Epilepsi

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Epilepsi

Inlägg av stexum » 12/4 2008 13:51

Jag skulle behöva lite hjälp...

Lilian, Fredrik, Tor och Anders har epilepsi. Para ihop rätt namn med rätt epilepsityp.

Toniskt-kloniskt anfall, Komplext partiellt anfall, Absensepilepsi, Juvenil myoklon epilepsi

A) Lilian, 53 år, har använt antiepileptika sen 25-års ålder. Rätt epilepsidiagnos kunde ställas vid en EEG registrering som visade polyspikes.
B) Fredrik har förkänningar (aura) med obehagskänslor i magen innan har förlorar medvetandet. Anhöriga har berättat att han även ”plockar med händerna”.
C) Tor som snart fyller 4 år blir ofta frånvarande i några sekunder, och hans föräldrar får då ingen kontakt med honom. Vid sömnregistrering med EEG registrerades perioder med spetsig aktivitet över båda hemisfärerna.
D) När Anders vaknar efter ett anfall är han väldigt trött, både mentalt och muskulärt. Han har inget minne för anfallet, men vid flera tillfällen har han skadat sig i samband med att han fallit på vassa föremål. Han har även haft urinavgång vid ett tillfälle.

Jag skulle nog säga att Tor har absensepliepsi eftersom han är så pass liten och blir frånvarande några sekunder. Anders har tonisk-klonisk eftersom han blir väldigt trött, ramlat och skadat sig samt urinavgång.

Jag skulle gissa på att Fredrik har Komplext partiellt anfall, eftersom han blir medvetslös och plockar med bägge händerna. Om jag har rätt så har då Lilian Juvenil myoklon epilepsi, men är inte det en form av epilepsi som ungdomar får på morgonen? Vad säger (förrutom uteslutningsmetoden) att hon lider av Junenil myoklon epilepsi?

Tacksam för svar
:lol:

Trolö

Inlägg av Trolö » 15/4 2008 0:14

Jag resonerar såhär.. Att EEG-resultatet visar polyspikes är väl det som talar för juvenil myoklont anfall. Och att hon har ätit antiepileptika sedan hon var 25 tyder på att hon fick det när hon var relativt ung. Klassifikationen kvarstår även om hon har blivit 53.

Hälsn.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 15/4 2008 11:12

Tack för svaret!

Patrik-E
Inlägg: 12
Blev medlem: 23/3 2008 14:31

Inlägg av Patrik-E » 18/4 2008 15:18

Sitter du med gamla tentorna till Neurologitentamen? :D
Jihoooooooooo!

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 19/4 2008 17:59

Yepp det gör jag. Tenta på tisdag :wink:

Skriv svar