Deltidsbrandkår på IVPA?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Deltidsbrandkår på IVPA?

Inlägg av zAjben » 7/11 2007 16:14

Åker deltidskårerna normalt på IVPA-larm?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 7/11 2007 18:10

Ja, då vissa kriterier uppfylls av sos, då vanligast en ganska bra tidsvinst. Där jag jobbar är det endast deltidskårerna som har IVPA, Dom centrala delarna av städerna räknar med att det inte skall behövas IVPA resurser då det nästan alltid finns ambulanser i närområdet. Så det krävs nog ganska mycket för att dom skall dra ut heltidarna innan ambulanserna på medicinska åkommor.

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/11 2007 21:06

Jag tror det är vanligast att deltiden åker på IVPA av de anledningar som GoldenHour framhållit. Dessutom innebär det ju ett övningstillfälle för dem. Man ser att larmvägar fungerar osv.
Jag har egentligen bara hört talas om en heltidskår som åker på IVPA och det är i Stockholm, dock har de har begränsat sig till hjärtstopp och kallar det för taco-sås men jag tycker nog det egentligen handlar om IVPA.

Eller så kan man tolka din fråga som om det generellt är så att alla deltidskårer åker på IVPA. Då får jag nog säga att jag inte känner till någon kår som gör det i mitt närområde, men jag kan vara felinformerad.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 8/11 2007 0:10

Här kan man läsa Glesbygdsverkets rapport "Risker och räddning i glesbygd", som bl.a. handlar om IVPA:
http://www.glesbygdsverket.se/site/default.aspx?id=8972

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 8/11 2007 16:22

Lipton skrev:Jag tror det är vanligast att deltiden åker på IVPA av de anledningar som GoldenHour framhållit. Dessutom innebär det ju ett övningstillfälle för dem. Man ser att larmvägar fungerar osv.
Jag har egentligen bara hört talas om en heltidskår som åker på IVPA och det är i Stockholm, dock har de har begränsat sig till hjärtstopp och kallar det för taco-sås men jag tycker nog det egentligen handlar om IVPA.

Eller så kan man tolka din fråga som om det generellt är så att alla deltidskårer åker på IVPA. Då får jag nog säga att jag inte känner till någon kår som gör det i mitt närområde, men jag kan vara felinformerad.
*skrattar* "taco-sås". "saving lifes in the stockholm area" eller hur det var....

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 8/11 2007 21:01

"SALSA" ja ( ; men tyckte tacco-sås var ett bättre alias ;)

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Inlägg av lukas1 » 9/11 2007 10:31

Knivsta har en blandad hel och deltidskår, dvs heltidarna arbetar kontorstid med komplettering av deltid annan tid. Så där kan det vara både hel och deltid som kör IVPA.

Fördelen med denna kombination av hel och deltid är ju att de som bor på orten men jobar på andra ställen, ändå kan vara i med deltidskåren. Detta till skillnad från de orter som har heldygnsjourer.

Skriv svar