Ambulansberedskap

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

ambulanspatrol

Inlägg av ambulanspatrol » 6/1 2008 14:41

Beaver skrev:
Cortex skrev:Och då har vi inte ens pratat om en katastrofal bussolycka med 2 avlidna, 6 livshotande skador och ett tiotal lindrigt skadade. Ambulans och räddningspådragningen kommer ju bli enorm, och arbetet kommer hålla på en längra tid om t.ex. bussen ligger i ett dike eller något sådant, och folk är fastklämda. Vist kan andra län "backa-upp", men det är ju inte helt otroligt att någon stackare blir utan en absolut nödvändig transport.?

Skulle denna bussolycka dessutom hända på en storhelg då det för övrigt brukar vara stökigare än vanligt så blir väl ambulansbristen ännu större, och trors prioteringar så kan det säkert inträffa att någon viktig körning får vänta p.g.a brist på ambulanser. Skulle det dessutom inträffa två stora olyckor rellativt nära varandra och nästan samtidigt, hur ser planen ut? ;)


Tyvärr var det här väl nästan vad som hände idag?

Nu är det väl för tidigt att dra några slutsatser om hur bra de löste olyckan, man har nästan bara det aftonbladet och expressen skriver att gå efter.
Men enligt dem var första ambulans på plats 20 sekunder efter larmet (pga av att den var på sjuktransport i närheten) Men de verkar ändå ha lyckats samla ihop dryga dussinet ambulanser samt sjukvårdsgrupper så är det så att när det väl händer så fungerar det?

Visst är det fel sätt att tänka att det löser sig när något inträffar, men händer det ofta att prio1 patienter får vänta eller är det undantagsfall?

Visst bör man hålla en hög beredskap på ambulansen men vissa saker går inte heller att ha beredskap för, jag menar man ska kunna klara av en större olycka men ingen kan ju sätta kravet att man skall klara av tre bussolyckor som inträffar samtidigt. Det går ju inte ekonomiskt, för ambulansen måste väl även ha vettiga sysselsättningar även då den inte rullar larm.

Sjukvårdsgrupper kanske är en lösning, vet inte hur detta fungerar eftersom ja defenitivt inte har någotn erfarenhet, men jag tänker som så att de kommer ju ut och avlastar ute på olycksplatsen samtidigt som de har meningsfulla uppgifter även då de inte är ute på olyckan. Men de kanske används för sällan för att ha adekvat träning och utbildning.

MVH
Peter
ja nu var det tur att man hade en ambulans 20sek ifrån.
Då måste den ambulansen ha varit 1km cirka från olycksplatsen, snacka om tur.
Men det var väl ingen ambulans utan en sjuktransport?
Självklart är ekonomin alltid en stor fråga.

Beaver

Inlägg av Beaver » 6/1 2008 16:18

Okej.. nä på frågan om att det var en sjuktransport vet inte jag heller vad det var, om det var en sjuktransport eller om det var en ambulans som hade Prio3...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/1 2008 18:03

en 3a är en sjuktransport.

magnus32
Inlägg: 43
Blev medlem: 30/10 2004 15:33
Ort: uddevalla

Inlägg av magnus32 » 6/1 2008 18:43

Jo men en prio 3 kan väl utföras av både ambulans/sjuktransportbil eller räknas det som en 4:a om det är med sjuktransport?

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 6/1 2008 19:31

Isidor skrev:en 3a är en sjuktransport.
Det var nog bilen och besättningen han syftade på.
Om det var en fullutrustad akutambulans som körde en prio3, eller en sjuktransport bemannad med en person. :)

D_skalis
Inlägg: 34
Blev medlem: 18/12 2007 10:11
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av D_skalis » 6/1 2008 19:43

I en av artiklarna i aftonbladet så står det bara namn på en ambulanssjukvårdare och att det var en sjuktransport.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1561262.ab

/David

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

nja

Inlägg av SOS112 » 15/1 2008 23:44

Isidor skrev:en 3a är en sjuktransport.
Prio 3 = Ambulanstransport - Behov av vårdare i vårdutrymme, pat förväntas klara av att vänta på lämplig resurs (upp till 1 timme i de flesta landsting)

Prio 4 = Sjuktransport - Ej behov av vårdare i vårdutrymme

Skriv svar