Auskultation

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

AuF

Auskultation

Inlägg av AuF » 2/9 2008 13:38

Har en fråga angående auskultation av andningsljud vid miss pneumothorax, pneumoni, vätska i lungorna etc Vart ska man auskultera för att höra andningsljuden bäst ? I vilka interkostalrum brukar ni placera stetoskopet ? Vart i axillärlinjen ? Tar gärna emot lite tips...

Tacksam för hjälp.

Brukar ni använda er av privata stetoskop eller är det bilarnas "egna" som gäller?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 2/9 2008 16:27

Man bör ju lyssna runt lite på olika punkter av bröstkorgen för att bilda sig en uppfattning. Finns säkert bra scheman i nån bok.

Själv vill jag inte byta öronvax med mina kollegor, och man vet aldrig i vilka kroppsvätskor bilens inredning badat i, så jag använder mitt privata stetoskop som fungerar, till skillnad från bilens eget stetoskop som endast duger som leksak på en barnavdelning.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 2/9 2008 17:45

Än som tyckar att stetoskopet i bilen funkar helt perfekt, å har kollegorna gjort sitt jobb å spritat ordentligt efter varje pat. så ser inte jag någon anledning att lägga ner 800 spänn på ett eget , inte lämnar jag kvar mitt öronvax heller på gummiproppen :lol:

AuF

Inlägg av AuF » 2/9 2008 18:09

Jo, brukar också lyssna "runt" lite. Men är egentligen väldigt dåligt tränad i att auskultera. Har haft svårt att hitta nån bra info på nätet eller i bok angående just punkter/schema. Nån som har nåt bra tips på litteratur/länk eller är duktig på de här och vill delge sig lite tips ? 8)

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 2/9 2008 18:25

kan tänka att det är som med mycket annat i vården, träning å åter träning ger färdighet. Jag brukar lyssna på de flesta som vi kör in har för vana att plocka fram stetoskopet å lyssna.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 2/9 2008 20:16

Kör med eget stetoskop. Inte så mycket för att ljudet är bättre vilket jag dock tycker att det är utan för det hygieniska. Har en kollega som fick öronexem från ett stetoskop, då köpte jag ett eget.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 2/9 2008 20:36

kire1111 skrev:Än som tyckar att stetoskopet i bilen funkar helt perfekt, å har kollegorna gjort sitt jobb å spritat ordentligt efter varje pat. så ser inte jag någon anledning att lägga ner 800 spänn på ett eget , inte lämnar jag kvar mitt öronvax heller på gummiproppen :lol:
Är det inte lite naivt att tro, att alla dina kollegor, alltid rengör stetoskopet efter sig?
Vad gäller priset på ett bra stetoskop, så behöver de inte kosta 800 spänn. Det finns mycket bra stetoskop för hälften av det.
Jag ser inget hinder i att lägga pengar på ett vetigt stetoskop. Kolla med arbetsgivaren, kanske kan du och dina kollegor få varsit stetoskop i julklapp, i stället för nån ful kruka. Här har ni en länk till ett stetoskop jag själv har använt flitigt och som även min arbetsgivare köpt in.

http://www.anitasimport.com/art-1.asp?id=95&iPageID=36

Hoppas att moderatorn tillåter att jag lägger upp en länk på detta viset. rätta mig annars!

Lipton

Inlägg av Lipton » 3/9 2008 12:43

OT: Märklig sida Anitas import... Men vilka guldklimpar det finns. Vill ha ett rosa stetoskop!!!

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 8/9 2008 15:52


Skriv svar