Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av Ozena » 8/10 2007 16:50

http://www.kommunalarbetaren.se/index.c ... 96&c=78094

"– Det som stör mig enormt är prestigen som många syrror har, säger ambulanssjukvårdaren Mathias Holmqvist på AISAB:s station i Johanneshov"

"Han menar att kravet på en sjuksköter­ska i ambulansen till och med kan var ödesdigert:
– Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. Sjuksköterskorna ska vara där de behövs: på sjukhusen."

"Kollegan Karin Bäckrud säger:
– Vad mycket billigare det hade varit att utbilda ambulanssjukvårdarna lite mer i stället, säger hon."

Fin reklam för prehospitala sjuksköterskor! Ödmjukheten spirar verkligen!
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 8/10 2007 17:58

Kan tänka mig att det blir lite dålig stämning i fikarummet nästa arbetspass!! Kanske inte så konstigt när man idiotförklarar sina kollegor och hyllar sin egna kompetens. Tror dock inte att det är en vanlig uppfattning längre. På min arbetsplats fungerar samarbetet mellan sjukvårdare och sköterskor bra!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 8/10 2007 18:01

Nej jag tror inte heller att det är vanligt längre.

banan

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av banan » 8/10 2007 19:25

" Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. "

Ja det är ju en klassiker alla är medvetna om. Envisas i 20 min att sätta nål på skadeplats när man kunde ha varit inne för länge sedan.
Det händer ganska ofta.

Lipton

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av Lipton » 8/10 2007 21:01

Uppenbarligen finns viss bitterhet hos vissa ambulanssjukvårdare. Fullt förståeligt med tanke på att socialstyrelsen helt utan anledning ändrade kravspecen vilket arbetsgivarna reagerade på först cirka 6 månader innan beslutet trädde i kraft. Detta innebar att en legitimation var viktigare än kunskap och således blev ambulanssjukvården i många fall radikalt försämrad.
Nu är jag ju undersköterska i botten, sedan läst 40-veckors och lite annan för yrket inte helt relevant utbildning. Därför vill jag påpeka en sak med artikeln. Jag blir inte längre upprörd på socialstyrelsens beslut. Jag blir inte längre upprörd på arbetsgivare som inte ser till utbildningsbehovet eftersom detta minskat i takt med att fler syrror utbildats. Det som gör mig heligt upprörd är att artikeln inte fyller någon som helst funktion. Den säger ju ingenting. Visst, det påpekas att yrket är utdöende men sen inte ett ord om varför.
Nu är jag kanske lite partisk i och med att jag var en del av den kullen 40-veckare som utbildades i samband med att beslutet trädde i kraft. Vi som insåg att vår utbildning var minimalt värd jämförd med en legitimation. Saken debatterades hett då. Liksom tidigare eftersom om man söker på ovan nämnda tidnings hemsida kan man också hitta artiklar från tiden då socialstyrelsen presenterade sitt beslut. Då pratades det mycket om att utveckla rollen som ambulanssjukvårdare, att skapa nya utbildningsplaner osv. Vad hände? Absolut ingenting, jag läste 40-veckors efter exakt samma utbildningsplan som de som läste då beslutet presenterades. Således endast tomt prat från kommunal? Visst hade man troligtvis aldrig lyckats med att få till stånd en möjlighet för ambulanssjukvårdarna att fortsätta administrera läkemdel. Men en utbildning som varit gångbar även efter 2005-10-01 (11-01) hade inneburit att den kanske också funnits kvar som fenomen idag. Vilket i sin tur skulle innebära att den största anledningen till att yrket dör ut, alltså att utbildningen inte längre existerar i en genomtänkt form, inte skulle existerat. Detta hade gjort mig upprörd om jag idag jobbat som ambulanssjukvårdare, inte att jag tycker mig se en kollega felbehandla en patient på olycksplats eftersom det inte påverkar mig någonting. Däremot skulle jag tycka att mitt fackförbund kunde gjort lite mer, men har man åandra sidan allt ifrån busschaufförer till städpersonal att också ta hänsyn till så kanske det inte fungerar.

Vill be om ursäkt om jag trampar på någon fackligt engagerad ambulanssjukvårdares ömma tår med detta. Men ärligt talat, debatten existerade ju inte, varken då eller nu!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 8/10 2007 21:06

I vilket fall som helst så är det ju inte sjusköterskornas fel att Socialstyrelsen har fattat detta beslut, så tjafset är ju onödigt. Skäll på Socialstyrelsen istället för oss.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Belsebubb
Inlägg: 16
Blev medlem: 14/4 2004 14:31
Ort: Helsingborg

Inlägg av Belsebubb » 9/10 2007 5:47

Som vanligt nar nagon blir intrvjuad sa har brottsstycken tagits ut bara for att det skall skapas nagon sorts debatt om ett amne som ar sa uttjatat.
HA det gott Honken, Din gamle SSK kollega. Med varma Halsningar fran Pakistan :twisted:

banan

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av banan » 9/10 2007 8:43

JOCKE skrev:
banan skrev:" Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. "

Ja det är ju en klassiker alla är medvetna om. Envisas i 20 min att sätta nål på skadeplats när man kunde ha varit inne för länge sedan.
Det händer ganska ofta.
Tråkigt att dina arbetskamrater inte vet bättre. Ännu tråkigare att du drar alla ssk över en kant.

Det är ju frågan vem som är minst lämpad för yrket, den som fördröjer transporten eller du som ser problemet men struntar i att ta upp det med de berörda och undviker att det upprepas.
Drar absolut inte alla över samma kant. Men det händer som sagt ofta , även jag själv har gjort samma grej. Dock är det lite väl många som gör detta fortfarande.
Som att larma ut helikopter när det går fortare att köra in patienten själv. Ungefär :wink:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av AMBASS » 9/10 2007 23:53

Ozena skrev:http://www.kommunalarbetaren.se/index.c ... 96&c=78094

"– Det som stör mig enormt är prestigen som många syrror har, säger ambulanssjukvårdaren Mathias Holmqvist på AISAB:s station i Johanneshov"

"Han menar att kravet på en sjuksköter­ska i ambulansen till och med kan var ödesdigert:
– Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. Sjuksköterskorna ska vara där de behövs: på sjukhusen."

"Kollegan Karin Bäckrud säger:
– Vad mycket billigare det hade varit att utbilda ambulanssjukvårdarna lite mer i stället, säger hon."

Fin reklam för prehospitala sjuksköterskor! Ödmjukheten spirar verkligen!
Mathias redogör nog enbart för en välgrundad uppfattning som han inte är ensam om. När det gäller kollegan och hennes syn på löner tror jag nog att SLL redan jublar åt att dem får akademiker med 3-5 års utbildning för i stort sett samma slantar som just en ambulanssjukvårdare. Vi skulle kunna komma bort från allt trams genom införandet av ordentliga tester, men det förutsätter att AISAB åter inför något värt att kalla tester.

Har AISAB gått ifrån att bära hantlar 8) - - - S K R A T T R E T A N D E - - -

...AmbAss...
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/10 2007 23:58

Glock 18C skrev:I vilket fall som helst så är det ju inte sjusköterskornas fel att Socialstyrelsen har fattat detta beslut, så tjafset är ju onödigt. Skäll på Socialstyrelsen istället för oss.
Socialstyrelsen är just nu under översyn då regeringen valt att se över kvalitetsregistren.

SoS fattar förvisso beslut, men detta behöver inte betyda att vi bara ska gilla läget. Vi skäller på dem kan jag försäkra dig om...

PS: Det skall också sägas att det finns mycket kloka personer på SoS.
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 10 gånger.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av AMBASS » 10/10 2007 0:07

Lipton skrev:Uppenbarligen finns viss bitterhet hos vissa ambulanssjukvårdare. Fullt förståeligt med tanke på att socialstyrelsen helt utan anledning ändrade kravspecen vilket arbetsgivarna reagerade på först cirka 6 månader innan beslutet trädde i kraft. Detta innebar att en legitimation var viktigare än kunskap och således blev ambulanssjukvården i många fall radikalt försämrad.
Nu är jag ju undersköterska i botten, sedan läst 40-veckors och lite annan för yrket inte helt relevant utbildning. Därför vill jag påpeka en sak med artikeln. Jag blir inte längre upprörd på socialstyrelsens beslut. Jag blir inte längre upprörd på arbetsgivare som inte ser till utbildningsbehovet eftersom detta minskat i takt med att fler syrror utbildats. Det som gör mig heligt upprörd är att artikeln inte fyller någon som helst funktion. Den säger ju ingenting. Visst, det påpekas att yrket är utdöende men sen inte ett ord om varför.
Nu är jag kanske lite partisk i och med att jag var en del av den kullen 40-veckare som utbildades i samband med att beslutet trädde i kraft. Vi som insåg att vår utbildning var minimalt värd jämförd med en legitimation. Saken debatterades hett då. Liksom tidigare eftersom om man söker på ovan nämnda tidnings hemsida kan man också hitta artiklar från tiden då socialstyrelsen presenterade sitt beslut. Då pratades det mycket om att utveckla rollen som ambulanssjukvårdare, att skapa nya utbildningsplaner osv. Vad hände? Absolut ingenting, jag läste 40-veckors efter exakt samma utbildningsplan som de som läste då beslutet presenterades. Således endast tomt prat från kommunal? Visst hade man troligtvis aldrig lyckats med att få till stånd en möjlighet för ambulanssjukvårdarna att fortsätta administrera läkemdel. Men en utbildning som varit gångbar även efter 2005-10-01 (11-01) hade inneburit att den kanske också funnits kvar som fenomen idag. Vilket i sin tur skulle innebära att den största anledningen till att yrket dör ut, alltså att utbildningen inte längre existerar i en genomtänkt form, inte skulle existerat. Detta hade gjort mig upprörd om jag idag jobbat som ambulanssjukvårdare, inte att jag tycker mig se en kollega felbehandla en patient på olycksplats eftersom det inte påverkar mig någonting. Däremot skulle jag tycka att mitt fackförbund kunde gjort lite mer, men har man åandra sidan allt ifrån busschaufförer till städpersonal att också ta hänsyn till så kanske det inte fungerar.

Vill be om ursäkt om jag trampar på någon fackligt engagerad ambulanssjukvårdares ömma tår med detta. Men ärligt talat, debatten existerade ju inte, varken då eller nu!
Lipton!

Jag tycker inte att vi i sammanhanget kan prata om ett fackförbund värt namnet. VF, ALARM och Kommunal har alla en gemensam brist och det är fallenheten att bara gilla läget. När det gäller löner får man dock säga att Kommunal ser ut att vara det förbund som iaf givit sig tid åt frågan och på vissa STHLMs enheter har vissa kommit upp i nivå. Vad VF och Alarm gör och hur de motiverar sina medlemmar att betala in medlemsavgiften är för mig en fullständig gåta. Återigen skulle dessa fackpampar behöva lära av SLF ombudsmän och den stenhårda strategi som finns bakom varje förhandling. Ambulanspersonalen måste också organisera sig och få med "gratisarbetarana" (ofta nyanställda) på tåget. I annat fall leder detta till en ond spiral som i slutet drabbar samtlig personal.

Det är inte okej att gå in på löner under 23-26.000 kronor. Med kollektiva aktioner skulle lönebilden kunna förändras enormt. Tyvärr måste både VF och Alarm på lönepunkten få en ordentlig bakläxa, för vad har dem i ärlighetens namn gjort åt saken???

...VF och Alarm borde gå på kurs hos SLF....
Blood Will Tell

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av Ozena » 10/10 2007 14:05

Mathias redogör nog enbart för en välgrundad uppfattning som han inte är ensam om. När det gäller kollegan och hennes syn på löner tror jag nog att SLL redan jublar åt att dem får akademiker med 3-5 års utbildning för i stort sett samma slantar som just en ambulanssjukvårdare. Vi skulle kunna komma bort från allt trams genom införandet av ordentliga tester, men det förutsätter att AISAB åter inför något värt att kalla tester.

Har AISAB gått ifrån att bära hantlar 8) - - - S K R A T T R E T A N D E - - -

...AmbAss...
Ordet välgrundad innebär för mig att åsikten är motiverad. Tråkigt att höra. Jag tror fortfarande det handlar om en viss bitterhet och kanske även en prestigeförlust. Men att bara generalisera (jag reserverar mig för en eventuell kommunikationsbrist mellan journalist och Mattias) och peka på att en hel yrkeskår med ett defakto högre medicinskt kunnande inte bidrar till en bättre prehospital vård anser jag vara felaktigt! Naturligtvis finns det sjuksköterskor som håller krampaktigt i sina behandlingsriktlinjer och inte kan få ro i sinnet om dessa inte följs till punkt och pricka, men på samma sätt så finns det ambulanssjukvårdare som p.g.a en osäkerhet hellre vårdar med gaspedalen. Är det en välgrundad uppfattning? Om jag skulle framträda i Vårdfackets personaltidning och yttra sådana tankar tror jag många ambitiösa och kunniga ambulanssjukvårdare skulle känna sig nedtrampade och utsatta för helt felaktig och ogrundad uppfattning. Artikeln i sig är negativt speglad och tillför inte stimulans till läsaren att intressera sig för en eventuell framtid inom ambulanssjukvården.
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av AMBASS » 10/10 2007 17:31

Ozena skrev:
Mathias redogör nog enbart för en välgrundad uppfattning som han inte är ensam om. När det gäller kollegan och hennes syn på löner tror jag nog att SLL redan jublar åt att dem får akademiker med 3-5 års utbildning för i stort sett samma slantar som just en ambulanssjukvårdare. Vi skulle kunna komma bort från allt trams genom införandet av ordentliga tester, men det förutsätter att AISAB åter inför något värt att kalla tester.

Har AISAB gått ifrån att bära hantlar 8) - - - S K R A T T R E T A N D E - - -

...AmbAss...
Ordet välgrundad innebär för mig att åsikten är motiverad. Tråkigt att höra. Jag tror fortfarande det handlar om en viss bitterhet och kanske även en prestigeförlust. Men att bara generalisera (jag reserverar mig för en eventuell kommunikationsbrist mellan journalist och Mattias) och peka på att en hel yrkeskår med ett defakto högre medicinskt kunnande inte bidrar till en bättre prehospital vård anser jag vara felaktigt! Naturligtvis finns det sjuksköterskor som håller krampaktigt i sina behandlingsriktlinjer och inte kan få ro i sinnet om dessa inte följs till punkt och pricka, men på samma sätt så finns det ambulanssjukvårdare som p.g.a en osäkerhet hellre vårdar med gaspedalen. Är det en välgrundad uppfattning? Om jag skulle framträda i Vårdfackets personaltidning och yttra sådana tankar tror jag många ambitiösa och kunniga ambulanssjukvårdare skulle känna sig nedtrampade och utsatta för helt felaktig och ogrundad uppfattning. Artikeln i sig är negativt speglad och tillför inte stimulans till läsaren att intressera sig för en eventuell framtid inom ambulanssjukvården.
Hej Ozena!

De som idag borde känna stor bitterhet och prestigelöshet är ju alla de ssk som gått med på att jobba för underlöner. Jag tror inte att landets duktiga ambulanssjukvårdare behöver känna bitterhet då de i många år gjort det ssk gör. Jag håller inte med dig om att en ssk skulle ha bättre träning för detta än en ambulanssjukvårdare med lång erf eller med omv + 40 v. Inget talar för detta iaf.

Artikeln är mycket intressant och jag tycker inte att den är negativ. Att sedan du inte tycker att den förmedlar stimulans till läsaren är ju en helt annan sak. Det är en journalistisk artikel, ingen rekryteringsannons!

Vi är många som inte håller med om det du kallar "högre medicinskt kunnande" (avseende ssk VS amb.sjukv) så även här måste du förstå att det finns åsiktsskillnader och att dessa måste få debatteras. Artikeln visar på något mycket centralt som istället borde debatteras och det gäller löner och utv av ambulanssjukvården. Här kan vi alla prehospare tillsammans arbeta för bättre löner och avtal.

Ordet välgrundad innebär även för mig att åsikten är motiverad...

...AMBASSS...

Men det viktiga är att människor kan debattera detta och sedan ska vi vara glada att det personer som talar ur skägget.
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 10/10 2007 18:11

Artikeln visar på bitterhet hos ambsjv som själva erkänner att de förmodligen snart får sparken till förmån för SSK. Ska SSK känna bitterhet?

Meddelandet redigerat/Wernvik, Moderator

Ozena
Inlägg: 21
Blev medlem: 6/6 2005 16:47
Ort: Norrland

Inlägg av Ozena » 10/10 2007 20:14

AMBASS!

Du har klarlagt din synpunkt och jag har förstått att du tycker att sjusköterskor är onödiga inom den prehospitala vården, därmed drar jag mig ur debatten.
"Det smör och whisky inte kan bota är obotligt." Irländskt citat.
"Av sjukdomens bitterhet lär människan den goda hälsans sötma." Spanskt citat.

Skriv svar