Skämt

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/3 2008 6:59

Om huvudändan är på den lägre nivån alltså huvudet nedåt så kan du använda axeloket som finns på båren.
Detta kan du inte göra om ni går med fotändan nedåt.
Axeloket är suveränt att använda i mina ögon. Jag klarar av att ta tyngre patienter samt att jag kan klara av smala och vridna trappor på ett bättre sätt.
Är du med då?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 7/3 2008 12:16

peder skrev:intressant, ... vi har alltid patientens blickfång i den riktningen som vi går. Och oftast bär vi ner folk, så huvudändan kommer uppåt. Men skulle vi bära någon upp från källaren kommer patientens huvud vara nerår...

Vad är motiveringen till att huvudet ska vara neråt?
Huvudet nedåt så att man har full koll på patienten om denne skulle bli försämrad, sedan minskar risken att patienten försöker ta tag i trappräck och dyligt med risk för skador på personal och patient. Blir även lättare tyngdmässigt för den som bär fotändan då den främre andvänder axelok
och bär då större del av tyngden med benmusklerna.

Vad gäller testerna med 20 kilostyngder har vi på Aisab tillämpat detta tillsammans med rodd och benstyrketest sedan 2 år tillbaks och vad jag vet så har inte någon Tjej eller Kille slutat på grund av testets utformning.

Den gamla metoden som en del Landsting/Ambulansföretag tillämpar är något som ligger kvar sedan Räddningstjänsten hade hand Ambulansen och Ambulansen var en väg in till Brandmannayrket. Så var det för mig 1980, målet var då jobba på Ambulansen något år och sedan in på Brand. Vi hade följande tester om någon är intreserad.... Simtest 200 meter, livräddning 25 meter, dyka ner på 5 meters djup och hämta upp vikter, klättra stege 20 meter upp, rökdykartest, bära bår på 110kg på plan mark och i trapphus , 45 minuters fyspass, 30 minuters bilkörning, svenska och matteprov, skriva varför man sökt till Ambulansen.

Det var runt 200 sökande till 20 platser på den tiden, ingen sjukvårdserfarenhet krävdes utan man låg på plus om man var idrottsman. Själv hade jag jobbat på Televerket i 10 år och hade inte sett en sjuk person på vykort när jag sökte men spelade hockey och körde styrketräning. Har nu jobbat 28 år och inga kroppsliga problem med utslitning trots 6 - 10 jobb per pass. Kanske på grund av dom hårda testerna vad vet jag...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 9/3 2008 0:12

kenlav skrev:
peder skrev:intressant, ... vi har alltid patientens blickfång i den riktningen som vi går. Och oftast bär vi ner folk, så huvudändan kommer uppåt. Men skulle vi bära någon upp från källaren kommer patientens huvud vara nerår...

Vad är motiveringen till att huvudet ska vara neråt?
Huvudet nedåt så att man har full koll på patienten om denne skulle bli försämrad, sedan minskar risken att patienten försöker ta tag i trappräck och dyligt med risk för skador på personal och patient. Blir även lättare tyngdmässigt för den som bär fotändan då den främre andvänder axelok
och bär då större del av tyngden med benmusklerna.

Vad gäller testerna med 20 kilostyngder har vi på Aisab tillämpat detta tillsammans med rodd och benstyrketest sedan 2 år tillbaks och vad jag vet så har inte någon Tjej eller Kille slutat på grund av testets utformning.

Den gamla metoden som en del Landsting/Ambulansföretag tillämpar är något som ligger kvar sedan Räddningstjänsten hade hand Ambulansen och Ambulansen var en väg in till Brandmannayrket. Så var det för mig 1980, målet var då jobba på Ambulansen något år och sedan in på Brand. Vi hade följande tester om någon är intreserad.... Simtest 200 meter, livräddning 25 meter, dyka ner på 5 meters djup och hämta upp vikter, klättra stege 20 meter upp, rökdykartest, bära bår på 110kg på plan mark och i trapphus , 45 minuters fyspass, 30 minuters bilkörning, svenska och matteprov, skriva varför man sökt till Ambulansen.

Det var runt 200 sökande till 20 platser på den tiden, ingen sjukvårdserfarenhet krävdes utan man låg på plus om man var idrottsman. Själv hade jag jobbat på Televerket i 10 år och hade inte sett en sjuk person på vykort när jag sökte men spelade hockey och körde styrketräning. Har nu jobbat 28 år och inga kroppsliga problem med utslitning trots 6 - 10 jobb per pass. Kanske på grund av dom hårda testerna vad vet jag...
Frågan är varför AISAB låtit ersätta båren med hantlar? Det är inget annat än en stor förolämpning mot de som betalar skatt för god sjukvård att läsa att AISAB använder hantlar. Detta är dessutom i viktsammanhang helt ologiskt med tanke på lutning av vikt, rörelse på bår mm. Ännu har ingen fått sluta skriver du. Jag är förvånad över att SLL godkänner detta lågvattenmärke och jag är helt säker på att denna underlåtenhet en dag kommer slå hårt mot AISAB som bolag. Under tiden får patienterna plikta då det tydligen är viktigare att hitta personer som kan bära hantlar än att bära bår. Sanningen är kanske den att AISAB införde testerna för att företaget skulle kunna rekrytera tillräckligt med personal. Å ena sidan skriver du om ökad kompetens, men ska detta vara på bekostnad av undermåliga tester utan koppling till den verklighet personalen möter?

AISAB har i fråga om bårtester helt missat målet!

AMBASS
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2008 15:10

Jag kan inte låta bli att känna att man med hantlar borde kunna simulera tyngden från båren och att ett sådant test skulle kunna ersätta bårtest. Men samtidigt så funderar jag då på vilka faktorer man tar bort, och den enda jag kommer på är ju faktorn att man bara behöver lita på sig själv och slipper en kollega som kanske är lite darrig på benen när man bär. Så med andra ord är hanteltest bättre för personal med samarbetssvårigheter? :roll:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 9/3 2008 18:09

Man måste kunna samarbeta i vårt jobb Lipton. Man kan inte bortse från viktiga faktorer bara för att man behöver personal.
Hur simulerar man att patienten blir orolig och tar tag i trappräcket eller är motoriskt orolig, eller en trång passage i trappan?

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/3 2008 20:50

Isidor: Det var just det som var min poäng. Finns ingen möjlighet att ett hanteltest kan ge samma resultat som ett bårtest.
Att patienten är orolig och drar i trappräcken däremot har jag aldrig hört talas om att bårtest simulerar heller, det är något man får försöka undvika så gott det går och när det händer hålla i efter bästa förmåga för att inte tappa Agda i golvet. Det bästa är ändå hiss... :lol:

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 10/3 2008 5:42

Se till att bädda in pat. ordentligt, bädda in armarna under filten och bälte utanpå, då finns det ingen som drar i trappräcket. ;)

Du kan ju alltid säga till Agda att det är 10 minusgrader ute ;) *ironi*
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 10/3 2008 13:32

Isidor skrev:Man måste kunna samarbeta i vårt jobb Lipton. Man kan inte bortse från viktiga faktorer bara för att man behöver personal.
Hur simulerar man att patienten blir orolig och tar tag i trappräcket eller är motoriskt orolig, eller en trång passage i trappan?
En erfaren kollega har nog tillräckligt kött på benen för att simulera orolig tant. En del kollegor har samtidigt kompetens att även simulera tung orolig tant. :lol:

Dessutom, inga hantlar i världen kan simulera ett lyft nedför en trång trappa med tung eller orolig patient på båren. Det enda man mäter är hur personalen klarar att lyfta tunga hantlar. Personligen tycker jag att det är en bättre kvalitetssäkring om man mäter hur personalen klarar att "lyfta skarpt", för man åker ju inte precis hem till folk och hämtar deras hantlar...

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 11/3 2008 10:04

AMBASS skrev:
kenlav skrev:
peder skrev:intressant, ... vi har alltid patientens blickfång i den riktningen som vi går. Och oftast bär vi ner folk, så huvudändan kommer uppåt. Men skulle vi bära någon upp från källaren kommer patientens huvud vara nerår...

Vad är motiveringen till att huvudet ska vara neråt?
Huvudet nedåt så att man har full koll på patienten om denne skulle bli försämrad, sedan minskar risken att patienten försöker ta tag i trappräck och dyligt med risk för skador på personal och patient. Blir även lättare tyngdmässigt för den som bär fotändan då den främre andvänder axelok
och bär då större del av tyngden med benmusklerna.

Vad gäller testerna med 20 kilostyngder har vi på Aisab tillämpat detta tillsammans med rodd och benstyrketest sedan 2 år tillbaks och vad jag vet så har inte någon Tjej eller Kille slutat på grund av testets utformning.

Den gamla metoden som en del Landsting/Ambulansföretag tillämpar är något som ligger kvar sedan Räddningstjänsten hade hand Ambulansen och Ambulansen var en väg in till Brandmannayrket. Så var det för mig 1980, målet var då jobba på Ambulansen något år och sedan in på Brand. Vi hade följande tester om någon är intreserad.... Simtest 200 meter, livräddning 25 meter, dyka ner på 5 meters djup och hämta upp vikter, klättra stege 20 meter upp, rökdykartest, bära bår på 110kg på plan mark och i trapphus , 45 minuters fyspass, 30 minuters bilkörning, svenska och matteprov, skriva varför man sökt till Ambulansen.

Det var runt 200 sökande till 20 platser på den tiden, ingen sjukvårdserfarenhet krävdes utan man låg på plus om man var idrottsman. Själv hade jag jobbat på Televerket i 10 år och hade inte sett en sjuk person på vykort när jag sökte men spelade hockey och körde styrketräning. Har nu jobbat 28 år och inga kroppsliga problem med utslitning trots 6 - 10 jobb per pass. Kanske på grund av dom hårda testerna vad vet jag...
Frågan är varför AISAB låtit ersätta båren med hantlar? Det är inget annat än en stor förolämpning mot de som betalar skatt för god sjukvård att läsa att AISAB använder hantlar. Detta är dessutom i viktsammanhang helt ologiskt med tanke på lutning av vikt, rörelse på bår mm. Ännu har ingen fått sluta skriver du. Jag är förvånad över att SLL godkänner detta lågvattenmärke och jag är helt säker på att denna underlåtenhet en dag kommer slå hårt mot AISAB som bolag. Under tiden får patienterna plikta då det tydligen är viktigare att hitta personer som kan bära hantlar än att bära bår. Sanningen är kanske den att AISAB införde testerna för att företaget skulle kunna rekrytera tillräckligt med personal. Å ena sidan skriver du om ökad kompetens, men ska detta vara på bekostnad av undermåliga tester utan koppling till den verklighet personalen möter?

AISAB har i fråga om bårtester helt missat målet!

AMBASS
Nu vet jag inte vad "AMBASS" har för info vad gäller bärtestet hos AISAB men jag kan tala om för vedebörande att man på dom 8 veckors introduktionsutbildning man har innan man kommer ut i verksamheten under en vecka har bårteknik och ergonomi samt förflyttningsteknik, där ingår mycke bårbärning i trappa med 110 kg bår. Så bår/bärtestet kommer under tiden man går sin introduktion. Då har man oxå hjälp att rätta till eventuella fel man gör.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 11/3 2008 11:02

aceofspades skrev:
Isidor skrev:Man måste kunna samarbeta i vårt jobb Lipton. Man kan inte bortse från viktiga faktorer bara för att man behöver personal.
Hur simulerar man att patienten blir orolig och tar tag i trappräcket eller är motoriskt orolig, eller en trång passage i trappan?
En erfaren kollega har nog tillräckligt kött på benen för att simulera orolig tant. En del kollegor har samtidigt kompetens att även simulera tung orolig tant. :lol:

Dessutom, inga hantlar i världen kan simulera ett lyft nedför en trång trappa med tung eller orolig patient på båren. Det enda man mäter är hur personalen klarar att lyfta tunga hantlar. Personligen tycker jag att det är en bättre kvalitetssäkring om man mäter hur personalen klarar att "lyfta skarpt", för man åker ju inte precis hem till folk och hämtar deras hantlar...
Vem vet, hantlarna kanske lider av järnbrist. Hohaaaaa :twisted:
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/3 2008 11:12

[/quote]

Nu vet jag inte vad "AMBASS" har för info vad gäller bärtestet hos AISAB men jag kan tala om för vedebörande att man på dom 8 veckors introduktionsutbildning man har innan man kommer ut i verksamheten under en vecka har bårteknik och ergonomi samt förflyttningsteknik, där ingår mycke bårbärning i trappa med 110 kg bår. Så bår/bärtestet kommer under tiden man går sin introduktion. Då har man oxå hjälp att rätta till eventuella fel man gör.[/quote]

Jag känner mycket väl till AISAB och dess verksamhet. Det vore ju konstigt om företaget under sin introduktionsutbildning på 8 veckor inte gick igenom bårteknik mm. Skönt att så är fallet. Frågan är hur rättvisa era tester är för dem som har god fysik. De personer som AISAB kommer anställa i framtiden borde rimligen ha fått viss bårträning på sin ambulansutbildning och redan under denna fas bör man enligt mig lägga ribban. Att bära två hantlar är ju inte ens nära den verklighet vi möter.

Jag hävdar att AISAB gör detta för att få in folk till verksamheten. Detta lågvattenmärke kommer en dag slå hårt tillbaka på företaget. Till er som ska söka tjänst hos AISAB skulle jag råda er att kräva ett test värt namnet! Finns det någon som inte klarat era styrketester?

((AMBASS))
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 11/3 2008 18:32

Nu förstår jag inte vad du menar! Varför skulle testet vara orättvist mot de med god fysik?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 11/3 2008 19:14

Isidor skrev:Nu förstår jag inte vad du menar! Varför skulle testet vara orättvist mot de med god fysik?
Då god fysik och styrka inte värdesätts. De som har färdigheter och är duktiga på att bära bår får lyfta hantlar. Ungefär som en pilot som vid uppflygning får styra radiostyrda plan!

(AMBASS)
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/3 2008 21:31

AMBASS har definitivt en poäng! Håller med varje ord han säger. Testerna ska vara verklighetstrogna INNAN en introduktionsutbildning kan komma på tal

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 12/3 2008 0:43

Tolkade det lite konstigt bara... Självklart är det så! Har man väl nått introduktionen, ska man ju anses "godkänd" för yrket.

Skriv svar