Ambulansberedskap

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/12 2007 17:47

Det finns ju en anledning till att SOS kör med gränslös dirigering. Det är alltid närmsta bil som gäller vid prioriterade uppdrag.

När det gäller att skrapa fram resurser snabbt har jag ett bra exempel. För snart 4 år sedan spårade ett passagerartåg ur utanför Kristianstad. Man skrapade ihop 37 ambulanser på under en timme från både när och fjärran.

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

ambulansberedskap

Inlägg av dollar » 30/12 2007 22:17

Jag skulle nog vilja säga att Stockholm har en bra beredskap då det är lugna dagar. Dessa är ju nu sällsynta tyvärr. Närheten geografiskt till alla ambulanser gör ju att beredskapen är hög då det är lugnt men när det är mkt att göra är ju alla redan upptagna. Landstinget i Sthlm har inget beredskapstänkande, för att citera en tjänsteman på det fd CAK " Ambulansen finns inte för att hålla beredskap, de skall transportera patienter och målet är att det alltid skall finnas en pat i bilen eller att man skall vara på väg till en". Detta är ett sant citat. Entrepenörerna har ju i Sthlm skrivit på ett avtal som säger att ambulanserna skall kunna rulla utan att återgå till stationen från 2005-2012. Personalbyte och ev återställning och bilvård skall kunna ske varsomhelst. Detta är sant. Sist jag jobbade så var vi ute i stort sett hela passet, vi hade på 14 timmars arbete en utnyttjandetid av 11h 32 min. Då var vi på väg till eller med pat i bil. För inte så länge sedan fanns det vid en tidpunkt 6 st lediga ambulanser i Stockholms län på 1900000 invånare, detta är säkra uppgifter från SOS. Dålig beredskap, ja!!!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 30/12 2007 23:46

När det gäller det citatet, är det ju just så man ser på ambulansen idag. I skåne är det ett väldigt hett ämne med beläggningstider nu.

Ett sparförslag är på tapeten som skulle innebära att en ambulans i varje distrikt, i skåne ska bort. det är fem bilar som skulle försvinna om det blir verklighet. Det man tittar efter då är inte geografiska lägen utan tid i bilen/pass.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 1/1 2008 13:13

ambulanspatrol skrev: tänk er vid en seriekrock där 3 - 4 bilar är inblandade på en motoväg där har vi om vi spekulerar 6 personer som ska till sjukhus akut, det är 6 ambulanser om man inte kan peta in två i en ambulans men är man tillräckligt skadad så går det inte och måste ha bår.

Förutom seriekrocken så har vi äldre dam som har fått hjärtstopp och behöver akut hjälp.
Då ska du vara glad om du inte är på småländska höglandet, eller skogarna i dalsland eller värmland. Platser som kan mobilisera 2 ambulanser direkt och nästa dröjer 20 min och totalt kan det ta 30.35 minuter innan de första sex är på plats på olyckan. Stackars agda som behöver ambulans sak vi inte ens prata om.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 1/1 2008 15:32

Och då har vi inte ens pratat om en katastrofal bussolycka med 2 avlidna, 6 livshotande skador och ett tiotal lindrigt skadade. Ambulans och räddningspådragningen kommer ju bli enorm, och arbetet kommer hålla på en längra tid om t.ex. bussen ligger i ett dike eller något sådant, och folk är fastklämda. Vist kan andra län "backa-upp", men det är ju inte helt otroligt att någon stackare blir utan en absolut nödvändig transport.?

Skulle denna bussolycka dessutom hända på en storhelg då det för övrigt brukar vara stökigare än vanligt så blir väl ambulansbristen ännu större, och trors prioteringar så kan det säkert inträffa att någon viktig körning får vänta p.g.a brist på ambulanser. Skulle det dessutom inträffa två stora olyckor rellativt nära varandra och nästan samtidigt, hur ser planen ut? ;)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 1/1 2008 16:34

[quote="Cortex"]Och då har vi inte ens pratat om en katastrofal bussolycka med 2 avlidna, quote]

Hade du tänkt att de två avlidna skulle åka prio 1 ambulans? ;)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 1/1 2008 17:01

ohlstedt: Nej, såklart inte. ;)

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 1/1 2008 17:49

Isidor skrev:När det gäller det citatet, är det ju just så man ser på ambulansen idag. I skåne är det ett väldigt hett ämne med beläggningstider nu.

Ett sparförslag är på tapeten som skulle innebära att en ambulans i varje distrikt, i skåne ska bort. det är fem bilar som skulle försvinna om det blir verklighet. Det man tittar efter då är inte geografiska lägen utan tid i bilen/pass.
Lägg ner PHAT så blir det pengar till minst 8 dygnsambulanser till...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 1/1 2008 20:41

Kan ja vara så att man tar bort ambulanser för att finansiera PHAT.

Beaver

Inlägg av Beaver » 3/1 2008 15:18

Cortex skrev:Och då har vi inte ens pratat om en katastrofal bussolycka med 2 avlidna, 6 livshotande skador och ett tiotal lindrigt skadade. Ambulans och räddningspådragningen kommer ju bli enorm, och arbetet kommer hålla på en längra tid om t.ex. bussen ligger i ett dike eller något sådant, och folk är fastklämda. Vist kan andra län "backa-upp", men det är ju inte helt otroligt att någon stackare blir utan en absolut nödvändig transport.?

Skulle denna bussolycka dessutom hända på en storhelg då det för övrigt brukar vara stökigare än vanligt så blir väl ambulansbristen ännu större, och trors prioteringar så kan det säkert inträffa att någon viktig körning får vänta p.g.a brist på ambulanser. Skulle det dessutom inträffa två stora olyckor rellativt nära varandra och nästan samtidigt, hur ser planen ut? ;)

Tyvärr var det här väl nästan vad som hände idag?

Nu är det väl för tidigt att dra några slutsatser om hur bra de löste olyckan, man har nästan bara det aftonbladet och expressen skriver att gå efter.
Men enligt dem var första ambulans på plats 20 sekunder efter larmet (pga av att den var på sjuktransport i närheten) Men de verkar ändå ha lyckats samla ihop dryga dussinet ambulanser samt sjukvårdsgrupper så är det så att när det väl händer så fungerar det?

Visst är det fel sätt att tänka att det löser sig när något inträffar, men händer det ofta att prio1 patienter får vänta eller är det undantagsfall?

Visst bör man hålla en hög beredskap på ambulansen men vissa saker går inte heller att ha beredskap för, jag menar man ska kunna klara av en större olycka men ingen kan ju sätta kravet att man skall klara av tre bussolyckor som inträffar samtidigt. Det går ju inte ekonomiskt, för ambulansen måste väl även ha vettiga sysselsättningar även då den inte rullar larm.

Sjukvårdsgrupper kanske är en lösning, vet inte hur detta fungerar eftersom ja defenitivt inte har någotn erfarenhet, men jag tänker som så att de kommer ju ut och avlastar ute på olycksplatsen samtidigt som de har meningsfulla uppgifter även då de inte är ute på olyckan. Men de kanske används för sällan för att ha adekvat träning och utbildning.

MVH
Peter

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/1 2008 18:41

Beaver: Sjukvårdsgrupper används för sällan för att tillföra så mycket mer än händer. Dessutom är det ju det vettiga i att tömma mottagande enheters resurser för att behandla på skadeplats när liven räddas på mottagande enhet ganska diskutabelt. Får vara ganska stora saker som händer för att detta skall bli logiskt och då tror jag systemet mer bygger på att fördröja döden på skadeplats tills möjligheter att transportera finns och samtidigt försöka ersätta resursförlusterna på mottagande enhet genom att ringa in all ledig och nykter personal. Detta gör troligtvis jul, nyår och midsommar till de tillfällen med sämst beredskap i det här landet.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 3/1 2008 21:37

Jag har jobbat 23 år på akutmott och har på dessa år bara varit ut en gång som skadeplatsgrupp. Vi har givetvis haft övningar men det blir ju aldrig samma sak... Så ni kan ju föreställa er hur bortkommen man känner sig på en trafikolycka. Då gäller det att man får en konkret uppgift att utföra för att man ska vara till någon hjälp. Men en fördel blir det: När jag kommer tillbaka till akutmott med patienten så fortsätter jag självklart att ta hand om samma patient. Och då har jag den (för mig) ovanliga fördelen att veta hur det såg ut på olycksplatsen och hur patienten mådde (nästan) från början.

Men du har rätt, Lipton, att man vinner ingenting på att skicka ut en massa personal från akutmottagningen där patienterna från olyckan senare ska tas omhand. För vi sitter inte precis och rullar tummarna i väntan på att ambulanserna från olyckan ska lämna av sina patienter. Vi har oftast fullt upp med att göra klara de patienter vi redan har, få iväg dem upp på avdelningarna så att vi får lediga rum som vi ska hinna städa ur och förbereda för de nya som väntas in till oss inom några minuter. :wink:

Beaver

Inlägg av Beaver » 3/1 2008 22:35

Nä nu är det givetvis inte så att jag tror ni på akuten sitter bara och rullar tummarna... Har varit där på praktik så jag har sett hur ni jobbar häcken av er...

Men vad jag menade är ju att det är lättare att få folk inifrån sjukhuset att komma till akuten och hjälpa till än vad det är att rycka loss folk för att få ut de till skadeplatsen.
För de som jobbar på akuten har ju lättare kanske? (spekulationer) att förstå arbetet ute på skadeplats och göra de första livräddande åtgärderna, och stabilisera för transporten in till sjukhus.

Nu är väl detta bara spekulationer från en student, men tankar bör ju vädras!

MVH
Peter

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 4/1 2008 0:56

Prehospitalt arbete är speciellt. Det krävs erfarenhet för att göra ett bra jobb. Det är inte något man kan bara för att man jobbar på akutmott - fast jag kan hålla med dig om att vi är ju den enhet på sjukhuset som kanske har lättast att sätta oss in i ambulansens jobb. Men de gör otroligt mycket som vi inte har en aning om!

Men på samma sätt är det inte heller lätt att plocka ner folk till akutmott om vi behöver hjälp. Det går i princip inte. Vi behöver få in vår egen personal om vi behöver förstärkning. De som har bäst förutsättningar att kunna hjälpa till på akutmott är i så fall ambulanspersonalen..... Och - i alla fall hos oss - så stannar alltid ambulanspersonalen kvar och hjälper till med omhändertagandet av "dåliga patienter" en stund, om de inte har någon ny körning som väntar. (Men sedan har de ju kvar en del eget jobb med journalskrivning, städa bilen, fylla på utrustning, osv)

Lipton

Inlägg av Lipton » 5/1 2008 17:47

Tillägg till Akutens inlägg. Vad gäller personal på akuten så är min erfarenhet att många ibland har ett intresse av ambulanssjukvård och därmed kunskaper utöver de som sjuksköterska på akutmottagning vilket gör dem något bättre på skadeplats. Dock är jag helt på det klara med att detta faktum inte går att bygga en beredskapsorganisation på.
Hjälp från avdelningarna funkar nog bäst på medicinpatienter kan jag tycka. Oftast krävs det inte så mycket utrustning som finns i skåt för dessa utan allting finns på rummet, förutom läkemedel som lätt kan hämtas av en sjuksköterska från avdelning när hon fått en nyckel. Kanske är ute och cyklar men min erfarenhet är att medicinpatienterna inte kräver så mycket specifik lokal och utrustning utan bara läkemedel.

Skriv svar