Hur fungerar detta?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Claes

Hur fungerar detta?

Inlägg av Claes » 18/1 2008 15:42

Kan jämföras med att Försäkringskassan ska bli bättre fast dom lägger ner de flesta kontor. Skolan ska bli bättre, men lärare sägs upp. Hur ska då ambulansen kunna fungera bättre om man bara ska spara? Vad ska man spara på? Ska man införa häst och kärra istället för en riktig ambulans?
Är själv mycket frågande till detta då jag ofta har behövt utnyttja ambulans p.g.a. min diabetes och hjärtfel. Man kanske ska lägga sig och dö i förtid för att vissa ska kunna spara :evil:

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 19/1 2008 19:36

Skolan måste spara in på lärare, annars får inte skolledingen ökad lön. Samma sak med sjukvården. Man måste spara in på personalen för annars får inte sjukhusledningarna, politkerna och de privata företagarna sina löner höjda. Det är så svenska folket vill ha det.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/1 2008 22:38

Du är synisk glock. Ge konkreta exempel i stället för att bara gnälla!

Vi har en ökad medelålder i Sverige. Folket bli allt äldre, men de äldre blir inte friskare för det. Jag tippar på att 90% av de vi kör i ambulansen är över 70 år. Det kostar pengar förstås när de som inte betalar något till staten kostar så mycket. DET är den stora kostnadsökningen och amb. sjukvården får inte ökade anslag varje år för det.. Men det finns många saker man kan spara in på.

En självklarhet är att det ska finnas en rimlig lönenivå genom hela ledet. Det ögr det inte riktigt idag. Däremot så är det inget nytt problem och de högsta cheferna tjänar inte mer och mer även om man kan tro det. De har dock högre löneutveckling än oss arbetare och det är oacceptalbel. Men Det är inte där de stora kostnaderna ligger..

Jag tror på att cheferna ska göra mer för samma pengar. Ta bort 3 av 4 stationschefer. Att ha en chef på varje station är bissart och dyrt. På de riktigt stora stationerna kanske det behövs en chef men på de små kan man gott slå ihop flera statior under samma chef. Delegera mera!! Mer tunga uppgifter till fältprsonal. Gör riktigt stora inköp och inte som idag stationsvis. Öppna upp för mljligheten att göra upphandlingar med andra en landstinget för leverens av materiel. Ta bort dyra spetskompetenser och anställ fler händer. Akutbilarna i sthlm MEN FRAMFÖRALLT läkarbilar som i Skåe ska tas bort för ekonomins skull.. Lär SOS att dirigera ordetligt så att bilarna bara jobbar i "sitt distrikt". Lär upp latmaskarna på SOS att dirigera miljövänligt=billigt. Ge oss större möjligheter att lämna patienterna hemma.. Sluta skicka akutambulanser på prio 3. Börja prioritera bort sådana som kan åka taxi. SOS bör lägga mer tid att hitta alternativa vårdnivåer.. Hänvisa till VC. Fler läkare på SOS istället för på fältet. Prioritera hårdare nattetid eftersom det finns färre bilar då. Anställ mer personal så att vi får ner antalet övertidstimmar. Varje månad har vi så många övertidstimmar att man kan anställa 10-15 heltidsanställda till... Anställ timmisar som bara kör utomlänare.. Kör fler långtransoprter med helikopter.. Avveckla tankarna på akuläkarbil och sätt läkarna på SOS.

Det här är konkreta tips på hur vi kan spara pengar. Varför är det inte så enkelt? Jo för att allt för många i verksamheten pissar revir och vill ha det som det "alltid har varit". Det här är exempel för sthlm. Alla landsting har olika möjligheter..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/1 2008 23:02

Mycket bra inlägg Niklas!!

För oss är det solklart, men för politikerna är det inte lika enkelt.

Hade var och en av aktörerna i karusellen som drar runt den prehospitala vården skött sina åtaganden som de bör, hade inte miljontals kronor kastats ut till ingen nytta alls. För att inte tala om hur mycket mer miljövänliga vi hade blivit.

Nej vi skulle satt PHAT-läkarna på sjukvårdsupplysningen och slängt det befintliga indexet man går efter där, för där kan bara stå en sak i det -RING AMBULANS!
Vi skulle också haft ett närmare samarbete med primärvården. Där jag jobbar känns det ibland som om vårdcentralerna i staden gör allt för att motarbeta oss. Skulle vi få för oss att lämna en patient där, börjar de skruva på sig sen tar det en halvtimma, sen får vi hamta patienten igen för att köra till sjukhuset för nån helt banal grej.

Sist jag jobbade hade vi 15 turer under det dygnet. 4 av dessa tog vi med oss!! det säger ju lite om hur bra SOS är på sitt jobb.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/1 2008 10:39

Tycker inte amns ka klandra dom på det viset. Det är svårt att prioritera. Därför jag tycker läkare gör sig bäst inne på SOS. Använd dom mer i bedömningarna. Det är tydligt i statistiken att dom har en mindre tendens att skicka en ambulans. Det är bra, då har vi fler bilar som kan åka kortare och färre sträckor. Det är bra för miljön och för plånboken.

En stadardfråga om jag tycker är självklar hos SOS är "Har ni tillgång till bil"? "ar ni någon som kan skjutsa er".. Det här behöver ni inte ha en ambulans för. Studier visar att så mycket av 60% av våra körningar kunde ha klarats av med bil eller taxi. Många ser oss som gratistaxi till sjukhuset och det måste vi sätta stopp för. Det är ett oerhört resursslöseri.

Många landsting kör inte prio 3 på natten för att det är färre bilar. Många kör inte prio 3 alls. Hur många gånger har man inte kört någon "ont i foten" kloickan 2 på natten, sedan hör man på radio om trafikolycka i vårt distrikt.. Man skickar en bil lånvägars.. vars område någon annan ska täcka för och sedan är kaoset ett faktum. Hela natten får man köra som svin för att få ordning på bilarna. Vissa SOS operatörer har nån typ av fetisch och känner sig duktiga när deras skärm är tom. Sedan att det är kaos på fältet efter deras korkade dirigeringar skiter dom i. Det är ingen fördom utan det säger många operatörer själva om vissa kollegor

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 21/1 2008 16:30

Jag håller med du! Jag har länge sagt att vi inte borde köra 3or på nätterna. Vad har man gjort åt det? jo, SOS har börjat prioritera upp halsfluss eller ont i ryggen sendan 3 veckor, till 2or i stället.

Jag vet inte hur många gånger jag har kommit hem till folk som sagt: Det var en timmes våntetid på taxi! Eller, det är så trist att behöva sitta och vänta i flera timmar på akuten, skönt att slippa det när man åker ambulans!

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/1 2008 10:45

Efter de senaste inläggen så känner jag lite att felet också ligger i samhällets syn på sjuksköterskor, vi är inte värda skit och får därför inte heller möjligheter eller lön utefter vår kompetens.
Vore intressant att höra om det finns någon utan riktlinjer som tillåter att patienten lämnas hemma som ändå gjort detta i kombination med väldokumenterad journal som förklarar patientens obefintliga vårdbehov under transport och som sedan blivit anmäld för att patienten lämnades. Kan ju rimligtvis omöjligt vara så att sjuksköterskan i detta fall gör fel, ändå är jag övertygad om att samhället skulle fälla eftersom ingen läkare sagt att det är tillåtet.

Jag kan också ibland få känslan av att de som inte sitter sist i vårdkedjan kan ta den lätta vägen ut och hänvisa till nästa instans istället för att lösa problemet. Sjukvårdsrådgivningen kanske vet att de har samtal på kö och istället för att där börja att utesluta diagnoser så tänker man värsta möjliga och hänvisar till akutmottagning/ambulans. På så vis hinner man med mer men någon annan får lösa de egentliga problemen. På samma sätt med SOS även om de kanske ibland är tvingade att larma ut ambulans i ett tidigt skede, men det behöver ju inte betyda att samtalet måste sluta där. Men tyvärr är realiteten en annan, nästa samtal kan ju vara någon som dör och då är det bättre att lägga på fort och ta det även om ambulansen då slösar bränsle på att åka blått till någon som inte kräver det för att sedan behöva ta med den till en akutmottagning även om det är osäkert om detta också krävs. För visst finns den här typen av personal också i ambulanserna. Det är ju ofta lättare att transportera patienten ifall det är värsta-möjliga istället för att utesluta diagnoser på plats och sedan lämna hemma, på så vis vet man hur lång tid en resa tar och då vet man när man blir ledig igen.

Själv gör jag ofta samma sak när någon utskriven patient ringer till avdelningen för någon fråga, istället för att fråga ut patienten ordentligt och ge råd och sedan dokumentera detta så är det lättare att hänvisa till sjukvårdsrådgivningen, det tar ju bara någon sekund och sedan kan jag lägga på. :roll:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 23/1 2008 10:56

Lipton:
Så gjorde jag också till en början när jag jobbade på AKM. Men jag slutade med det. Lugnade jag patienten själv oh förvissade mig att allt var bra kunde det kanske ta 3 minuter. Skickar man det vidare till sjukvårdsrådgivningen så har man snart samma patient inspringande genom dörren, uppskrämd av rådgivningen och då tar det inga 3 minuter att lugna patienten utan kanske 6 timmar med provtagning och sedvanlig väntetid..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 23/1 2008 14:34

Jag har sagt det förrut och säger det igen... Jag önskar att SOS kunde ställa den där extra frågan. Den kan vara avgörande för hur hela ärendet ska handläggas. En del operatörer gör det, men de flesta verkar tro att det är ett datorspel som går ut på att tömma skärmen från text!

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

hmm

Inlägg av SOS112 » 29/1 2008 1:45

Många fina tips till alla larmoperatörer runt om i landet... jag tackar er för att ni så vist delar med er av era kunskaper inom allt från logistik, resursfördelning till prioritering och bedömning av 112 anrop, jag och många med mig tackar er.

"dataspel"... Har du spelat detta "spel" någon gång Isidor? Tror du att det är ett roligt eller lätt "spel"? Den "extra frågan", den frågan är aldrig en fråga utan skulle vara 1, 2, 3, 10, 20 extra frågor, men man måste väga det mot nyttan av frågorna också. Även operatören har krav om effektivitet och kvalitet.

Inte köra prio 3 nattetid, visst ta det med beställaren i ditt upphandlingsområde, lägg fram hållbara argument för detta förslag så kommer du och dina kollegor säkert att slippa dessa fåniga körningar, för patienter som bedöms som prio 3 är ju inte sjuka på riktigt eller? Vi som dirigerar, skulle vara tacksamma om antalet körningar kunde minska nattetid för då skulle även vi kunna vila lite under natten. Jag utgår från att du förstår att detta inte är något som den enskilde operatören kan göra något åt, eller hur?

Vidare är jag övertygad om att ni alla har givits möjlighet att genomföra hospitering på SOSAB och att flertalet avböjt och istället valt HIA, IVA, AKM eller någon annat intressant inom akutsjukvården, jag säger inte att det är fel, men om man ska ut och gå i skit bör man ha på sig bra stövlar...

välkommen in i värmen

/Patrik

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/1 2008 12:06

Vad är effektivitet och kvalitet för er?

Om jag tror att det är lätt eller roligt? Nej att det är lätt tror jag inte, men ni så väl som vi ska ju ha en utbildning som matchar era arbetsuppgifter, något som jag ibland ställer mig tveksam till. Att du tycker det är roligt tror jag, annars hade du nog inte sysslat med det.

Skulle det vara ett stort problem att ställa ett par extra frågor? Frågor som kanske är helt avgörande på många sätt.
Ett exempel som dykt upp i dagarna: Blir larmade till en kvinna med misstänkt stroke, hon har enligt operatören huvudvärk, yrsel och "känner sig slapp" hon har även andningsbesvär.
Efter att ha frågat om vilka besvär hon har, frågar jag när de började. Svaret: för ca en månad sedan! Inte så lustigt eftersom hon hade en sinuit som inte gav med sig. Därav även andningsbesvären hon hade nattetid, då hon låg ned.

Det behövdes inte mer än en ynka fråga för att ett prio1 larm skulle bli ett primärvårdsfall utan något som helst behov av ambulans.

Jag menar inte att alla operatörer gör ett dåligt jobb, men det finns tyvärr en hel del. Jag vet inte hur det fungerar i övriga landet, men den central som dirigerar oss är många gånger under alla kritik.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/1 2008 23:10

Personligen upplever jag att övergången till få större centraler istället för fler små innebär en försämring eftersom operatörerna då blir fler, inte känner personalen de dirigerar så väl samt framförallt inte har någon lokalkännedom.
Numer är ju mitt samröre med SOS begränsat till beställning av ambulans/liggande sjuktransport. Men personligen upplever jag att det är något fel när man ger en fullständig gatuadress till ett boende och operatören frågar vilken kommun det hör till eftersom den får två träffar på var sin sida av den stora pölen i mitten av sverige och inte vill skicka bilen till dalsland i onödan. Eller när man skall skicka hem en patient och operatören vill ha ett telefonummer till mötande personal eftersom den inte hittar platsen på kartan och jag med hjälp av hitta.se på 10 sekunder kan bilda mig en exakt uppfattning om var patientens hus ligger.
Har också ett minne från när jag jobba i ambulans och vi åkte på en tvåa och hade skitsvårt att hitta fram. Kordinaterna stämde inte för fem öre och vägbeskrivningen hade inte ett rätt, förrän vi kom på att patienten lämnat samma vägbeskrivning som alltid bara att vi kom från fel håll eftersom närmaste station var tom på bilar. Hade operatören tagit två sekunder och följt med på kartan när vägbeskrivningen togs emot hade det knappast hänt, dessutom hade kordinaten varit rätt placerad.
Min gissning är att man helt enkelt inte hinner med att göra ett bra jobb utan istället får jobba så fort man kan vilket skapar irritationsmoment hos övriga enheter inom sjukvården, därmed inte sagt att SOS-personalen skulle göra ett dåligt jobb bara att det kan bli mycket bättre om de kände att de kunde ta sig tid åt varje enskilt samtal.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 31/1 2008 12:14

Därav min fråga... Vad är effektivitet och kvalitet inom SOSAB?

Skriv svar