Profilering

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

nattamarkus
Inlägg: 1
Blev medlem: 15/3 2006 22:56

Profilering

Inlägg av nattamarkus » 19/4 2008 13:42

Ngn som har erfarenhet av profilering av ambulansverksamheten gällande ex öppet hus, besöka förskolor,skolor, primärvård samt kommun sjukvården?

Vad tar ni upp? Utbildar ni allmänhet kollegor i primärvård och kommunsjukvård? Och om ja, i vad?

ngn som har goda erfarenheter av sammverkan med dessa områden?

Ha de/ Markus

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 20/4 2008 20:05

Nu har jag inte jobbat så länge, så jag kan inte svara exakt för hur mycket vi har under året. Men ett par mellanstadieklasser har man ju fått
guida runt i hallen. Eller, ja... det verkar bara vara förarsätet i bilen som är spännande... :lol:

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 21/4 2008 8:39

Skolor och öppet hus i all ära, men jag anser att man ska lägga krutet på den kommunala och hospitala vården.
Det finns fortfarande alldeles för många syrror och doktorer på sjukhusen och i primärvården som tror vi är en taxirörelse.

Jag vet inte hur många ggr vi har kommit till nån avdelning för att hämta en patient och fått frågan. -Har ni syrgas i bilen? Har ni möjlighet att ta ett blodtryck på vägen?

Eller kommunsköterskan, Jag har ringt till akuten och rapporterat patienten så nu kan väl köra in henne lite snabbt så hon får sin inhalation. Gällde en KOL-pat med saturation på 75%

Vi har personal i vårt distrikt som brinner för den här frågan men får inget gehör hos våra chefer. Att informera andra vårdinstanser om vad vi egentligen kan och gör, är inget man lägger pengar eller tid på. Tyvärr!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 21/4 2008 9:29

Nu har jag inte varit med så många år än, men det märks vilka sjukvårdsinstanser som vet vad vi håller på med. När vi har narkossyrra
med oss brukar det oftast inte vara några problem, de vet vad som finns i bilen, vilken vård vi har möjlighet att ge osv.
Men som du skrev, vårdcentraler, kommunsyrror, hemtjänst, avdelningar osv, de har ingen koll på verksamheten överhuvudtaget. Det mest irriterande av allt är att de alltid tycker att man är så sen.
"Ja det brukar ta tid när det inte är akut!!!" skulle man vilja säga till dem när de står och kräver en förklaring till varför lilla stina med status "diarre sedan inatt, klarar inget annat transportsätt" fick vänta en hel timme eftersom alla ambulanser var upptagna av dagens stora trafikolycka. Då får man bita sig i tungan.

Filibastis

Inlägg av Filibastis » 5/5 2008 21:16

Men så där kan man gott säga om inte patienten hör! Sluta bita dig i tungan, aceofspades.


Mikael L

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 6/5 2008 1:03

Jo... en och annan hemtjänstpersonal har fått sig en dänga ibland. Ofta verkar de tro att vi inte har annat att göra än att sitta och vänta på att just de ska ringa, och förvisso är det väl ofta så..., men får vi ett stille eller en olycka så är det genast två bilar borta, och då får lilla stina vänta på sin tur. Samtidigt förstår jag att hemtjänstpersonal har mer att göra än att de hinner vänta flera timmar på ambulans, men här saknas en dialog oss emellan.

Skriv svar