Bedömning av utbildning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anonymous

Bedömning av utbildning

Inlägg av Anonymous » 9/12 2004 8:28

Vet någon vad som gäller i fallet då man har sjukvårdsutbildning från det militära. Jag funderar på att söka arbete till sommaren men har ej 20 veckors eller sjuksysterutbildning. Jag är väl insatt i akutsjukvård och de sa på socialstyrelsen att det var upp till arbetsgivaren att avgöra om min kunskap motsvarar undersköterska + 20 veckors ambulansförarutbildning. Tacksam för er hjälp.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 10/12 2004 2:55

Rycker in som Sjukvårdsgruppbefäl på AMF1 Vaxholm i Oktober, utbildningen som vi får kommer att bestå av 10p i en kurs som heter "Akutsjukvård i fält", och jag tvivlar starkt på att du kan arbeta på ambulans med USK + denna 10p's utbildning. Du saknar väl fortfarande grundläggande element som bilkörning och liknande?

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 4/1 2005 23:18

Tycker att du ska prata med den arbetsledare på den ambulans du vill jobba på, kommer du som jag i rätt tid och klarar testerna så fixar det sig säkert. Jag kom som helt ny inom akutsjukvården med bara usk + 2 terminer ssk och fick en lång introduktion sen vik. Som sakt det beror mycket på vilken konkurens du har, inte bara din utbildning.

Anonymous

Re: Bedömning av utbildning

Inlägg av Anonymous » 4/4 2005 18:27

Ranger skrev:Vet någon vad som gäller i fallet då man har sjukvårdsutbildning från det militära. Jag funderar på att söka arbete till sommaren men har ej 20 veckors eller sjuksysterutbildning. Jag är väl insatt i akutsjukvård och de sa på socialstyrelsen att det var upp till arbetsgivaren att avgöra om min kunskap motsvarar undersköterska + 20 veckors ambulansförarutbildning. Tacksam för er hjälp.
Man bli lätt förvirrad av alla funktiner som omnämns. När jag arbetade gällde följande:

AMBULANSFÖRARE: 7 veckors utbildning

AMBULANSSJUKVÅRDARE: 20 veckors utbildning

UNDERSKÖTERSKA: Vårdlinje eller liknande

UNDESRKÖTERSKA MED PÅBYGGNAD: Vårdlinjen eller omvårdnad varefter man läser 20 veckors utbildning. Man kallar tråkigt nog både undersköterskor och ambulansförare samma sak = Ambulanssjukvårdare.

LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA: 80 veckor eller 120 veckor

Jag vet flera killar som varit plutonssjukvårdare som arbetat i ambulans som ambulanssjukvårdare. Läs till undersköterska så hjälper detta dig att lättare hitta ett arbete.

Anonymous

Re: Bedömning av utbildning

Inlägg av Anonymous » 5/4 2005 7:27

Afrodite skrev: Man bli lätt förvirrad av alla funktiner som omnämns. När jag arbetade gällde följande:

AMBULANSFÖRARE: 7 veckors utbildning

AMBULANSSJUKVÅRDARE: 20 veckors utbildning

UNDERSKÖTERSKA: Vårdlinje eller liknande

UNDESRKÖTERSKA MED PÅBYGGNAD: Vårdlinjen eller omvårdnad varefter man läser 20 veckors utbildning. Man kallar tråkigt nog både undersköterskor och ambulansförare samma sak = Ambulanssjukvårdare.

LEGITIMERAD SJUKSKÖTERSKA: 80 veckor eller 120 veckor

.
Nej endast Ambulanssjukvårdarna läser idag Undersköterska + 1 års (2 terminer) vidareutbildning och inget annat.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 6/4 2005 18:50

anders skrev:Afrodite: Glöm inte Vub SSK...
det lär jag glömma illa kvikt då dessa utbildningar idag mer liknar ett kast med opumpad boll. vad ger dessa utbildningar om man jämför med vad jag som undersköterska i ambulans får i lön. svar ärligt på detta och jag kan garantera dig ettsvar. jag skulle kunna tänka mig att studera sjukvård men har valt att läsa raka motsatsen just för att det inte ger några pengar eller uppskattning. ambulansjobb får jag som underskötare. jag förstår inte detta trams med att vidarutbilda sig till något som inte ger mer pengar. detta måste vara poängen eller håller vi på att skapa ett nytt hjälpförbund till landstingen. tacka vet jag stor stockholm som valt att lägga ut hela rasket på taxiåkare och företag. på detta sätt styr efterfrågan lite mer. så din vub är inte ens påtänkt av mig.

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/4 2005 20:26

Afrodite: Menar du alltså att det det handlar om är att lära sig så lite som möjligt så fort som möjligt för att nå upp till den tänkta arbetsgivarens minimigräns så man kan tjäna så mycket pengar som möjligt i förhållande till sin utbildning? Det låter ju fruktansvärt patientsäkert!
Själv pluggar jag till syrra för att lära mig nya saker, att sen kunna sätta emot i en framtida löneförhandling är ju mer en bonus än ett mål...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2005 7:13

Afrodite: Finns idag inga fasta tjänster inom amb att få som usk. Dessutom försvinner rätten för dessa att ge läkemedel 1 okt. Verkligen ett givande och intressant framtidsyrke du förespråkar.... Vad lönen beträffar är den sämst inom amb kåren och karriärsmöjligheterna ännu mindre än för SSK. Men konstfack ger dig nog storkovan....

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 7/4 2005 9:46

SSKIAMB skrev:Afrodite: Finns idag inga fasta tjänster inom amb att få som usk. Dessutom försvinner rätten för dessa att ge läkemedel 1 okt. Verkligen ett givande och intressant framtidsyrke du förespråkar.... Vad lönen beträffar är den sämst inom amb kåren och karriärsmöjligheterna ännu mindre än för SSK. Men konstfack ger dig nog storkovan....
Karriärsmöjligheterna är väl minst lika stora ? Där det finns ssk finns det usk. Förutom hos skolsköterskan då....
Att läkemedel försvinner för uskorna är ju känt sen 10 år tillbaka. Många på detta forum ter sig som att detta beslut kom till för en månad sen. Mycket märkligt.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 14/4 2005 15:49

Lipton skrev:Afrodite: Menar du alltså att det det handlar om är att lära sig så lite som möjligt så fort som möjligt för att nå upp till den tänkta arbetsgivarens minimigräns så man kan tjäna så mycket pengar som möjligt i förhållande till sin utbildning? Det låter ju fruktansvärt patientsäkert!
Själv pluggar jag till syrra för att lära mig nya saker, att sen kunna sätta emot i en framtida löneförhandling är ju mer en bonus än ett mål...
Bra skrivet!

Jag kan instämma i Liptons tes, att man pluggar för att lära sig nya saker. Med vetgiriga, vakna och duktiga ambulansgrupper kommer de framtida löneförhandlingarna att "SPRAKA". //BE SAFE
Blood Will Tell

Skriv svar