vad får man och vad får man inte göra!?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

J*

vad får man och vad får man inte göra!?

Inlägg av J* » 16/5 2008 12:06

Alla kommentarer här är kloka men jag är nöjd nu...
Svar på mina frågor har jag fått på annat håll och jag har hört ert tycke och ert tänkande....Så tack för den här diskutionen.
Senast redigerad av 1 J*, redigerad totalt 18 gånger.

Beaver

Inlägg av Beaver » 16/5 2008 23:20

Jag kan inte svara på vad man inte får säga med mera i tjänsten.

Men vad jag tänkte säga är att man inte ska vara för snabb att dömma någon som har gjort något eller som i det här fallet nästan gjort något.

Vi vet inga relationer mellan inblandade eller bakgrundsfakta om vad som har hänt i just detta fallet.

Sen är det relativt orelevant att personen ifråga är ambulanssjukvårdare eller om den personen innehar någon annan tjänst. (detta är en kommentar som kommer från en student och jag arbetar INTE inom ambulans eller har någon form av juridisk kompetens)
Medmänskligt beteende har vi alla.

Men som sagt var, tycker det blir fel att kommentera ett fall där man inte vet allt.

MVH
Peter

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 16/5 2008 23:49

grepp om hans händer killen är rasande arg och ropar efter den killen i min klass men det skiter han i alla stod där på håll och följde dramat det är ju helt sjukt människan tänkte ju flyga på en 13 åring
Jag förstår inte, vem är rasande arg? Vem ropar efter killen? Är det amb.personen elller han som ropapade okväden från början? Vem stod på håll och följde dramat? Och tänkte personalen flyga på ungen som kränkte sin kamrat, så är ju inte tänka särskilt farligt. Jag tror du hoppade över några stavelser som förklarade hur det var.

Generellt sett som vuxen så är man ibland tvungen att fostra andras ungar också. Detta är ju en typisk mobbingsituation som väl inte skall försvaras. Bra att nån vuxen reagerar, alltså amb.personalen som sätter stopp.
Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/5 2008 11:33

Bemötande hit och bemötande dit... Bara för att man har sina arbetskläder på sig, innebär inte det att man måste gå med ett påklistrat leende hela dagen och bara stå och se på när folk beter sig illa.

Nä du... bara bra att han tog tag i grabben och visade att sånt beteende inte accepteras!

Varför ska man ta skit bara för att man råkar vara i tjänst?

Hade du reagerat likadant om det hade varit en renhållningsarbetare eller kanske en polis?

J*

Inlägg av J* » 17/5 2008 16:47

Fattar vad ni menar och visst så kan det apsolut vara rätt av en vuxen att lägga sig i och sätta stopp för mobbing. Men den här situatonen handlade inte om mobbig utan det tillhör vardagen att dom kallade varandra fula saker det var helt normalt för dom.

Men i denna situatonen så var det så att ambulans sjukvårdaren tog åt sig och tyckte att det var ett förjävligt sätt att tala på varandra till på och det är sjävlklart sant att man går inte och pratar till varandra på ett sådant sätt som dom killarna gjorde.. men det var det altså deras språk som gjortde att han då den här ambulans sjukvåradren vart förbannad och tog väl till viss del till sig av det ord som dom ropade till varandra. Han ville väl antagligen fostra honom men det är väl inte smartaste sättet att rycka tag i en unge bara för att fostra den då kunde han väl lika gärna gåt fram lungt och talat med killen ifråga istället för att få honom att fatta att ett sådant språk använder man inte!

Men men det finns olika sätt att hantera olika situationer och alla sätt kan ju inte va bra så är det bara.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 18/5 2008 0:03

ett förjävligt sätt att tala på varandra till på
Men springer man och skriker ut tillmälen på offentliga platser får man nog räkna med att människor som kommer i ens väg tar åt sig...och reagerar därefter, och jag är lite förvånad är hur lättvindigt du ser på språkbruket bland unga idag.

Och snacka snällt med tonåringar fungerar sällan (men lilla vän, inte ska du säga så...) Om det var tonåringar vill säga? Hur gammal är du/ni som incidenten berör? Om du är ung så skulle det förklara varför du reagerar starkt på att en vuxen säger ifrån.

Och rycka tag i är väl inte särskilt farligt, han klådde ju inte upp ungen. Fast det är klart, ungen fick väl chockskador när en vuxen sa ifrån. Det var han väl inte van vid.

Och tro mig, många fler vuxna skulle behöva säga ifrån då det
tillhör vardagen att dom kallade varandra fula saker det var helt normalt
.
och visst så kan det apsolut vara rätt av en vuxen att lägga sig i och sätta stopp för mobbing
Så det kan vara rätt att stoppa mobbing? Intressant, kan du utveckla det? Är det inte alltid rätt av vuxna att stoppa mobbing?

Tobbe, som lovar att ta tag i varenda unge (och vuxen) som springer runt mig och gapar kränkande ord, även om dom inte är till mig.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 18/5 2008 1:42

Jag skulle nog gissa att J* är ganska ung, precis som personerna han berättar om.

Jag tycker att dagens ungdom saknar uppfostran över lag, och en tillsägning och ett tag i armen är väl inget att hetsa upp sig över.
När jag gick i skolan tog läraren oss i örat om vi inte skötte oss. en kille fick t om en örfil för att han betedde sig illa. Jag är inte uppvuxen på 18oo-talet utan är 70-talist från den senare hälften.

Att man accepterar att 12-13 åringar kallar varandra för en massa okvädesord är helt galet. Nä! man skulle gett lärarna befogenheter att tillrättavisa eleverna utan att hamna på kåken. Jag menar inte att de skulle få stryk, men idag kan lärarna inte ens säga ifrån utan påföljd!!

Patrick

Inlägg av Patrick » 18/5 2008 1:59

tillhör vardagen att dom kallade varandra fula saker det var helt normalt
Jag är väl i den generationen antar jag. (1991, 17 år)

Kan tilläggas att det svärs enormt mycket, det har blivit en del av vårat tal tyvärr. Hemma kan man spara på orden, men annars så är vart tredje ord ett svärsord.

Dessutom förekommer mycket rasistiska ord, könsrelaterade, ord angående personers sexuella läggning osv.

Skulle själv vilja se att lärare (eller vuxna i allmänhet) får mer befogenheter och rättigheter. En striktare uppfostran behövs.

Jag kan uppriktigt säga att vi (de allra flesta) är bortskämda skitungar som lever livet. Tänk förr i tiden, när man var 13 år och var tvungen att jobba i skogen vilket väder som än rådde så klagade man inte, nu orkar vi inte ens plocka diskmaskinen, hämta posten eller klippa gräsmattan.

Det är fördjävligt helt enkelt.

En reform bör komma på posten inom sinom tid. Jag betalar portot! :x

Skriv svar