korta och långa människor

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Mearas

korta och långa människor

Inlägg av Mearas » 8/2 2008 13:23

Spelar längden ngn roll för arbetet i ambulans? och i så fall vart går gränsen för hur kort kontra lång man bör vara?
Har era arbetsgivare ngn policy?
Har ni upplevt några problem själva eller hos kollegan?
:?: :?: :?:

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 19/2 2008 17:16

Över 180 cm i förarhytten i en Vito är ingen höjdare.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/2 2008 17:52

Under 140 är inge vidare oavsett om du vårdar eller kör..

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 22/2 2008 15:11

För att riskera att bli väldigt oakademisk...
Jag har märkt att de som är lite kortare, typ 170 cm har väldigt goda förutsättningar att nå utrustningen i bilen, arbeta i bekväm ställning runt patienten samt undvika att slå i huvudet överallt i bilen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/2 2008 22:02

Tror inte längden ställer till problem.. Det ska vara när man ska lyfta ur båren till bårvagnen som det kan slita mycket på axlarna för en kortvuxen

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/2 2008 23:36

Ska inte vara nåt problem om man har de fina skenorna till bårunderredet som är till Allfabåren. Har man däremot ferno eller ännu värre, Stryker, är det högt som attan. Jag är själv 1.75 och upplever ferno och stryker som väldigt höga.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/3 2008 14:02

Isidor skrev:Ska inte vara nåt problem om man har de fina skenorna till bårunderredet som är till Allfabåren. Har man däremot ferno eller ännu värre, Stryker, är det högt som attan. Jag är själv 1.75 och upplever ferno och stryker som väldigt höga.
Instämmer, sedan skenorna kom och man slapp lyfta båren har det funkat bättre både i ryggen och i axlarna. Dessutom är det mindre mekande att skjuta tillbaka båren i bilen igen. Tack för det! :wink:

Väntar dock fortfarande på att någon ska uppfinna en metod som tillåter lyft direkt från bilen till akutens säng. (Kanske redan finns??) Skulle kunna vara en tidsbesparande lösning, samt mindre hopp och studs för pat.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 2/3 2008 23:28

Ja ni har det bra som har fått skenorna... De anses för dyra av sjukhusen i vårt distrikt!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/3 2008 11:44

Isidor skrev:Ja ni har det bra som har fått skenorna... De anses för dyra av sjukhusen i vårt distrikt!
Det var det snålaste jag hört...för hur dyra är skenorna i förhållande till den förbättring i arbetsmiljö det innebär för personalen?
Sjukskrivningar borde väl kosta mer??

Egentligen skulle det ju inte vara så svårt för en vaktmästare (eller kanske en plåtverkstad...) att bocka till ett par skenor och svetsa dit på en bårvagn. Kanske kan bli ett projekt mellan larmen.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 3/3 2008 13:33

Nej jag ser inte heller nåt egentligt problem. Saken är att, sjukhuset (regionen) och min arbetsgivare (privat), inte kan bestämma sig för vem som ska betala kalaset.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/3 2008 22:47

Lite långsökt, men kan inte facket/arbetsmiljöombud eller whatever argumentera för saken och på något sätt åskådliggöra den långsiktiga vinst som denna investering skulle kunna ge?

Jag tror också att ett ytterligare argument kan vara att det, som jag upplever det, blir mindre skakigt, oroligt för patienten att lyftas ur bilen. Kan är en marginell förbättring i relation till den skumpiga resan, men dock.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 11/7 2008 22:23

jag själv är 193 cm, kan tycka att lite kortare skulle man vara. Kan känna att dåliga arb.ställningar sliter på ryggen + att man slår i skallen över allt. Men man får tänka på att gå rakt, böja på benen och ha hjälm på sig :-)

Skriv svar