Flytta eller inte flytta patient

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Flytta eller inte flytta patient

Inlägg av Anonymous » 20/3 2004 1:13

Har en liten undran efter att ha hamnat mitt i en olycka som, enligt mig, inte handlades på ett riktigt sätt.
En kille som ramlat i en rulltrappa, eller snarare flugit nerför, slår i
huvudet ordentligt (av jacken i panna och ögonbryn att dömma). Personen lyfts bort av tre personer och läggs i stabilt sidoläge, medvetandekontrollen sker på ett sätt som ruskar om huvudet ganska ordentligt. Dett anser jag vara ordentligt galet då risken för nack- ryggskador känns ganska överhängande. man hade kunnat ha koll på honom i trappan i väntan på ambulans (fria luftvägar osv). men ändå började jag fundera efteråt när jag kommit därifrån (jag försökte hjälpa till men blev helt ignorerad av ngn som verkade anse sig ha väldig koll
på det hela och jag kände att det var väldigt fel att börja ifrågasätta när
saker redan var gjorda), om det kanske ändå kunde vara rätt att flytta
på honom? Han låg med huvudet nedåt i trappan och antar att detta kanske inte är världens bästa ställning heller när man blivit utsatt för såpass kraftigt våld mot huvudet som han blev. Men frågan återstår, är det någonsin rätt att flytta en person som blivit utsatt för denna form av olycka??

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Flytta eller inte

Inlägg av Wernvik » 20/3 2004 1:41

Det finns säkert många åsikter om detta men här är min.

Om fallet har varit någorlunda högt 2-3meter så bör man definitivt inte flytta personen. Det man bör göra är att säkra fria luftvägar och stabilisera nacken. Därefter så inväntar man kavaleriet. Att lyfta runt på och ruska en person med misstänkt nack/ryggskada är ju inte direkt att rekomendera om det inte krävs pga livsfarligt läge.

Detta är min åsikt. Finns säkert fler som kan ventileras här.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/3 2004 12:00

tackar för svaret, i jag är osäker på höjden i fallet, men kraften var ganska ordentlig, (han måste sprungit ner väldigt fort el. likn.) läget var inte omedelbart livsfarligt (nödstoppet på trappan slogs till väldigt fort) men han låg trångt och det som gör mig lite fundersam om det ändå kunde vara rätt att flytta honom var den kraftiga framåtlutning han låg i.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

flytta eller inte flytta patient

Inlägg av Tomas » 20/3 2004 13:31

Det framgår inte i texten om patienten var medvetslös,fanns tecken på ofri luftväg ? snarkande andning ? Om patienten har adekvat andning och patienten inte är i omedelbar fara att ytterliggare skada sig så bör man inte flytta runt patienten. Det finns andra och bättre sätt att konrtollera vakenhet, nypa i trapetzius , käkvinkeln " gnugga" bröstbebet än att skaka patienten.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/3 2004 15:44

Han var bitvis medvetslös men började reagera på tilltal efter en liten stund, andningen kontrollerades inte förrän personen redan var flyttat, jag var inte den som kontrollerade andningen utan fick hålla mig lite vid sidan (blev ganska bryskt avvisad av en av de som tog hand om honom) (vem lyssnar på en ssk-stud.?) den enda anledningen jag kan se till att flytta honom var den branta lutning han låg i. (i mitten av trappan men huvudet neråt)

Skriv svar