Skämt

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
kenlav
Inlägg: 62
Blev medlem: 27/8 2004 13:12
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av kenlav » 12/3 2008 0:44

AMBASS skrev "Finns det någon som inte klarat era styrketester?"
Svaret på detta är.... ja det finns det. Dessa "styrketester" innefatttar inte bara hantelbärning utan oxå benstyrketest med skivstång med individuellt anpassade vikter samt konditionstest i form av roddmaskin. Alla tester genomförs på Wasa Gym med en gyminstruktör.
Jag var själv ansvarig för bårtestet hos AISAB från 95 - 05, jag var väl lite skeptisk från början till dessa "nya" tester utan bårbärning på plan mark och i trapphus men dom nya testerna har inte vad jag vet kommit någon patient till skada och det är väl för patienterna vi finns till eller har jag missat något ?

Sedan kan man ju tänka tanken att... Om man skulle göra som man tidigare alltid gjort och inte vara öppen för förändringar så skulle man vara kvar på stenåldern. Jag menar med detta att alla nya hjälpmedel såsom Pirra, Alfabår och Minibår inte kräver samma styrka som det var när jag anställdes 1980 och då vi bar "alla" patienter (som fick Ambulans tilldelad) oavsett om det fanns hiss eller ej.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 26/5 2008 16:56

Orkar man inte med att bära en normal stor människa ska man inte heller jobba i ambulansen. Vi bär inte ofta idag men det kan hända, och då har inte jag lust att själv bära ner personen för att min kollega inte orkar och brand har inte alltid tid att hjälpa till
Detta skulle aldrig hända inom brand tex orkar man inte med deras tester så bir man inte brandman heller enkel o klart

Man har väl tester för att gallra bort folk som inte passar eller?. skulle man anställa folk som kör som en kratta med eller ? visst kan man passa på alla andra plan i ambulans yrket. Men då får man väl hem o träna rygg ben axlar hanled och gör om testet igen då

men visst vissa ska glida in medans andra får göra alla tester prov utb

Skriv svar