Landsting vs entrepenad

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Landsting vs entrepenad

Inlägg av Mattias214 » 18/9 2008 18:31

Jaha, nu börjar politikerna i Sörmland att snegla på entrepenad för ambulanssjukvården. Detta har givetvis startat massa tugg i dagrums-soffan. Tänkte att jag i denna tråd kunde inhämta lite erfarenhet från er som arbetat både i Landstingsdriven ambulanssjukvård och under en entrepenör. Skriv gärna vad som är positivt respektive negativt med båda alternativen. Nyttigt att höra lite annat än bara från kollegerna på station.

//Mattias

AuF

Inlägg av AuF » 18/9 2008 20:47

I den region jag bor finns det både privata aktörer samt landstings drivna stationer och här är det inget snack om att landstinget är bättre. Bättre bilar, bättre löner, bättre utrustning, bättre OB tilllägg... Tyvärr är det nog bara en tidsfråga innan samtliga stationer ligger ute på privata aktörer.

Det finns säkert andra här som tycker sin privata aktör är bättre än landstinget, men de här är iaf min åsikt. Sedan tycker jag inte att nån form av akutsjukvård ska ligga på någon annan än landstinget. Vård och vinstintresse rimmar dåligt hos mig... Men de är väl kanske en annan disk =).

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Landsting vs entrepenad

Inlägg av AMBASS » 19/9 2008 13:17

Mattias214 skrev:Jaha, nu börjar politikerna i Sörmland att snegla på entrepenad för ambulanssjukvården. Detta har givetvis startat massa tugg i dagrums-soffan. Tänkte att jag i denna tråd kunde inhämta lite erfarenhet från er som arbetat både i Landstingsdriven ambulanssjukvård och under en entrepenör. Skriv gärna vad som är positivt respektive negativt med båda alternativen. Nyttigt att höra lite annat än bara från kollegerna på station.

//Mattias
Hej Mattias214!

Jag hör till en av dem som applåderat privat ambulanssjukvård. Jag har delvis ändrat kurs i denna fråga.

Idag ser jag en utv som är allt annat än god. Det som skulle vitalisera sjukvården har inom pre-hosp vården blivit en form av monopol där många mindre aktörer helt utesluts från att ge anbud. I Stockholm finns inte en möjlighet att en grupp kollegor går samman och startar eget. För att kunna lägga ett anbud måste bolaget omsätta ett antal miljoner och detta blir ju ett moment 22.

Om vi tittar på AISAB, SAMARITEN, SIRIUS TAXI, ULFAB (FALCK) är frågan på vilket sätt dessa kan sägas utgöra en skillnad för den anstälda. Har ni själva blivit erbjudna att räkna på driften?

Så idag finns få föredelar med nuvarande upphandlingar och detta undergräver iaf mitt förtroende för både landstingen och de privata monopolliknande bolagen. Personalen kommer aldrig till tals i samtalen kring entreprenader och detta visar att huvudmannen missar viktiga åsikter. Sedan kan man fråga sig vad bolag som AISAB är att betrakat som. Landstinget äger en avsevärd del i företaget och att tala om fri konkurrens och rättvisa villkor vore en överdrift.

Så att välja mellan bolagsmonopol eller landstingsmonopol blir valet att landstingen bättre kan sköta uppgiften då skattebetalarna iaf kan påverka verksamheten.

AISAB lyfter fortfarande hantlar istället för bår :P vilket visar att det finns acceptans för det mest perversa inslagen i ambulanssjukvård av 2000-talet.

...AMBASS...
Blood Will Tell

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 23/9 2008 16:11

Perversa inslag inom ambulanssjukvården? Nu va du väl ändå lite väl verbal ambass? :P
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

yster ambsyster
Inlägg: 2
Blev medlem: 23/9 2008 19:15

Inlägg av yster ambsyster » 23/9 2008 19:26

Frågan är väl vilket uppdrag beställaren (Landstinget) ger ev privata företag? Kanske är ambulanstätheten något som förändras om inte den definieras att vara liknande den som är idag. Kanske kan ni hoppas på färre utomlänstransporter.... (för vem vill egentligen betala för att två spec utb ssk sitter och hämtar en pat som skall till avd för att skrivas ut efter en pci i annat län...)

Men något att verkligen fundera på är vilka som kommer att anställas. Kan man exempelvis som ambulanssjukvårdare säga att man inte vill vårda, utan bara vill köra och aldrig vill sitta bak i skåpet? Det förekommer väl!? Vill arbetsgivaren betala för någon som bara vill göra halva jobbet? (Och ponera för rättvisans skull att en ssk inte vill köra, men det är väl inte lika vanligt?) Den frågan kan nog vara intressant att diskutera med dina kolegor!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/9 2008 8:41

yster ambsyster skrev:Frågan är väl vilket uppdrag beställaren (Landstinget) ger ev privata företag? Kanske är ambulanstätheten något som förändras om inte den definieras att vara liknande den som är idag. Kanske kan ni hoppas på färre utomlänstransporter.... (för vem vill egentligen betala för att två spec utb ssk sitter och hämtar en pat som skall till avd för att skrivas ut efter en pci i annat län...)

Men något att verkligen fundera på är vilka som kommer att anställas. Kan man exempelvis som ambulanssjukvårdare säga att man inte vill vårda, utan bara vill köra och aldrig vill sitta bak i skåpet? Det förekommer väl!? Vill arbetsgivaren betala för någon som bara vill göra halva jobbet? (Och ponera för rättvisans skull att en ssk inte vill köra, men det är väl inte lika vanligt?) Den frågan kan nog vara intressant att diskutera med dina kolegor!
Hej Ambsyster!

Jag hävdar att vi fått en negativ spiral till följd av flera märkliga beslut. Faktum är att den totala löneskillnaden mellan amb.sjukv respektive spec.SSK är liten för landstingen och dess entreprenörer. Detta gör att landstingen inte tar större notis kring frågan. De behöver ändå inte betala nämnvärt mer för en spec syrra. Här måste facket samt enskilda syrror sätta ned foten och inte "gratisfräsa". Kanske tar jag i när jag skriver gratis, men faktum är ändå att vi idag ser en riktig lönebroms. Med en förändrad världsekonomi lär saken inte bli bättre. Därför är det viktigt att vi alla blir hårdare i förhandlingar samt att kraven höjs ordentligt.

Gällande frågan om att styra sjukvagnen tror jag dessvärre att det blir allt vanligare att ambulanssjukvårdaren styr på heltid, iaf på vissa håll i landet. Framtiden är oviss.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 24/9 2008 8:42

DirtyNurse skrev:Perversa inslag inom ambulanssjukvården? Nu va du väl ändå lite väl verbal ambass? :P
kenske lite överord :roll:
Blood Will Tell

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 26/9 2008 12:56

AMBASS skrev:
DirtyNurse skrev:Perversa inslag inom ambulanssjukvården? Nu va du väl ändå lite väl verbal ambass? :P
kenske lite överord :roll:
Ibland svider det till ;)
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar