ambulans på rätt sätt

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

ambulans på rätt sätt

Inlägg av kire1111 » 1/6 2008 18:24

En fråga. Tycker ni att ambulanserna används rätt idag ?
Är det tex försvarsbart att töma ett områda på en akutambulans för en transport? Ska en akutambulans änns ha prio 3-4 körningar ?. Och om ssk. gör bedömningen att pat. bör uppsöka sjukvård men inte möjligtvis akutsjukvård och det kommer inte göras nån vårdinsatts i ambulansen tar ni med pat. då och varför ? Lite nyfiken bara på hur ni andra tänker. Och hur ser ni på användningen av ambulans ska vem som hellst få åka bara för att man ringt tex hals ont förkyld 19 år gammal och lite feber i en tim?
hur tänker ni? Sen till sist står det nån stans skrivet vad en ambulans ska användas till. Tycker i dag att den används fel på många sätt. Eller har ni slutat bry er och bara lastar och åker.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 2/6 2008 19:46

Du har redan postat det här inlägget i en annan tråd. :D

Jannik

...

Inlägg av Jannik » 26/6 2008 0:32

En som jag känner fick njursten och visste att det bara var njursten, men han hade så ont så att han ringde ambulans endå. När han kom till akuten så fick han sitt morfin, då träffade han en norsk tjej som han hade jobbat med flera år innan. Hon sade: "Ni som bor här i Norden och har gratis ambulanstransport anväder den för lite. Att ringa ambulansen är ett smart sätt att slippa köer, nästa gång du får minsta lilla ont, var inte rädd att ringa 112."
Det var vad hon sade, vet inte om det stämmer men ni kan ju säga era åsikter.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 26/6 2008 13:58

Hon måste varit dum i huvudet. Att sprida detta "tips" till folk ger bara följande konsekvenser; Fler onödiga ambulansuppdrag, högre arbetsbelastning på akutmottagning, vilket bidrar till ökade kostnader som samhället i slutändan får betala. Jag har vid några tillfällen i mitt liv varit väldigt sjuk (över 41 grader feber), jag har varit utsatt för trauma flera gånger, men aldrig haft en tanke på att ringa ambulans. Min åsikt är och har alltid varit; ambulans = akutsjukvård. Inte skjutsa Ingela 37 år med huvudvärk till akuten.

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 28/6 2008 0:20

Slippa köer?
Var det löjligaste jag hört!
Pat som kommer med ambulans triageras in i samma kö som den som kommer via luckan.
Så det är en myt!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 28/6 2008 0:58

Men den som kommer till akuten med liggande taxi/ambulanstransport kommer ändå oftast in på ett rum ganska omgående, i alla fall på vår akutmottagning. (Om det finns något ledigt rum) Men sedan är det triageringen som styr hur fort de får träffa läkare, precis som de patienter som kommit via receptionen.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Hehehhehehe

Inlägg av kire1111 » 30/6 2008 18:38

Ring 112 om du eller någon annan är svårt sjuk eller allvarligt skadad och behöver omedelbar hjälp.

varför sitter vi då och kör runt på gammla agda mellan sjukhus som en taxi eller varför kör vi in lisa 30 med förkylning eller per med en liten sår skada på sin tumme, och varför finns överhuvud taget prio 3 som en prio för en akutambulans. mig vetligen är inte förkylning eller prio 3 pat. svårt sjuk eller allvarligt skadad
Senast redigerad av 1 kire1111, redigerad totalt 30 gånger.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

ddd

Inlägg av kire1111 » 30/6 2008 18:46

"En som jag känner fick njursten och visste att det bara var njursten, men han hade så ont så att han ringde ambulans endå. När han kom till akuten så fick han sitt morfin"



En fråga är det inte bättre att beh. njursten med cox-hämmare, även kallade NSAID medel. gör inte morfin saken värre

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 30/6 2008 22:04

Svaret hittar du nog i denna tråd om Analgetika vid stensmärtor:
viewtopic.php?t=179&postdays=0&postorder=asc&&start=45

aceofspades

Re: Hehehhehehe

Inlägg av aceofspades » 1/7 2008 23:49

kire1111 skrev:Ring 112 om du eller någon annan är svårt sjuk eller allvarligt skadad och behöver omedelbar hjälp.

varför sitter vi då och kör runt på gammla agda mellan sjukhus som en taxi eller varför kör vi in lisa 30 med förkylning eller per med en liten sår skada på sin tumme, och varför finns överhuvud taget prio 3 som en prio för en akutambulans. mig vetligen är inte förkylning eller prio 3 pat. svårt sjuk eller allvarligt skadad
Håller med dig till 100% Jag tror att det finns flera orsaker till problemet. Dels är det av ren snålhet som folk ringer ambulans för att slippa betala 80 spänn sjukresa. Dels är det dessa gudsförgätna kommunsyrror/hemtjänst/anhöriga som skickar gamlingarna till sjukhuset så fort de nyser eller inte äter exakt lika mycket som de brukar.
Larm-moralen har blivit alldeles för slapp och det rings i tid och otid. Och vi får köra treor halva dagen medan akutlarmen hamnar i väntkö hos sos.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

ja vad säger man !

Inlägg av kire1111 » 2/7 2008 22:05

Det är helt sjuk att prio 1 uppdrag kan hamna i kö, medans akutambulansen kör en prio 3 till sjukhuset. Hur kan man försvara detta ??????????. bedömmer amb syrran att inresan blir en prio 3:a tex.borde inte akut ambulansen ta pat. utan sos borde automatiskt skicka en liggande taxi utan bråk. Spelar ingen roll att pat. får vänta till nästa dag, man låser inte upp en akut amb. till taxi resor så är det bara

Tänk om man skulle få anhöriga till svårt sjuk pat. att kolla upp mer varför de fick vänta så länge på akutamb. Skulle de få reda på medans pappa ligger med hjärt inf. att pelle tog upp akut ambulansen för att han inte hade pengar, eller lisa med en liten sårskada på knät, eller agda med buksmärtor sedan 10 år tillbacka. skulle jag vara de skulle jag bli så * förbanad. Nu kan som tur var inte vem som helst kolla upp pat. som åkt amb. Men man borde ju kunna se vilken prio ambulansen åkte in till sjukhuset iallafall. Tycker att något måste göras, snart kan det vara din o min pappa som inte får snabb hjälp för att ambulansen är upptagen med ett prio 3 - 4 uppdrag.

En sjuk resa fick jag när jag jobbade i sörmland. Skulle hämta en pat. på ett äldreboende, pat. skulle på röntgen hade en tid att passa sa sosalarm hade skadat revbenen efter fall. Körde ditt pat. + en vårdare prio 12 typ. lämnade av pat. åkte hem till stationen. Väl hemma piper det igen prio 3 hämta på röntgen o köra tillbaka till vård hemmet. Fattar inte hur sos tänker när man tar en akut ambulans till detta uppdrag, som ska täcka upp vagnhärad, trosa, gnesta, laxne, björnlunda, stjärnhov, tystberga och även ta prio 1 i hölö mölnbo. Eller när vi fick köra hem en fördig beh.pat. med kol, transport bilen fick bara ge 5 liter syrgas och pat. skulle ha 6 liter syrgas. suck suck.

ja ja har fått klaga lite iallafall.




Trevlig sommar :-)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 3/7 2008 13:42

Vad är det för transport bil som får ge syrgas?
Det lät lite mkt med 6L O2 till en KOL pat?

Nyfiken =)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 3/7 2008 13:43

I en drömvärld önskar jag också att ví skulle slippa de onödiga 3or som man ser allt mer nuförtiden.

Tror faktiskt ändå att vi skall vara glada att inte begreppet prio3 slussas iväg till taxi eller sjuktransport, på många ställen i Sverige skulle det nog börjas sparas på även akutambulanser om dessa inte skulle köra prio3. Det är lätt att bli bortskämd och känna att man är överkvalificerad för vissa onödiga transporter, men samtidigt så hjälper det ju till att höja statistiken på våra bilar, vilket gör det betydligt svårare att motivera en neddragning av våra resurser. Prio3orna hjälper oss garanterat på vissa platser att behålla akutambulanser som vi enligt de som bestämmer "skulle gå att dra ned på".

Jag vet inte hur ni märker av 3orna, jag tycker att de ökat markant på nätterna, kirurg och ortopedfall till sjukhus med jour för detta nattetid är en stor del av våra nattliga äventyr

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 3/7 2008 15:04

ohlstedt skrev:Vad är det för transport bil som får ge syrgas?
Det lät lite mkt med 6L O2 till en KOL pat?

Nyfiken =)
Transportbilarna i Stockholms län samt de uppe dalarna får administrera syrgas under transport.
Senast redigerad av 1 Killeisthlm, redigerad totalt 4 gånger.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 3/7 2008 22:18

även i Västragötalands Regionen administreras syrgas i bilarna under trp. då ordination på detta finnes.

Skriv svar