Utb i Evenemangs Ambulanser

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Läser på KI

Utb i Evenemangs Ambulanser

Inlägg av Läser på KI » 4/10 2008 9:00

Vad har folk som jobbar i evenemangsamb för utb?

Här i sthlm verkar det varriera.

Kollade nätet och pratade med min handledare som jobbar åt ett av bolagen.
Ett bolag anställer bara folk från ambulansen.
Ett annat använder Ambsjv men internutb SSK.

Hur är det hos er?
Verkar konstigt att internutb ssk på några timmar och sedan sätta ut den som en "riktig" amb syrra.


Någon som kan sprida ljus?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 4/10 2008 15:17

Jag har varit på motortävlingar där man har ambulanser men personalen är "vanliga" funktionärer, utan någon som helst utbildning.

Läser på KI

Aj då

Inlägg av Läser på KI » 4/10 2008 15:22

Låter ju inte bra att inge falsk trygghet.

Är det så på flera ställen?

omsorg

Re: Utb i Evenemangs Ambulanser

Inlägg av omsorg » 4/10 2008 23:43

Läser på KI skrev:Vad har folk som jobbar i evenemangsamb för utb?

Här i sthlm verkar det varriera.

Kollade nätet och pratade med min handledare som jobbar åt ett av bolagen.
Ett bolag anställer bara folk från ambulansen.
Ett annat använder Ambsjv men internutb SSK.

Hur är det hos er?
Verkar konstigt att internutb ssk på några timmar och sedan sätta ut den som en "riktig" amb syrra.


Någon som kan sprida ljus?
Tror inte det är så stor skillnad mellan de olika företagen.
Ambulanssjukvårdare bör ju samtliga företagen ha.
Tror inte något av företagen har ekonomi att bara ha sjuksköterskor i ambulansen.

Gällande sjuksköterskan kan det nog variera lite.
Tror de flesta har som målsättning att ha personal med ambulanserfarenhet, men att även ovubbade sjuksköterskor förekommer.
Men i så fall kommer de nog från akutmottagningar, så de har den erfarenheten i alla fall.

Frågan om internutbilda sjuksköterskor får du nog specificera.

Nord

Inlägg av Nord » 5/10 2008 4:02

Vet iaf att här i Skåne finns det ett så kallat "företag" som håller ambulansberedskap på diverse olika tävlingar, inte bara inom motorsporten utan även på hästtävlingar. Vad jag vet så är personalen som jobbar på dessa ambulanser utbildad personal som till vardags arbetar inom ambulanssjukvården. Även ansvarig läkare för dessa ska vara en väldigt omtyckt och respekterad man. Hjälper väl kanske en del, men vad vet jag.

Läser på KI

utb

Inlägg av Läser på KI » 5/10 2008 9:41

Vub eller ovub var inte det som var konstigast bara dom jobbar på amb.

Min handledare var på en knappt 2 tim internutb (är vanlig ssk som jobbar på huset). Och efter det skulle man ha kännedom av amb och dess utrustning. Och aggera som en ssk i ambulans.

Bara Spineboarden tar ju minst en timme att lära sig och att öva med.
Har åkt med på City och när dom gick igenom amb tog det ca 30 min att kontrollera bilen (och dom är vana).

Frågade om det inte var lite kort tid och fick då till svar
"Det händer sällan något har min chef sagt".

Jag skulle själv inte kännas trygg med endast 2 timmars utb då det är Jätte mycket saker i amb som man skall kunna/hitta.

Någon annan som skulle våga "satsa" sitt Leg på detta sätt?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 5/10 2008 12:21

Hos oss ser personalfördelningen ut såhär:

25% Ambulanssjukvårdare
60% Sjuksköterskor med vubb inom akutsjukvård
15% Sjuksköterskor utan vubb

Samtlig personal har erfarenhet av prehospitalt arbete genom att de arbetar på ambulansen eller har arbetat på ambulansen. Vår huvudsakliga marknad är motorsport men även lite ridtävlingar och andra evenemang.

Utöver ovan nämnad personal så samarbetar vi med ett antal läkare och då framförallt anestesiläkare men även lite kirurger och ortopeder.

Arbetet anser inte vi vara mer komplext än vanlig ambulanssjukvård utan tvärtom så är det ungeför samma jobb. Därför speglar vår organisation hur ambulanssjukvården runt omkring oss ser ut.

Så gör vi.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 5/10 2008 13:29

Låter Bra W.

Dessa ssk som fick 2 tim utb i amb hade ingen efarenhet alla sedan tidigare av ambulanssjukvård därav frågan.

Jag skulle hellre ha en "vanlig" ssk som är van att jobba i amb än en Vub utan erfarenhet. Tänker man fel?

omsorg

Inlägg av omsorg » 5/10 2008 14:03

Läser på KI skrev:Låter Bra W.

Dessa ssk som fick 2 tim utb i amb hade ingen efarenhet alla sedan tidigare av ambulanssjukvård därav frågan.

Jag skulle hellre ha en "vanlig" ssk som är van att jobba i amb än en Vub utan erfarenhet. Tänker man fel?
Nu vet inte jag hur mycket de "jobbar" i ambulansen, men eftersom de flesta ambulanser som står på evenemang inte transporterar, känns det väl som om det borde räcka med en erfaren sjuksköterska.

Dessutom bör de väl ha en erfaren ambulanssjukvårdare med sig.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 5/10 2008 14:10

man ska väl hitta i bilen med och kunna följa riklinjer.

Jag tycker att det verkar vara anurlunda att jobba prehospitalt än i "huset"
Då man som ssk på sjukhus har uppbackning vilket man inte har i en ambulans. Större ansvar för ssk i amb med andra ord

Läser på KI

Skoj att folk läser här

Inlägg av Läser på KI » 17/10 2008 23:02

Skoj att folk läser här
Fick veta att man nu endast anställer amb personal på företaget som förut "internutbildade".

Skoj att man läser på detta forum och ser till patientens bästa...

Tänk om man lika lätt skulle kunna påverka våra löner.....

Skriv svar