Lämna Vårdförbundet

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Lämna Vårdförbundet

Inlägg av AMBASS » 20/12 2007 14:23

Lämna Vårdförbundet!

Vårdförbundet med dess ordförande Anna-Karin Eklund i spetsen har i flera avseenden totalt misslyckats att driva medlemmarnas i särklass viktigaste fråga (LÖNEFRÅGAN). Själv kvitterar hon varje månad ut 64.000 svenska kronor (bruttolön). Vårdförbundets ordförande har även ett antal arvoden från olika styrelseuppdrag och jag ställer mig frågan var hennes lojalitet egentligen finns. Jag tvivlar på att den finns till den stora sjuksköterskegrupp som bara kan drömma om löner i nivå med Anna-Karins. Ja hon jobbar iaf inte på provision!

I övrigt ger Vårdförbundet på central nivå ett totalt slätstruket intryck. Det finns VF folk i landet som gör mycket positivt för medlemmarna men tyvärr kommer dessa krafter inte fram i VF ledning. Dessa krafter förhandlar inte på central nivå. Jag kan förstå att löneutvecklingen står stilla med det ledarskick VF har. Jag har svårt att tro att medlemmarna i VF driver på i frågor som rör höjda arvoden för deras fackliga ordförande. Det liknar ju rena rama pampväldet!

Gör det enda riktiga: LÄMNA VÅRDFÖRBUNDET
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/12 2007 14:38

Ja man kan ju gratulera VF till att ha lyckats få till en liten lönehöjning för oss, men o andra sidan har de ju lyckats fixa så vi ska jobba 65h till... gratis!!!

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 20/12 2007 18:13

Det är ganska ironiskt att en person från en annan yrkeskår har så starka åsikter om ett annat fackförbund än sitt egna...
För om jag har förstått det rätt är du ambass, varken sköterska, biomed. analytiker eller barnmorska...
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/12 2007 19:00

peder skrev:Det är ganska ironiskt att en person från en annan yrkeskår har så starka åsikter om ett annat fackförbund än sitt egna...
För om jag har förstått det rätt är du ambass, varken sköterska, biomed. analytiker eller barnmorska...
Åjovars, nog är jag en gång för alla sköterska och jag har varit VF aktiv under en tid också. Bara för att jag pluggat vidare betyder ju inte det att jag slutar att ha åsikter i frågor som rör kollegor.

Jag tycker att det är riktigt illa att se hur duktiga kollegor oavsett deras facktillhörighet far illa på lönefronten. Syrrorna är kanske idag den mest eftersatta yrkesgruppen av alla inom svensk sjukvård. Kanske till och med hela den offentliga sektorn.

När det gäller SLF har VF mycket att lära kan jag försäkra dig. Jag skulle kanske först råda VF att göra ett studiebesök på Kommunal :D

((AMBASS))
Blood Will Tell

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 20/12 2007 19:28

ja de värsta är ju att karln har helt rätt... Avvaktar själv med spänning på hur det kommer att bli efter det nya avtalet är klart, blir det inte något denna gång heller kommer då iaf jag att lämna VF!

Nån föresten som vet hur det går för alarm?? Lyckas dom åstadkomma något för oss?

sigfrid

VF = värdelöst

Inlägg av sigfrid » 21/12 2007 2:29

VF är ett stort skämt! De babblar en massa om att vi ska höja statusen på vår profession igenom mer forskning inom omvårdnad, att alla syrror ska ha kandidat och magisterexamen. Att vi har så mycket ”kunskap” inom omvårdnad bla bla. Vad har den här så kallade ”kompetenshöjningen” sedan 70,80-tal gett oss= jo 17500 kr i ingångslön för ny exam. syrror. Räkna med lite stud.lån + landets härligt höga skatter så har man inte mycket kvar. Lönerna i Sverige är ett flagrant hån å VF har inte gjort ett skit.

Skriv svar