Sjukvårdspersonal på våra svenska kryssningsfartyg

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Sjukvårdspersonal på våra svenska kryssningsfartyg

Inlägg av DirtyNurse » 14/10 2008 2:57

Hejsan kära vänner. Har en lite fundering som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med:

Jag är lite nyfiken på hur bemanningen med sjukvårdspersonal ser ut på våra ålandsbåtar och övriga kryssningsfartyg som går.

Hörde av en vän för några år sedan att det brukar vara en sjuksyster och en sjukvårdare som arbetar tillsamans när någon blir sjuk, om någon vet hur bemanningen ser ut, eller har erfarenhet från arbete som sjukvårdare/syster på båtarna så får ni gärna dela med er av era erfarenheter.

Kanske inte passar på ambulansforum egentligen, men det handlar ju i alla fall om prehospital sjukvård :) Tack på förhand
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 4/4 2005 22:25

Inlägg av Johan » 14/10 2008 21:58

Såvitt jag vet så är "ålandsbåtarna" bemannade med sjuksköterskor. En sjuksköterska som jobbar tillsammans med vakterna/fartygsvärdarna som också har en del utbildning inom området. Sedan har också fartygen speciella insatsgrupper med personal som egentligen jobbar med andra uppgifter ombord men som sammankallas vid större tillbud eller vid behov, tror dessa brukar kallas samaritgrupper om jag inte är helt ute och cyklar. Kan ju vara bra att vara några stycken, det är ju inte direkt korta hyttkorridorer. Sjuksköterskan ombord har också hand om personalhälsovården.Rätta mig om jag har fel men detta gäller åtminstone på finskt flaggade fartyg, finns säkert lite olika lösningar på olika fartyg, någon som vet mer? På kortare rutter finns ofta ingen speciellt anställd för ändamålet utan styrmännen och vissa personer ombord ansvarar för första hjälpen. Behövs det så kan ju helikopter komma ut och hämta patienten, i alla fall från de större passagerarfärjorna.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 15/10 2008 18:10

Folk får gärna fylla i mera :). Tack för svaret Johan!
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Cortex
Inlägg: 126
Blev medlem: 25/6 2006 13:23

Inlägg av Cortex » 16/10 2008 13:47

Jag mailade själva Siljalines kundtjänst, men blev enbart hänvisad till deras växel på 08-666 33 30... Fick alltså inget direkt svar via deras frågeadress. Har dock inte ringt för att forska vidare...

Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 4/4 2005 22:25

Inlägg av Johan » 19/10 2008 20:33

Har nu mejlat Viking Line för att se om dom har något att säga om saken, vi får väl se

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/10 2008 23:26

Johan skrev:Har nu mejlat Viking Line för att se om dom har något att säga om saken, vi får väl se
Mycket bra att ni granskar detta. Faktum är att ett fartyg i +12h trafik är att betrakta som ett mindre samhälle. Frågan är vilken beredskap som finns. Kaptenen har i sin utbildning en första hjälpen kurs (idag även D-HLR) - ca 3v - och kanske finns även vissa medikament. Övrigt manskap torde även ha första hjälpen (ink HLR).

Jag tror dessvärre att rederierna förlitar sig på att det finns sjukvårdskunniga passagerare ombord. Kanske finns även sjuksyrra på vissa båtar.

Vore även mycket intressant och höra om hur fartygens sjukrum är organiserade. Egentligen borde det vara ett litet akutrum om man tänker på alla de sjukdomar och skador som kan inträffa. Kanske kan detta mynna ut i en kommande arbetsmarknad för ambulansfolk!?

Jag förljer detta med stor spänning.

--abmass--
Blood Will Tell

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 20/10 2008 19:42

Ja detta är en välreglerad fråga inom sjöfarten, och har så varit i alla tider:
Ur SJÖFS 2000:21
2 kap

"3 § Befälhavaren är ansvarig för sjukvården ombord.

4 § Ett fartyg som regelmässigt sysselsätts på internationella resor med mer än tre dygns varaktighet och som har minst 100 ombordanställda, skall ha en läkare anställd som besättningsmedlem med ansvar för den medicinska behandlingen av de ombordanställda.

5 § Ett fartyg som inte har en läkare anställd ombord, skall ha en eller flera sjukvårdare i besättningen. Uppgiften som sjukvårdare får delegeras till en person som befälhavaren bedömer som lämplig för uppgiften. Dessa personer skall, inom ramen för sina ordinarie arbeten, sköta sjukvården och administrering av läkemedel. "


Befälhavare är således ansvarig för sjukvården ombord fartyg inom handelsflottan. Därtill har man tillgång till Radio Medical som går via Sahlgrenska Universitets sjukhus "3:e jour" dygnet runt, året runt. Ett försök som drivits av chalmers, ortivus, och StenaLine sedan 1998(?) är VideoMedical, med direkt video länk till 3:e jouren på SU/S ombord på Tysklandsfärjorna denna länk inkluderar överföring av vitalparametrar, vid detta försök valde man att satsa på sjuksköterskor ombord som sjukvårdsansvariga.

Vilka läkemedel som skall finns ombord styrs dels av vilket fartområde fartyget går i, dels var fartyget är registrerat i världen. Detta regleras för svenskflaggade fartyg i Sjöfs 2000:1

Medical Officer kursen för fartygsbefäl, vilken är en påbyggnad till First Aid, innehåller utbildning i att sätta PVK, dropp, ge inj s.c., i.m. samt iv. Därtill brukar möjlighet ges till att lära sig att sätta några "nödstygn" och mycket mer.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 20/10 2008 20:53

SOS112 skrev:Ja detta är en välreglerad fråga inom sjöfarten, och har så varit i alla tider:
Ur SJÖFS 2000:21
2 kap

"3 § Befälhavaren är ansvarig för sjukvården ombord.

4 § Ett fartyg som regelmässigt sysselsätts på internationella resor med mer än tre dygns varaktighet och som har minst 100 ombordanställda, skall ha en läkare anställd som besättningsmedlem med ansvar för den medicinska behandlingen av de ombordanställda.

5 § Ett fartyg som inte har en läkare anställd ombord, skall ha en eller flera sjukvårdare i besättningen. Uppgiften som sjukvårdare får delegeras till en person som befälhavaren bedömer som lämplig för uppgiften. Dessa personer skall, inom ramen för sina ordinarie arbeten, sköta sjukvården och administrering av läkemedel. "


Befälhavare är således ansvarig för sjukvården ombord fartyg inom handelsflottan. Därtill har man tillgång till Radio Medical som går via Sahlgrenska Universitets sjukhus "3:e jour" dygnet runt, året runt. Ett försök som drivits av chalmers, ortivus, och StenaLine sedan 1998(?) är VideoMedical, med direkt video länk till 3:e jouren på SU/S ombord på Tysklandsfärjorna denna länk inkluderar överföring av vitalparametrar, vid detta försök valde man att satsa på sjuksköterskor ombord som sjukvårdsansvariga.

Vilka läkemedel som skall finns ombord styrs dels av vilket fartområde fartyget går i, dels var fartyget är registrerat i världen. Detta regleras för svenskflaggade fartyg i Sjöfs 2000:1

Medical Officer kursen för fartygsbefäl, vilken är en påbyggnad till First Aid, innehåller utbildning i att sätta PVK, dropp, ge inj s.c., i.m. samt iv. Därtill brukar möjlighet ges till att lära sig att sätta några "nödstygn" och mycket mer.
Intressant. Frågan är hur kryssningsfartygen som trafikerar Stockholm (24-48/h) har det. Vet du hur lång Medical Officer kursen är? Jag trodde inte att den var längre än 3-6 veckor.
Blood Will Tell

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 20/10 2008 23:48

Jo, 3 studieveckor har jag för mig att den är på, där det ingår ca 6dagars hospitering på akutmottagning (kan ha förändrats mer eller mindre under de senaste åren)

Sen har ju sjöbefälen möjlighet att hospitera varje år i ambulans, på akuten eller vad som passar... dock är det väl så att säga inte alla som tar sig för detta, utbildningen till sjökapten handlar ju primärt om att framföra fartyget på ett klokt och säkert sätt. Men vissa har intresse och tar för sig.

Den information jag har är att samtliga rederier som trafikerar östersjön med passagerare har sjuksköterska ombord, detta till skillnad från västkusten där endast kiel färjorna (Stena Line) är försedda med detta kunskapstillskott.

Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 4/4 2005 22:25

Inlägg av Johan » 21/10 2008 0:17

Jag har själv kikat in i sjukhytten på Viking Lines M/S Gabriella. Den är som ett mindre akutrum. Jag vet inte exakt vilka läkemedel de hade ombord men jag såg i alla fall att det fanns syrgas och sug, övervakningsmonitor, defibrillator och div. förband. Det mesta organiserat i väskor så det är lätt att få med sig ner i alla omöjliga och möjliga utrymmen. Rummet i sig är inte så stort men det ryms in en vanlig sjukhussäng, men om man lyckas få ut den är tveksamt, det är ju tur att amb.bårarna är lite smalare i alla fall. Idag tror jag inte att kaptenen sköter så mycket av sjukvården ombord, men dom har i alla fall en hel del kunskaper som tidigare räknats upp, på kortare rutter som de mellan kappelskär och åland så finns ingen anställd sjuksköterska ombord, där kunde jag tänka mig att kaptenen eller styrman kommer i användning, skulle va kul om något rederi kunde svara på frågan så man skulle slippa gissa hur det är. Hur som helst tror jag man får bra vård ombord, eller är det någon som erfarenhet av annat?

Pi PI
Inlägg: 4
Blev medlem: 28/4 2005 23:29

Re: Sjukvårdspersonal på våra svenska kryssningsfartyg

Inlägg av Pi PI » 1/7 2010 0:58

Bumpar tråden.

Kiel färjorna har ingen sjuksköterska.

Liksom på Danmarksbåtarna har Styrman ansvaret i praktiken. Självfallet är Överstyrman med.

Ofta finns också Fartygsvärdar som har en kortare utbildning.

Som nämnts ovan är det väl reglerat och även vad som ska finnas i Fartygs Apoteken.

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Re: Sjukvårdspersonal på våra svenska kryssningsfartyg

Inlägg av Florence » 6/3 2011 11:02

Bumpar tråden igen för att se om de av er som skulle efterforska hur det såg ut fått något svar? Om kompetensen på de ssk som jobbar ombord, vill man ha en akutssk eller en som är vidareutbildad i företagshälsovård då det ändå är den primära uppgiften!

Skriv svar