Utlandstjänst

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Utlandstjänst

Inlägg av stexum » 27/10 2007 20:59

Är det någon här som gjort utlandstjänst? Kraven är ganska höga (leg. ssk med anestesi/amb- vub samt 2 års erf), men lönerna är ganska trevliga. 38 - 41 000 beroende på tjänst. Finns både för ambulans och mottagning.

240 000 efter ett halvår. Och då är mat/hyra betalt. Det är inte helt fel.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 27/10 2007 21:41

Synd att det finns människor som jag som inte söker först..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Utlandstjänst

Inlägg av AMBASS » 27/10 2007 23:02

stexum skrev:Är det någon här som gjort utlandstjänst? Kraven är ganska höga (leg. ssk med anestesi/amb- vub samt 2 års erf), men lönerna är ganska trevliga. 38 - 41 000 beroende på tjänst. Finns både för ambulans och mottagning.

240 000 efter ett halvår. Och då är mat/hyra betalt. Det är inte helt fel.
Hej stexum!

Jag har gjort många utlandsuppdrag och detta främst åt den privata marknaden men även åt FM. De formella kraven kan upplevas höga men detta skall inte få avskräcka dig. Lönerna du redogör för gäller inom FN projekt. På den privata marknaden är lönerna i kastet 70.000 + för vissa delar av vår värld. Det finns internationella forum för dessa spörsmål och jag ska återkomma när jag träffar på en aktuell diskussion kring din fråga. Är du militärt skolad utöver din vårdutbildning? Isf inom vilket truppslag? Fysik? Vilken aktuell vapenträning har du? Fältsjukvård?

Det händer oerhört mycket på den privata arenan just nu. Flera nya kontrakt är på gång. Idag finns förhållandevis många operativa som du kan rådgöra med och i UK och USA finns också flera bolag med underlev kopplade till sig.

Gällande FM och FN uppdrag finns massvis med fakta via webben. LYCKA TILL!

(AmBaSs)
Blood Will Tell

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 28/10 2007 13:54

Jo det var så att jag snubblade in som sjukvårdare under lumpen. Skulle först köra lastbil, men pliktverket hade ingen koll. Jag omplacerades till underhållssoldat men totalvägrade. En sjukvårdare i plutonen vapenvägrade och vips blev jag sjukvårdare, och i.o.m utbildningen på 10p samt befattningsutbildningen blev jag helt såld och på den vägen är det. Jag har inte ens börjat min SSK-utbildning, har sökt till olika nu till våren.

Jag ingick i en sjukvårdsgrupp på ett sambandskompani (lök, lök & återigen lök) på LedR (S1, Enköping), fysiken är god, och är ju Ak5an jag fick använda.

Innan utlandstjänst har jag ju 3 år till SSK till att börja med..

Skriv svar