MOT-sjuksköterska

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 29/12 2007 12:11

Lönen för MOT-syrra är fr o m FS15 höjd till 41000, för PO-syrror och de på Sierra Tango och på Role 1 inne på CNL är lönen 38000. Tilläggen är som Marzocchi skriver förutom att man höjt missionstillägget till 10000 (för oss på FS13 iaf, nu kan det ju vara höjt ytterligare).

Marzocchi: Nog kan du komma med, det beror lite på vad du har jobbat med tidigare. På min mission, FS 13, var samtliga syrror på MOT/PO vubbade (ambulans eller anestesi) utom en men han hade 4 missioner i bagaget och hade jobbat länge på akutmottagning. Dock vet jag att några medics på Sierra Tango (Patria modell ambulans) var ovubbade syrror, för att vara syrra (Reg Nurse på Nato-lingo) ska man vara vubbad. Allt detta styrs dock efter lagen om utbud och efterfrågan (åtminstone en av syrrorna på ST var uvubbad, men hon var å andra sidan gift med QM... :wink: ). Min efterträdare var inte vubbad utan tvärtom ganska ny som syrra men hade jobbat länge som amb.sjv. Man kan väl säga att FöMedC tar det dom får i viss utsträckning, det är ju som bekant inte så lätt att rekrytera syrror...

rubberduck

Hkp syrra

Inlägg av rubberduck » 3/1 2008 19:20

Vill du tjänstgöra som syrra på hkp i FM så gäller nog Nordic Battlegroup. Där har du Medevac hkp med ssk i besättning (IVA / AN). Dom är i dagsläget stationerade på F21 Luleå - tror rekryteringen är fullt klar men det finns kanske vakanser? Kolla på mil.se... // Rubber duck

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/11 2008 7:35

Drar upp den här något gamla posten. Finns det några förhandlingsmöjligheter ang. lön om det finns vakanser eller svårigheter att rekrytera inför en mission? Eller är det "take it or leave it" som gäller?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/11 2008 10:13

prehospital skrev:Jag vill åka hkp. Var ska jag tjänstgöra då?

Tycker inte lönerna verkar vara så höga, 38 000 kr/mån, med de risker det innebär.
De riktigt tuffa och duktiga gubbarna blir rekryterade till den mer välbetalda privata verksamheten. Det är dock en helt annan kaliber på många av de uppdrag som PVC bolagen utför, men lönen är också en helt annan. Det positiva för oss som arbetar med sjukvård är att dessa tjänster idag prioriteras av uppdragsgivarna. Gällande hkp tjänst tror jag att svenska försvaret har ett klent utbud. Är du pilot? Flygtimmar?

/AMBASS
Blood Will Tell

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 28/11 2008 10:25

Jag utgår från att du har tjänstgjort i bägge dessa verksamheter eftersom du så klart fastslår att endast de "tuffa" och "duktiga" kommer ifråga för PMC. En fortsättning av ditt resonemang måste ju vara att vi som inte väljer att ta jobb som legoknekt är veka och inkompetenta. Några särskilt "tuffa" uppdrag utför vi ju uppenbarligen inte heller.

Men du har säkert rätt eftersom du uppenbarligen talar av egen erfarenhet.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 2/12 2008 17:20

LordCardigan skrev:Jag utgår från att du har tjänstgjort i bägge dessa verksamheter eftersom du så klart fastslår att endast de "tuffa" och "duktiga" kommer ifråga för PMC. En fortsättning av ditt resonemang måste ju vara att vi som inte väljer att ta jobb som legoknekt är veka och inkompetenta. Några särskilt "tuffa" uppdrag utför vi ju uppenbarligen inte heller.

Men du har säkert rätt eftersom du uppenbarligen talar av egen erfarenhet.
Hej LordCardigan!

Vem har pratat om legoknektar??? Jag vill bara visa att PMC betalar sig bättre och att kraven är helt annorlunda. Jag skrev om detta redan för många år sedan. Inget ont om FM misson!

AMBASS
Blood Will Tell

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 3/12 2008 10:24

AMBASS:

1. Att vara privatanställd soldat torde väl vara definitionen av legosoldat eller legoknekt om man så vill.
2. När man uttrycker sig som du gjorde ovan, som jag inte kan tolka som annat är förklenande om tjänsten som MOT-ssk, så blir jag lite provocerad eftersom jag vet vad det handlar om men vad jag förstår har du inte tjänstgjort i den befattningen, eller har jag fel?
3. Med tanke på exv. Blackwaters rykte tycker jag nog att det vore klädsamt att inte förbehållslöst framhålla PMC som en föredömlig verksamhet.

Mvh

LC

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 3/12 2008 10:26

zAjben: Lönen är vad jag vet inte förhandlingsbar men däremot kan missionslängden vara det, lite beroende på befattning.

/LC

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/12 2008 13:52

LordCardigan skrev:AMBASS:

1. Att vara privatanställd soldat torde väl vara definitionen av legosoldat eller legoknekt om man så vill.
2. När man uttrycker sig som du gjorde ovan, som jag inte kan tolka som annat är förklenande om tjänsten som MOT-ssk, så blir jag lite provocerad eftersom jag vet vad det handlar om men vad jag förstår har du inte tjänstgjort i den befattningen, eller har jag fel?
3. Med tanke på exv. Blackwaters rykte tycker jag nog att det vore klädsamt att inte förbehållslöst framhålla PMC som en föredömlig verksamhet.

Mvh

LC
Nu är det inte privatanställda soldater utan duglig och motiverad personal vi i PMC sammanhanget pratar om (exepelvis medics). Jag tycker att det är helt fel att kalla personal inom PMC bolag för legoknektar. Tyvärr finns en negativt spridd uppfattning om diverse bolag. Det begås naturligtvis fel, men detta är alltjämt enskilda händelser som man hittar i alla verksamheter.

Jag har tjänstgjort i oroliga delar av världen, dessutom i en rad av medicinska och sjukvårdsinriktade befattninger och har då också kommit i kontakt med personal från NATO och FN förband. Jag ville med mitt inlägg INTE på något sätt förminska de personer som åker på mission, men skillnaden mellan en FM misson och ett PMC uppdrag är ofta enormt. Det är viktigt att göra skillnad mellan dessa uppdrag och även informera om en verksamhet som sedan flera år omsätter mycket manskap och dessutom betalar sig bättre. Då PMC idag svarar för närmare 35-45% av sidoskyddet och underhållet (ink sjukvård) så är denna verksamhet intressant att nämna.

Att basera Blackwater efter ett rykte tycker jag är helt fel. Företaget har en ställning till följd av enormt hög kunskap. De har idag ett grundmurat förtroende hos flera uppdragsgivare. Det bör framhållas att Blackwater också bidragit till flera goda lösningar i diverse hörn av världen och det är värt att notera att Blackwater inte är stridande legoknektar utan i huvudsak säkerhetspersonal där du även hittar medics.

Jag tycker istället att det vore klädsamt att inte förbehållslöst framhålla PMC som ett företag för legoknektars hemvist, för så är inte fallet.

(AMBASS)
Blood Will Tell

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 5/12 2008 2:20

AMBASS skrev: Att basera Blackwater efter ett rykte tycker jag är helt fel. Företaget har en ställning till följd av enormt hög kunskap. De har idag ett grundmurat förtroende hos flera uppdragsgivare. Det bör framhållas att Blackwater också bidragit till flera goda lösningar i diverse hörn av världen och det är värt att notera att Blackwater inte är stridande legoknektar utan i huvudsak säkerhetspersonal där du även hittar medics.

Jag tycker istället att det vore klädsamt att inte förbehållslöst framhålla PMC som ett företag för legoknektars hemvist, för så är inte fallet.

(AMBASS)
"Blackwater har bidragit till flera goda lösningar" Hur då? Genom att ta betalt, oftast av de amerikanska skattebetalarna, för att skjuta ihjäl den som ansvarig officer pekat på? Eller har de byggt sjukhus, borrat brunnar, byggt broar, byggt upp skolor, bostäder? AMBASS du måste specificera vad det är för någonting de privata uthyrarna av militär personal har gjort, när du skriver att de bidragit till att lösa konflikter. Vad jag som lekman kan se har inga stora konflikter lösts på de senaste 10-15 åren, dvs de som har med religion och politik att göra... = alla krig.

Jag personligen skiter i vad folk gör med sina liv, men AMBASS locka inte in någon i en fantasivärld med pengar och ära och privata krigförande aktiebolag. Krig är krig och kommer så alltid att förbli. Om man är sugen på det militära livet och inte anser att den svenska militären har något att ge bör man söka sig utomlands till t.ex.. USA eller Storbritannien som efter lite dividerande tar emot villig kanonmat. Hög kvalitet på utbildning och stor risk/chans att hamna i stridande förband.
Senast redigerad av 1 SOS112, redigerad totalt 23 gånger.

LordCardigan

Inlägg av LordCardigan » 5/12 2008 14:19

AMBASS: Nu går du OT. Eftersom detta är en tråd om MOT-ssk och du uppenbarligen inte tjänstgjort i den befattningen och sålunda inte vet vilka krav som ställs tycker jag inte att du ska uttrycka dig på det lätt nedlåtande sätt som du gjort ovan.

Känner du behov av att diskutera PMC:s vara eller inte vara, gör då det i en separat tråd.

Mvh

LC

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 7/12 2008 15:08

och därmed avslutar vi allt prat om annat än MOT sjuksköterskor i denna tråden. Starta gärna en ny tråd om PMC och dyl.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 14/12 2008 12:54

Någon syster som sökt FS18?

Marzocchi

Inlägg av Marzocchi » 6/2 2009 14:32

Jag har sökt och idag ringde en handläggare från FöMedC för att kolla mitt intresse. Vecka 8-9 ringer personal från förbandet för att intervjua.

Tjänsten gäller ssk på MOT eller PO.

anestesiologsyd

Inlägg av anestesiologsyd » 7/2 2009 15:25

Ryktet om Blackwater:

http://www.youtube.com/watch?v=yJUEULWEP9c

Finns det svenskar som arbetar för Blackwater? Hur kan Ambass tycka att ett företag som Blackwater vara bra? Inte legoknektar? Förklaring kan vara på sin plats. Vad har Blackwater med sjukvård att göra?

Skriv svar