"First Aid Rescue"

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 6/5 2009 19:18

1005 skrev:Bilen brukar stå i Garaget på thorax solna.
Om någon vill tipsa polisen eller bara titta på bilen.

Eller varför inte prata med ägaren som kanske kan svara på mera frågor.
Det är en läkare och två sjuksköterskor på thorax tror jag.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 7/5 2009 13:59

Röda Korset, Citygruppen, med flera, med flera finns och arbetar idéellt. Sen finns ju privata företag som Eventa och Stockholms sjukvårdsteam och allt vad de heter. De är en bra resurs på ett event eller motortävling och jag kan inte se problemet med att de är där? Varesig det rör sig om en lågstadielärare med röda korset-kurs i bagaget eller en läkare från nån slags grupp med en stripad bil. Så länge man inte utger sig för att vara en samhällsresurs eller bryter mot några lagar kan jag inte se varför de inte skulle vara ett välkommet inslag och trygghet för den som behöver hjälp på ett event.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 7/5 2009 14:08

Det är det ingen som ifrågasatt. Det är att man jobbar ute i samhället. Allmänheen måste kunna känna sig trygga i att kunna veta vilka det är som kommer för att hjälpa dom..

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

v

Inlägg av 1005 » 7/5 2009 14:38

Magill-->>>'
Det var väl mera att men verkar ha utgett sig för att vara något man inte är.


Sedan kan jag tycka att det skall vara "riktig" personal på plats och inte glada amatörer.

På en motortävling har inte RK något att göra där skall det vara "riktig" personal med rätt utrustning och utb för uppdraget.
På motortävlingar tycker jag tex att man ska ha PHTLS och utrustning för att kunna följa detta.

Rätt eller fel???

Man vill ju gärna att en pilot flyger planet eller att en bilmeck fixar bilen..
Senast redigerad av 1 1005, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 7/5 2009 15:53

Niklas Karlsson skrev:Det är det ingen som ifrågasatt. Det är att man jobbar ute i samhället. Allmänheen måste kunna känna sig trygga i att kunna veta vilka det är som kommer för att hjälpa dom..
Bra Nicklas!

Jag håller helt med dig och faktum är ju att dessa frifräsare i föga grad har tillforderliga försäkringar mm - vilket många ofta glömmer -. Ett annat bekymmer är att samträning med ordinarie räddningstjänst saknas. Kompetensen är mycket varierande. Allmänheten måste kunna känna ett grundmurat förtroende för den hjälp som kommer och även om det inom SLL finns brister så är teamen samövade vid större olyckor. Jag känner inte till Eventa och andra bolag, men får uppfattningen att de i stort är att betrakta som ideella företag med tanke på deras låga priser som för många andra ambulansföretag vore omöjligt att konkurrera med. Problemet blir när det sedan finns personer som jobbar helt gratis, vilket leder till att några ambulansbolag blir utan jobb.

Detta "gratisarbetande" var tidigare ett bekymmer inom många landsting. Då stod friilliga landstingsambulansare på pass mot korv m bröd och kaffe!

Det måste ställas större krav på all sjukvårdsberedskap och jag undrar vad som döljer sig i akutbilen från First Rescue eller eventa ambulansen. Här svävar många i stor ovisshet. Samma problem ser jag på många musikevenemang där frivilliga läkare, syrror och uskor svarar för sjukvård helt utan ersättning. Men vad händer om de skadar sig? Om de felbehandlar? Om bilen dem kör har allvarliga fel?

Jag håller med om att första hjälpen är en bra ideella verksamhet att samlas kring. Men det måste gå en knivskarp skiljelinje mellan det ideella och det allmänna i fråga om sjukvård på skadeplats.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 7/5 2009 18:24

AMBASS skrev: Jag håller med om att första hjälpen är en bra ideella verksamhet att samlas kring. Men det måste gå en knivskarp skiljelinje mellan det ideella och det allmänna i fråga om sjukvård på skadeplats.
...håller med, professionella utbildade på rätt plats med rätt utrustning, skall inte bero på om man är på en motortävling eller annat jippo/publika evenemang- DÄREMOT kan man ha samma tänk som bystander HLR, nämligen att det kan vara ett KOMPLEMENT till den ordinarie professionen som tillsammans ger det kanske absolut bästa resultatet beroende på vilken utbildning "för-folket" har/får. Man bör nog inte helt utesluta att det finns duktigt kompetent folk i dessa led också, men det ska inte behöva kännas som roulette OM detta, säker och kvalitets-säkrad vård OAVSETT plats eller evenemang. Eller hur?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 7/5 2009 18:45

AmbAss->>>
Det är nog olika hur det ser ut.

Vet att flera av bolagen jobbar lika /nästan identiskt som landstingen.

Har du frågor skriv ett mail och fråga eller läs på hemsidan.
Där är det mesta beskrivet om hur dessa bolag jobbar tycker jag mig utläsa.

Har kollat in i två av bolagens bilar och det var bra utrustning och personalen var den samma som i "vanliga" ambulansen.
Det var även bra fordon (inga skrotbilar).

Många av bolagen drivs av folk som har flera års erfarenhet av ordinarie ambulansverksamhet.

Men jag tror nog att det skulle vara intresant med en granskning av ekonomin och riktlinjer (skatteverket/socialstyrelsen).

Patientförsäkringar ska alltid finnas ifall det blir felbehandlingar.


Skriv mail och fråga
så får du säkert svar

Tore

Inlägg av Tore » 8/5 2009 0:48

Intressant sida. Jag är verksam inom en förening i Stockholmsområdet och letar sjukvårdshjälp till vissa av våra tävlingar. Efter att ha pratat med en del motorklubbar i Stockholm fick jag reda på att det är en djungel av aktörer som erbjuder sjukvård. Dels så finns Röda korset, men de uppfyller ju inte kraven som finns i våra regler. Sen så finns dem som hämtar när man ringer 112 och beställer ambulans där jag känner till Aisab, men dem är oftast dyra av vad jag förstod. Sen så finns det i alla fall i Stockholm andra privata företag där kompetensen inte skiljer sig nämnvärt åt enligt dem jag pratat med. Det som förvånade mig var att vissa företag tog cirka 2000 kronor i timmen betalt för ambulans med personal, där personalen var ambulansförare, sjuksköterska och läkare medan ett annat företag bara ville ha cirka 1000 kronor i timmen betalt för samma tjänst. Hur ska ett företag som erbjuder tre personal och ambulans kunna betala marknadsmässiga löner och kunna täcka övriga kostnader när man bara tar 1000 kronor i timmen betalt? Kan man lita på ett företag som tar så lite betalt när dem andra är nästan dubbelt så dyra eller tar dem andra ut överpriser?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 8/5 2009 6:46

Priserna kan väl vara låga men efterfråga detta så har du nog ditt på det torra.

1. Försäkringar (vart är företaget försäkrat? Kolla att ansvar/patientförsäkring finns)
2. Har bolaget erfordeliga tillstånd? (kolla tex transportsyrelsens hemsida och slå på fordonen. Under rubriken Yrkesmässig trafik skall det stå UTRYCK och inget annat. Saknas detta så är det inte okey).
3. Begär alltid att få namnet på dom som kommer.
4. F-skatt
5. Är dom registrerade hos Socialstyrelsen som privata vårdgivare?
(bara att ringa och kolla i vårdgivarregistret)

Lönerna inom vården är rätt låga men 3 personer under 1000:- låter lågt om en av dom är läkare.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 8/5 2009 9:46

Tore skrev:Intressant sida. Jag är verksam inom en förening i Stockholmsområdet och letar sjukvårdshjälp till vissa av våra tävlingar. Efter att ha pratat med en del motorklubbar i Stockholm fick jag reda på att det är en djungel av aktörer som erbjuder sjukvård. Dels så finns Röda korset, men de uppfyller ju inte kraven som finns i våra regler. Sen så finns dem som hämtar när man ringer 112 och beställer ambulans där jag känner till Aisab, men dem är oftast dyra av vad jag förstod. Sen så finns det i alla fall i Stockholm andra privata företag där kompetensen inte skiljer sig nämnvärt åt enligt dem jag pratat med. Det som förvånade mig var att vissa företag tog cirka 2000 kronor i timmen betalt för ambulans med personal, där personalen var ambulansförare, sjuksköterska och läkare medan ett annat företag bara ville ha cirka 1000 kronor i timmen betalt för samma tjänst. Hur ska ett företag som erbjuder tre personal och ambulans kunna betala marknadsmässiga löner och kunna täcka övriga kostnader när man bara tar 1000 kronor i timmen betalt? Kan man lita på ett företag som tar så lite betalt när dem andra är nästan dubbelt så dyra eller tar dem andra ut överpriser?
Utan att vara nationalekonom - har ifs räknat lkmgivning i årtal - så inser jag att de summor som du tar upp inte kan motsvara lön, försäkringar, sociala avgifter, bilhyra mm. Var finns ett teckningsbidrag på dessa pengar? Denna kritik kan ju förvisso också falla tillbaka på många entreprenörer som prisat sig in. Titta bara på AISABs bud på "transport av avliden" eller Sirius nuvarande ekonomi. Vilken ekonom skulle inte gråta!

Utan att spekulera över skeendena i processen från bud till affär kan jag ur en krass ekonomisk glob begripa att "frifräsarna" och "föreningarna" får uppdrag. Vilken seriös ambulansåkare skulle kunna konkurrera med priser som inte ens betalar lönen. Tyvärr leder gratisarbetandet till en devalvering av prehospitala tjänster.

(AMBASS)
Blood Will Tell

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 8/5 2009 17:10

Räknar man på evenemangsambulanser så ligger det nästan lika men med vissa undantag av sk prisdumpare
(som även saknar det sk utryckningstillståndet).

Dom små bolagen har inte heller samma overheadkostnader som tex Aisab.

Finns en entreprenör som mellan uppdragen ställer av sina fordon för att spara pengar.
Kostnadseffektivt?
Sedan köper dessa bolag sällan nya bilar,
När uppdragen är står bilen på samma ställe hela tiden och rullar inte som en 112 ambulans.

Dom som köper vård ska ställa krav på vad dom får och inte bara stirra sig blinda på priset.

Man köper och säljer trygghet.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Re: Sj

Inlägg av Killeisthlm » 9/5 2009 8:33

1005 skrev:Har lite info om detta.

Det verkar bla vara en Usk på Thorax "Daniel". (sett hans visitkort)

Bilen som alla sätt är en Mazda 626 reg som helt olagligt verkar ha "ramp" på taket och är stripead akutbilsliknade.

Visa bild här.
Det är inte olagligt att ha en ramp monterad på taket.
Vem som helst får ha det.
Är den av "blå" modell så får den inte vara i fungerande skick bara.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 9/5 2009 12:04

Intressant diskussion! Hur många inom ambulanssjukvården är det inte som börjat som frivilliga inom olika organisationer som t.ex. Röda Korstet, motorklubbar osv? Vi ska inte räkna ut dessa organisationer helt, men det ska ställas krav på dem att de är vad de utger sig för att vara. Vad gäller ekonomi så är det nog inte många föreningar som kan betala tusentals kronor per timme. Man får vad man betalar för.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 11/5 2009 7:06

Det är ju stor skillnad på de olika föreningar/företag som pysslar med detta. Man skall inte dra alla över en kam.
Har själv varit gruppledare för en första hjälpengrupp inom röda korset samt att jag har jobbat i andra föreningar med detta.
Har gjort ett antal säsonger på Gröna Lund.

Det finns ju alltid dåliga äpplen i en apelsinåda. :P
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 12/5 2009 17:00

Dollar-->>

Vad jag vet får vem som helst köra in vem som helst till sjukhus i Sverige.
(Det är inte SLL som bestämmer något där)

Däremot får inte vem som helst ha blåljus på bilen.

Där är Eventa och Ekerö unika som har detta tillstånd.
(dom med SLL avtal borträknade).
Vad jag ser skrev jag att dessa två bolag var dom enda med tillstånd och inget annat


Vad det gäller svartlöner så vet jag inget om det men om det du säger stämmer så skulle jag kontakta skatteverket om jag var dig.
(Skrev nog detta i tidigare inlägg med)

Man ska alltid kontakta myndigheter och kontrollera tillstånd.

När det gäller ambulanser räcker det att gå in på transportstyrelsens hemsida och slå på bilen. Saknas UTRYCK i fältet yrkesmässigt är det oseriöst anser jag.

Lika oseriöst som att låta usk dela med på ett nöjesfält.

Vill ni kontrollera bilar ring transportstyrelsen och fråga om deras reg nr sedan kan ni kolla själva.

Låst