Arb.tid ??
Moderator: Wernvik
Arb.tid ??
En fråga, får man jobba dygn nu för tiden om man ska följa reglerna. Jobbar 24 tim på mitt jobb har frågat chefen men han säger bara att det är en tolknings fråga. Men vad är det som är rätt igentligen när det gäller jobb tid enligt nya regler.
-
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 16/9 2007 15:19
Också mycket intresserad av detta, vi har varierande pass och jobbar bland annat dygn, beroende på vilken bil man arbetar på.
Själv tycker jag att dygnen är bra. Men självklat finns också säkerhetsaspekter i detta. Hur mycket har ni att göra på er station Kirre? Våra dygsbilar snittar 6larm/dygn, med avstånd till sjukhusen som varierar med 1km, 5mil och över 15mil beroende på vilken vård patienten behöver. Detta är ju också lite av en aspekt som bör vägas in. Vi har möjlighet att vila under arbetstid även på dagarna, detta tycker jag är viktigt för att dygnen skall tillåtas.
Själv tycker jag att dygnen är bra. Men självklat finns också säkerhetsaspekter i detta. Hur mycket har ni att göra på er station Kirre? Våra dygsbilar snittar 6larm/dygn, med avstånd till sjukhusen som varierar med 1km, 5mil och över 15mil beroende på vilken vård patienten behöver. Detta är ju också lite av en aspekt som bör vägas in. Vi har möjlighet att vila under arbetstid även på dagarna, detta tycker jag är viktigt för att dygnen skall tillåtas.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska
Ja är lite olika. men det är inte ovanligt att man ligger runt 10 -12 körningar oftast mer på helgerna. har haft pass med 14 st, då var jag helt slut åkte hela dagen och kom in lagom till avbytet på morgonen. Men i regel har jag ca 9-10 körningar när jag jobbar kan tycka att det börjar slita att köra dygn när man har så pass mycket att göra på dagen och sen fortsätter det på natten med. Men det är ju därför jag läser till ssk nu så att jag i slutändan ska kunna hamna på en lugn station i framtiden.
Vad jag förstår är inte arbetstiden reglerad på det sättet utan det som är reglerat är vilotiden.
Man jobbar egentligen inte dygn utan man jobbar två 12 timmars pass och dessa råkar ligga exakt efter varandra (=24h). Innan första 12 timmars passet måste du ha 11 timmars vila och efter sista 12 timmars passet måste du ha vila.
Man jobbar egentligen inte dygn utan man jobbar två 12 timmars pass och dessa råkar ligga exakt efter varandra (=24h). Innan första 12 timmars passet måste du ha 11 timmars vila och efter sista 12 timmars passet måste du ha vila.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
Innan den nya lagen kom till, baserades ett "arbetsdygn" på 24h. nu har man baserat det på 48h i stället. Eftersom ingen egentligen säger om man ska ha vilan före eller efter arbetstiden, kan man löägga den var man vill. I praktiken kan man börja de första 24h med 11h vila, sen har man 13h arbetstid, sen är den 24h perioden slut. Då börjar nästa 24h period med 13h arbete och sedan 11h vila. Man kan helt enkelt jobba 26h i streck!
Rätt eller fel... tja välj själva!
Rätt eller fel... tja välj själva!
Vi jobbar dygn och personligen tycker jag det är bästa sättet att jobba. När vi under arbetsdygnet varit ute och kört i mer än 13 timmar måste vi åka hem och ny personal rings in. vi gör i snitt 8 timmar i bilen under ett pass vilket jag ser som en lämplig nivå på arbetet.
Specialist anestesi och ambulans
Om man ska jobba dygn så förutsätter det att man inte är på jobb hela tiden av den enkla anledningen att man då inte gör ett bra jobb. Vi är till viss del en beredskapsorganisation spm måste ha en viss överkapacitet. På ställen med korta avstånd och korta vårdtider så har man även fler körningar och på sådana ställen kanske inte dygnstjänstgörning är att föredra. Skulle det vara så att vi körde 12-13 timmar per dygn så skulle inte jag heller förespråka dygnstjänstgöring utan delat dygn eller treskift. Det förutsätter dock att jour tas bort och att man har arbetstidsförkortning för att få ett rimligt schema.
Specialist anestesi och ambulans
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Intressant, vi obbar dygn och vi snittar 12 jobb per dygn, dygn med 15 jobb är inte ovanligt. Att man kan få avlösning om man varit ute mer än 12 timmar måste vara i landstingsvärlden. AV 7 dygn i månaden som jag jobbar så är jag aldrig under 10 jobb. Väldigt ofta är vi ute och rullar 20-24 timmar av dygnen. Arbetsgivaren tycker detta är ok och säkert men det är det inte, man är som berusad efter 24 timmar jobb.
Tråkigt att både ni och arbetsgivaren går med på det. Sen kan jag inte förstå hur landstinget går med på det. Det är ju trots allt dom som är upphandlare även om de inte sköter ambulanssjukvården. I min värld så är det trycket på ambulanssjukvården som styr vilket schema som fungerar bäst. På enbilsstationen med två körningar per dygn går det inte att få ihop ekonomin med treskift och framförallt går det inte att få ihop tillräckligt med personal för att klara täckningen. På ställen där man kör i stort sätt oavbrutet borde väl schemat likna en vanlig vårdavdelning med treskift och arbetstidsförkortning. Vi är iallafall nöjda med dygnstjänstgöringen och arbetsgivaren har tagit sitt arbetsgivaransvar när de förbjudit aktiv tjänstgöring ute i bilarna på över tolv timmar under ett dygn. Journalskrivning, ansvarsområden, stationsrutiner mm ligger utöver dessa tolv timmar.dollar skrev:Intressant, vi obbar dygn och vi snittar 12 jobb per dygn, dygn med 15 jobb är inte ovanligt. Att man kan få avlösning om man varit ute mer än 12 timmar måste vara i landstingsvärlden. AV 7 dygn i månaden som jag jobbar så är jag aldrig under 10 jobb. Väldigt ofta är vi ute och rullar 20-24 timmar av dygnen. Arbetsgivaren tycker detta är ok och säkert men det är det inte, man är som berusad efter 24 timmar jobb.
Specialist anestesi och ambulans
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Du har helt rätt Prehospital. Jour är något man borde slippa helt men ibland kan faktiskt ett schema med jourer bli en bättre lösning än ett schema utan. I vårt fall kan man väldigt förenklat säga att vi antingen fick vara två bilar utan jour på natten eller tre bilar med jour på natten. Tre bilar behövs framförallt fram till midnatt och efter sju på morgonen. Ingen var väl särskillt intresserad av att åka hem eller börja tidigt så ofta. Och i min värld behöver man sova om man ska göra ett bra arbete vilket jouren ger tillfälle till. Sen är det väl inte tillåtet att lägga jour om man förväntas jobba hela jouren? Framförallt förlorar arbetsgivaren en massa pengar på det vilket jag inte tror att de är intresserade av. Dessutom är jourerna som vi har lagda så att man inte behöver vända på dygnet bara för att man jobbar natt vilket kompenserar en del av att man tillbringar lite mer tid på jobbet.
Specialist anestesi och ambulans