Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 10/10 2007 20:27

Sjuksköterskan skrev:Artikeln visar på bitterhet hos ambsjv som själva erkänner att de förmodligen snart får sparken till förmån för SSK. Ska SSK känna bitterhet?

Meddelandet redigerat/Wernvik, Moderator
Oavsett vad man anser om artikeln som sådan eller bitterhet i övrigt, så är ovanstående citat ett övertramp utan dess like. Att kalla en yrkesgrupp, oavsett utbildning eller kompetens för lågutbildade hjon är rent ut sagt för jävligt och jag hoppas verkligen att den här personen stoppas nu.



För övrigt innehåller artikeln väldigt lite relevans till hur verkligheten egentligen ser ut. Visst finns det inkompetenta (baserat på individens uppfattning om vad inkompetens är) sjuksköterskor, japp bistra verkligheten. Men det finns lika många ambulanssjukvårdare som kan falla inom den gruppen.

Idag arbetar vi tillsammans. Hur det ser ut om 1 månad eller 10 år vet faktiskt ingen av oss. Så fram till dess. Fortsätt att göra Ert bästa och det vi ska göra, rädda liv, lindra och transportera personer till rätt vårdinrättning.

Lipton

Inlägg av Lipton » 10/10 2007 20:32

Sjuksköterskan skrev:Artikeln visar på bitterhet hos ambsjv som själva erkänner att de förmodligen snart får sparken till förmån för SSK. Ska SSK känna bitterhet?

Meddelandet redigerat/Wernvik, Moderator
Vill ju egentligen inte vara som min lillebror som alltid sprang till morsan så fort han retat upp mig så jag blivit förbannad. Men jag får ändå sådan lust att ropa:
M O D E R A T O R ! ! !


Egentligen kanske det vore lämpligt att införa en regel mot inlägg som är helt icke-konstruktiva och ter sig helt utan något annat syfta än att förstöra en intressant tråd...




AMBASS: Idag tycker jag inte det finns något som tyder på att vården blivit sämre efter införandet av sjuksköterskor eftersom avsaknad av vidareutbildning tycks försvinna med allt raskare tag. Inledningsvis så var det dock utan tvekan så att legitimation var viktigare än kunskapen och således sänktes den totala standarden. Detta kan dock varken skyllas på ambulanssjukvårdarna eller sjuksköterskorna eftersom det helt och hållet beror på arbetsgivarna.
Jag tycker dock fortfarande att artikeln sett till var den publicerats inte fyller någon funktion alls. Känns eventuellt lite som Kommunal vill säga till den lilla påverkade delen av sina medlemmar att: nu skiter vi i er, ni är ju ändå utdöende. Mycket synd att de inte kan ta upp debatten konstruktivt istället och göra något åt situationen.
Senast redigerad av 1 Lipton, redigerad totalt 10 gånger.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 10/10 2007 20:37

Tänk vad bra allt kommer att bli när en viss del av läkarkåren har lyckats med sin lobbing bland politikerna och det kommer att sitta en läkare i varje amb. Ingen risk att en med högre medicinsk kompetens riskerar att överarbeta situationen och fördröja avtransport.

Blir trött på denna disskution om vilka som passar prehosp. Undrar om ambsjukvårdarna hade varit lika frispråkiga om det hade gällt läkare.
Har själv inget problem med att jobba med ambsjukvårdare och respekterar deras kunnande och erfarenhet, men har även själv fått höra hur odugliga och onödiga ssk är i amb och då framför allt nsk. Vi kan ju bara intubera enl många.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 10/10 2007 23:07

Ozena skrev:AMBASS!

Du har klarlagt din synpunkt och jag har förstått att du tycker att sjusköterskor är onödiga inom den prehospitala vården, därmed drar jag mig ur debatten.
STOPP STOPP!

Det är ju endast din tolkning. Tillskriv inte dessa dina fantasier på mig. Vad jag säger är att omvårdnadsteoretiker behöver mer medicinsk skolning som bättre gör dem redo för ambulanstjänst. Hur kan du tolka mig så galet?
Blood Will Tell

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Inlägg av dollar » 11/10 2007 17:12

Det är ju otroligt vilken trångsynthet denna mattias visar om det nu är så han sagt. Journalister har ju en kärlek för vinkling till sin spets. Att vårda med gaspedalen gör troligen en taxichaffis bättre än en ambulanssjukvårdare och då har amb sjv rationaliserat bort sig själva. Det negativa är väl att taxichaffisen är dyrare i drift. Om han nu gjort ett sånt uttalande så förtjänar han inte att ha kvar sitt jobb. Detta innebär inte att jag inte förstår hans resonemang men i en artikel som denna så nedvärderar han en hel yrkeskår och då talar jag inte om SSK.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 11/10 2007 17:45

AMB ASS: De flesta SSK inom amb är snart vubbade, många har flera VUB och rotationstjänst. Då amb.VUB är betydligt mer avancerad och djupgående än ambsjvutb. (vilket säger en hel del), hur kan då SSK enligt dig vara olämpligare än ambsjv i akutambulans?

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 11/10 2007 21:43

Sjuksköterskan: Jag kan förstå om AMBASS menar de sjuksköterskor som inte har den faktiska erfarenheten från ambulanssjukvård/liknande verksamhet eller gått den prehospitala VUBBEN. De kanske inte är klara för ambulansyrket när de kommer in i det. Men å andra sidan måste ju alla vara nya för att få erfarenhet........

AMBASS: Det vi ska vara på det klara med är att sjuksköterskor oavsett erfarenhet lätt springer om ambulanssjukvården i det medicinska tänkandet om man jämför dem likvärdigt. Deras farmakologiska, anatomiska och fysiologiska m.m. utbildning är trots allt djupare och grundligare än ambulanssjukvårdarens.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/10 2007 23:53

eremit skrev:Sjuksköterskan: Jag kan förstå om AMBASS menar de sjuksköterskor som inte har den faktiska erfarenheten från ambulanssjukvård/liknande verksamhet eller gått den prehospitala VUBBEN. De kanske inte är klara för ambulansyrket när de kommer in i det. Men å andra sidan måste ju alla vara nya för att få erfarenhet........

AMBASS: Det vi ska vara på det klara med är att sjuksköterskor oavsett erfarenhet lätt springer om ambulanssjukvården i det medicinska tänkandet om man jämför dem likvärdigt. Deras farmakologiska, anatomiska och fysiologiska m.m. utbildning är trots allt djupare och grundligare än ambulanssjukvårdarens.
Hej Eremit!

Jag håller inte med dig i frågan om att sjuksköterskor oavsett erfarenhet lätt springer om amb. sjukv inom ambulanssjukvården i det medicinska tänkandet om man jämför dem likvärdigt, vilket inte heller har gjorts. Det är just test av det slaget jag önskar se i svensk ambulanssjukvård. Den farmakologiska, anatomiska och fysiologiska utbildning borde efter tre års akademiska studier rimligen vara djupare och grundligare än ambulanssjukvårdarens men jag betvivlar att detta är regel utifrån att studera respektive yrkesgrupps utbildningar i avseende akutsjukvård. Den skillnad som kan finnas rör omvårdndsteori och den kliniska delen. Med tester skulle vi kunna råda bot på saken och då skulle alla (oavsett utbildning) få komma upp till bevis.

När det gäller att vi alla är nya är jag helt enig med dig. Vad jag vill komma åt är att göra vissa utbildningar mer valbara och bättre anpassade för yrket. Jag hävdar att omvårdnadsteorierna tar allt för stor plats för de syrror som vill arbeta med akutsjukvård.

((AMBASS))
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 12 gånger.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 12/10 2007 0:00

JOCKE skrev:Det handlar inte om syrror utan erfarenhet. det handlar om syrror över lag, med eller utan vubb. Vi är inte tillräckligt medicinskt skolade för att arbeta prehopitalt enligt AMBASS. Har jag fattat det rätt så är en AT-läkare bättre än en syrra prehospitalt.

Ta och läs lite av AMBASS tidigare inlägg så ser du snart att oavsett ämne, slutar det med att AMBASS förkastar ssk-utbildningen och syrror prehospitalt. Att propagera för paramedics i alla trådar är också poppis.
Hello Jocke!

Återigen gör du dig till uttolkare av mina skrivna rader. Jag tror på en annan modell för svensk ambulanssjukvård och jag tror att ssk utbildningen i dess nuvarande form är olämplig (av flera skäl). Jag förkastar inte ssk utbildningen och syrror prehospitalt, men jag vill att de får bättre anställningsvillkor och bättre utbildningsmöjligheter för att möta den prehospitala framtiden. Jag ber er lyfta blicken och se hur andra länder valt att arbeta och varför många av dessa prioriterar andra mer prehospitalt inriktade utbildningar för personalen.

Jag har en annan åsikt och detta måste du acceptera.

((AMBASS))
Blood Will Tell

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 12/10 2007 0:51

Jag är väl inte moralens bästa väktare precis ! men... att bli citerad i en tidning säkert ovetandes, personligen diskuterad här är inte riktigt rätt. Jag känner ingen av dem personligen men har jobbat på AISAB söder då och då. Man är sig själv närmast och har sin uppfattning och sitter man vid runda bordet och ventilerar i grupp kan det ju slinka ut ett och annat utan att man tänker på det. Varför bry sig..dåligt av tidningen, det finns personal som beter/betett sig illa, har inte hört ett enda om de omskrivna.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 12/10 2007 6:08

AMBASS skrev: Hej Eremit!

Jag håller inte med dig i frågan om att sjuksköterskor oavsett erfarenhet lätt springer om amb. sjukv inom ambulanssjukvården i det medicinska tänkandet om man jämför dem likvärdigt, vilket inte heller har gjorts. Det är just test av det slaget jag önskar se i svensk ambulanssjukvård. Den farmakologiska, anatomiska och fysiologiska utbildning borde efter tre års akademiska studier rimligen vara djupare och grundligare än ambulanssjukvårdarens men jag betvivlar att detta är regel utifrån att studera respektive yrkesgrupps utbildningar i avseende akutsjukvård. Den skillnad som kan finnas rör omvårdndsteori och den kliniska delen. Med tester skulle vi kunna råda bot på saken och då skulle alla (oavsett utbildning) få komma upp till bevis.

När det gäller att vi alla är nya är jag helt enig med dig. Vad jag vill komma åt är att göra vissa utbildningar mer valbara och bättre anpassade för yrket. Jag hävdar att omvårdnadsteorierna tar allt för stor plats för de syrror som vill arbeta med akutsjukvård.

((AMBASS))
Nu är jag kanske inte bäst i världen på att följa det här forumet slaviskt och vet därför inte heller något om dina år inom ambulansverksamheten.
Men mina 11 år inom ambulanssjukvården och ytterligare 7 år inom akutvården ger ändå för hand att de två yrkesgrupperna inte kan jämföras utbildningsmässigt. Sen handlar det ju om att förvalta sin teoretiska kunskap och omvandla den i praktik. Nu är ju inte det här trådens huvudämne och kanske inte ska diskuteras mer just i den här tråden. Utan här får vi väl helt enkelt inse att vi tycker olika och lämna det för framtida diskussioner.

Vad det gäller omvårdnadsteorier är vi nog helt eniga tillsammans med landets alla andra sjuksköterskor......... att det är för mycket omvårdnadsteori i utbildningen.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 12/10 2007 6:14

eremit skrev:
AMBASS skrev: Hej Eremit!

Jag håller inte med dig i frågan om att sjuksköterskor oavsett erfarenhet lätt springer om amb. sjukv inom ambulanssjukvården i det medicinska tänkandet om man jämför dem likvärdigt, vilket inte heller har gjorts. Det är just test av det slaget jag önskar se i svensk ambulanssjukvård. Den farmakologiska, anatomiska och fysiologiska utbildning borde efter tre års akademiska studier rimligen vara djupare och grundligare än ambulanssjukvårdarens men jag betvivlar att detta är regel utifrån att studera respektive yrkesgrupps utbildningar i avseende akutsjukvård. Den skillnad som kan finnas rör omvårdndsteori och den kliniska delen. Med tester skulle vi kunna råda bot på saken och då skulle alla (oavsett utbildning) få komma upp till bevis.

När det gäller att vi alla är nya är jag helt enig med dig. Vad jag vill komma åt är att göra vissa utbildningar mer valbara och bättre anpassade för yrket. Jag hävdar att omvårdnadsteorierna tar allt för stor plats för de syrror som vill arbeta med akutsjukvård.

((AMBASS))
Hello!

Vi är eniga och jag har full respekt för dina övriga kloka synpunkter. Jag ser inte ut att stå ensam på jouren :wink: . Ha en bra natt!!!

Nu är jag kanske inte bäst i världen på att följa det här forumet slaviskt och vet därför inte heller något om dina år inom ambulansverksamheten.
Men mina 11 år inom ambulanssjukvården och ytterligare 7 år inom akutvården ger ändå för hand att de två yrkesgrupperna inte kan jämföras utbildningsmässigt. Sen handlar det ju om att förvalta sin teoretiska kunskap och omvandla den i praktik. Nu är ju inte det här trådens huvudämne och kanske inte ska diskuteras mer just i den här tråden. Utan här får vi väl helt enkelt inse att vi tycker olika och lämna det för framtida diskussioner.

Vad det gäller omvårdnadsteorier är vi nog helt eniga tillsammans med landets alla andra sjuksköterskor......... att det är för mycket omvårdnadsteori i utbildningen.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Artikel i Tidningen KOmmunalarbetaren

Inlägg av ohlstedt » 12/10 2007 8:31

banan skrev:" Vid trafikolyckor händer det att sjuksköterskorna gör att det hela blir fördröjt. "

Ja det är ju en klassiker alla är medvetna om. Envisas i 20 min att sätta nål på skadeplats när man kunde ha varit inne för länge sedan.
Det händer ganska ofta.
När patienten har ont, eller har ett p-glucos på 2 eller dyl, då är det ju viktigt att få i en nål och kunna ge smärtlindring/grucosdropp, de är väll mer eller minder ssk skyldighet, oavsätt om man befinner sig 3km eller 2 mil från sjukhuset,

När man som ssk ska till och sätta nål då tänker man ju inte "ja det här kommer att ta 20 minuter" vid normala fall så kan det ju ta 1 minut att sätta nål, men skulle det tillförlitliga kärlet spricka och/eller det inte finns nå bra/mer bra kärl, då tar det ju tid, självklart med facit i handen efter att det har tagit 20 minuter så kan väll ssk känna att det hade varit bättre att åka in utan nål, när det bara e 10 minuters färdväg...

förstår ni hur jag tänker? med facit i handen skulle man nog vilja ändra mkt, och sjukvården är inget undantag...

sen tänkte jag lägga in min egen åsikt i debatten: I dagens samhälle går utbildning oftast före erfarenhet vilket gör att ssk med högre utb. går före amb, sjv. med lång erfarenhet, att utb. går före erfarenhet tror jag kommer att bli vanligare och vanligare i framtiden, dvs. inget som är lönt att motarbeta, bara inse faktum!
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 13/10 2007 9:17

Killen är bitter, alla som vet vem han är är inte förvånade. Tråkigt att det är personer som inte håller måttet och därför skyller ifrån sig på andra yrkeskategorier som får uttala sig. Jag vet att han inte talar för särskilt många på AISAB, söder.


AMBASS:
Det bärs hantlar på AISAB om det kan göra dig gladare en kall dag som denna:)

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/10 2007 10:56

Niklas K: Tycker det tråkiga är artikeln, tidningen och fackförbundet som inte gjort ett skit bättre utan snarare sämre.

Vad det gäller nivåskillnaderna mellan en slät SSK och en ambulanssjukvårdare så kan jag i vissa argument hålla med AMBASS. Jämför med försvarsmaktens sjukvårdare. På tio veckor lär man sig allt man behöver kunna för att ta hand om trauma både i bil och på "akutrum". Hur går detta till? Jo, man koncentrerar sig på det som är viktigt för att kunna utföra praktiska åtgärder och skiter i bakomliggande teorier till största delen. Därför kan de i slutändan observera behov samt åtgärda dem på ganska risiga patienter, dock saknar de kunskap att kunna utveckla och förkara vad som händer för patient eller anhörig. 40-veckors var uppbyggd efter ungefär samma princip, bara att den var fyra gånger längre och täckte in mer än bara traumatologi.
Lite generaliserande skulle jag därför vilja påstå att en ny ambulanssjukvårdare skulle kunna ta hand om en patient på ett snabbt och hyffsat adekvat sätt. En ny SSK skulle på samma patient komma fram till samma åtgärder men det skulle ta lite tid eftersom symtomen måste kopplas till ett problem som sedan kopplas mot en lösning som ger en åtgärd. Sjukvårdaren kopplar symtomen mot en åtgärd direkt.
SSK kan därför när åtgärder väl utförs motivera den på ett helt annat sätt.
Med lite mängdträning så kommer dock SSK vara lika snabb som sjukvårdaren men kan ändå motivera sig bättre.

Skriv svar