diskutera med med/kir/inf/ane jour om man behöver det. Känns konstigt med en speciell läkare avsatt endast för att få klarhet i vilken vårdnivå pat behöver.
To whom much is given, much is expected.

AuF

Inlägg av AuF » 13/12 2007 12:39

Mareet Castreen nämner inledningvis under rikstämman att man i både Helsingfors och Oslo klarar 20% av samtliga hjärtstopp, medans motsvarande siffta i Stockholm ligger på 2-3%. Hon nämner i samma mening att Oslo/Helsingfors har läkarebil dygnetrunt på dessa larm, medans detta saknas i Stockholm.

Menar hon då att läkare initialt i en ambulans klarar ett hjärtstopp såpass mycke bättre än vad en ambssk/ambsjv gör ? Låter ju mycket märkligt!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 13/12 2007 21:54

Statistik skall alltid läsas kritiskt. Vilka patienter inkluderades och exkluderades i studierna. Dödsförklarade läkarna i Finland/Norge patienter i stället för att börja med HLR? Mot skillnad i Svergie där de flesta påbörjar och kör till sjukhus även om pat är 90 år gammal och multisjuk. Klart som * att man får bättre statistik om man bara inkluderar patienter som gynnar studien och har en rimlig chans att överleva.
To whom much is given, much is expected.

Skriv svar