Traumasjukhus i Stockholm

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/2 2008 13:18

Akuten skrev:Bra skrivet, Lipton!
Jag håller med om att man oftast ändå hinner med att fika/äta under ett arbetspass, även om det kan vara en väldigt kort paus. Men nog har det hänt att jag har burit hem min orörda matlåda efter arbetspassets slut - och då har man dessutom oftast jobbat över någon timme....
Beror kanske lite vart man jobbar, veckodag och tid på dygnet. Dagtid en måndag var det ofta så att man fick en halvtimme på hela dagen, alltså ingen förmiddagsfika utan endast lunch, och den kunde bli förlagd en timme innan hemgång om man hade otur. På en "vanlig" vårdavdelning (tex på kirurgen) har jag upplevt att det aldrig är några problem att ta en kvarts kafferast på för- och eftermiddagen.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 23/2 2008 13:28

Akuten skrev:Det finns ingen anledning att vara otrevlig även om man har det stressigt/massor med patienter och inga rum.... Jag har jobbat många år på akutmott och inte är jag väl strålande glad hela tiden men jag hoppas verkligen att jag inte upplevs som otrevlig av den ambulanspersonal som lämnar sina patienter hos oss.
Nej det finns ingen anledning att vara otrevlig, och jag tror inte heller att de flesta med "uppsåt" är otrevliga. Men är det stressigt och jävligt så har man ofta för bråttom för att hinna med alla artighetsritualer. Jag tycker inte att det är så konstigt om någon patient eller anhörig missuppfattar en som otrevlig när man i själva verket önskar att man hade mer tid hos patienten. Tänk dig själv att ha suttit två timmar i väntrummet, för att sedan bli parkerad i ett kalt rum där en sköterska snabbt tar prover och anamnes för att försvinna en lång stund innan hon/han (eller läkaren) kommer tillbaka. Jag har legat på akuten vid ett par tillfällen och kan säga att man känner sig ganska övergiven om timmarna rullar iväg.
Akuten skrev: Och jag kan inte påminna mig att jag har suttit på helspänn och väntat på att något ska hända - det som kommer det kommer fast ibland skulle man ju önska att inte alla bestämde sig för att komma samtidigt...... Som det har varit på jobbet ikväll! :roll:
Då har du det bra. Jag kanske inte satt på helspänn hela tiden, men jag tyckte ändå att det var ett stressmoment när jag hade för LITE att göra.
Jag har ganska lätt för att koppla av annars, men har man jobbat dagtid en vecka och plötsligt ska jobba söndag natt så blir det en omställning med en helt annan tillströmning av patienter. Bäst är när det det är lagom att göra.

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/2 2008 16:04

aceofspades: Beror också mycket på kollegor, stämningen på arbetsplatsen och egen förmåga att tala om när man behöver gå och fika. Och även om du har egen förmåga kanske stämningen på arbetsplatsen som till stor del beror på dina kollegor inte tillåter att man gör det och då är det ett systemfel och egentligen inte stressen som orsakar friktionerna.
Som sagt var så har jag också märkt att en del personer (på alla arbetsplatser) alltid går hem minst 20 minuter för sent, aldrig hinner ta rast eller hjälpa någon annan för att de alltid har så mycket att göra. Men när de blir för många såna på samma arbetsplats så crashar hela arbetsplatsen, en av de bästa upplevelser jag kan tänka mig är att då komma in ny på den arbetsplatsen och göra det man ska på ett näst intill perfekt sätt och sedan lämna över till kvällspersonalen och gå hem en timma tidigare... :lol:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/3 2008 13:53

Lipton: Kan du gå en timma tidigare så har du antagligen glömt något eller gjort någon slarvigt (Om du är ny på arbetsplatsen alltså).

Är du däremot gammal på arbetsplatsen och gör samma sak är du för nitisk och folk ser ner på dig för det..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 26/3 2008 15:41

Skulle va just snyggt att flexa en timme på ambulansen...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/3 2008 16:14

Det kan man göra om man flirtar med kollegan.. Kommer du en timme tidigare så komemr jag en timme tidgare i kväll..

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 26/3 2008 17:41

Följdfråga; Vad tror ni möjligheterna för KS Huddinge och SöS samt andra sjukhus i regionen att bli uppgraderade till "level one trauma centers"? Kommer det bara vara KS som har kompetensen i framtiden? Behövs det? Vore kul att höra era åsikter och tankar

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 26/3 2008 18:19

För att kunna upprätthålla kompetensen så kan man nog bara ha ett sjukhus i sthhl som trauma level ett sjukhus.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 26/3 2008 19:26

zAjben skrev:Följdfråga; Vad tror ni möjligheterna för KS Huddinge och SöS samt andra sjukhus i regionen att bli uppgraderade till "level one trauma centers"? Kommer det bara vara KS som har kompetensen i framtiden? Behövs det? Vore kul att höra era åsikter och tankar
Grejen är den att det måste vara ett visst antal trauma / svårt skadade patienter för att kallas Level 1 Sjukhus och Karolinska Solna kommer i daxläget inte upp i den nivån. För att komma upp i level 1 nivå så skall nu alla trauma / svårt sadade patienter direkt till Karolinska. På Karolinska finns alla specialiteter såsom Neurokir, Önh, Thorax etc etc dygnet runt med full beredskap. Detta finns inte på andra sjukhus i Stockholmsregionen. Om man får fler svårt skadade patienter så blir man duktigare med följd att fler patienter överlever och förmodas klara sig bättre ute i samhället efteråt. Ekonomivinst för samhället i slutändan.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 26/3 2008 21:54

Niklas Karlsson skrev:Det kan man göra om man flirtar med kollegan.. Kommer du en timme tidigare så komemr jag en timme tidgare i kväll..
Det är väl knappast samma sak som att flexa en timme inne på huset...

Skriv svar