Dela ut medicin

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 17:14

Isidor skrev:Har du inte haft någon sjukhuspraktik under din USK utbildning?

En USK kan få en burk med piller an syrran på avdelningen att dela ut till ex Pelle på 4:1. Detta kan även ske i ambulansjukvården att ambulansjukvårdaren får administrera läkemedel under ssk överinseende. dvs, om syrran har händerna upptagna kan han/hon säga åt kollegan att ge si eller så mycket av den sprutan på det sättet när ssk ser på. Man kan däremot inte som syrra sita vid ratten och säga till kollegan där bak i hytten samma sak.

Helt rätt!!!
Finns ju inga ssk på tex Gröna Lund bara en USK och då får man inte ge med. Då skulle man ju kunna gå tillbaka till amb-sjv/amb-sjv i ambulansen med och hålla sig till receptfritt.
½ barn albyl och O2 vid hjärta är ju nästan samma som man ger nu förutom morfin....
(ironi)

Ingen som jobbat på Grönan eller någon annan Nörjespark som kan sprida lite Ljus

vårdguru

Inlägg av vårdguru » 16/11 2008 21:38

Nu har jag inte jobbat där, men jag har bett om läkemedel där.
Jag gick ner och sa att jag hade huvudvärk och frågade om det fanns Ipren eller Alvedon. Den som jobbade svarade, ja både och vad vill du ha.

Jag sa en Ipren och fick det.

Den som jobbade där delade inte ut läkemedlet utan tillhandahöll det bara.
Jag fick vad jag bad om helt utan motprestation på blodtryck, anamnes eller annat vårdgivande arbete.

Ingen som helst bedömning eller utdelning, alltså inte ett vårdgivande arbete enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Detta är dessutom säkert prövat hos alla nöjesparker för att det ska gå rätt till.

Vad är problemet tycker du?
Att någon tar ditt sommarjobb?

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 22:43

vårdguru skrev:Nu har jag inte jobbat där, men jag har bett om läkemedel där.
Jag gick ner och sa att jag hade huvudvärk och frågade om det fanns Ipren eller Alvedon. Den som jobbade svarade, ja både och vad vill du ha.

Jag sa en Ipren och fick det.

Den som jobbade där delade inte ut läkemedlet utan tillhandahöll det bara.
Jag fick vad jag bad om helt utan motprestation på blodtryck, anamnes eller annat vårdgivande arbete.

Ingen som helst bedömning eller utdelning, alltså inte ett vårdgivande arbete enligt Hälso- och sjukvårdslagen. Detta är dessutom säkert prövat hos alla nöjesparker för att det ska gå rätt till.

Vad är problemet tycker du?
Att någon tar ditt sommarjobb?
Nej men någon som inte ska göra det den gör.
Vore personen anställd som vaktmästare är det ok.
Sjukvårdspersonal får inte dela ut med utan ordination och det kan endast ges till en ssk ej USK...

Är man anställd som sjukvårdspersonal så faller man under Hälso och sjukvårdslagen (vare sig man vill eller inte).

Tror inte parkerna vet om detta. Den enda park som verkar veta är Liseberg där man låter infomationen sköta detta och dom är inte sjukvårdspersonal.

vårdguru

Inlägg av vårdguru » 16/11 2008 22:50

Läser på KI skrev:
Nej men någon som inte ska göra det den gör.
Vore personen anställd som vaktmästare är det ok.

Ica får tex inte sälja ipren eller alvedon.. Tror du det är en slump?

Är man anställd som sjukvårdspersonal så faller man under Hälso och sjukvårdslagen (vare sig man vill eller inte).

Tror inte parkerna vet om detta. Den enda park som verkar veta är Liseberg där man låter infomationen sköta detta och dom är inte sjukvårdspersonal.
Så du menar att du hellre tar emot läkemedel av en vaktmästare eller personal i en information än en undersköterska?

Du kommer nog att lyckas när du börjar att jobba som sjuksköterska.

Nä, det är ingen slump. Det beror på att Vårdförbundet är så rädd att sjuksköterskorna ska bli arbetslösa om de inte får dela ut receptfria läkemedel på en nöjespark eller vad du nu än kan vara.
Ska bli intressant att läsa dina inlägg när ICA får börja sälja Alvedon.
Eller förlåt, de gör dem ju redan på vissa ställen i landet, hört talas om apoteksombud? Just det, det var ju också det där undantaget för att Socialstyrelsen och övriga myndigheter inte ser verkligheten.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 23:03

Vad aggresiv du blir nu!!

Lagen är sådan att sjukvårdspersonal utan ordination får inte dela ut läkemedel (receptfria eller ej).
Inte mycket att göra något åt.

Tror inte VF låg bakom detta men du verkar lite paranoid att tro det.

Lite Alarm över dig..

Som du säger själv ICA är ombud för Apoteket men även för systemet och posten..
Ska du dela ut post och sprit också?

Skämt och sido så måste man ju följa lagen..

vårdguru

Inlägg av vårdguru » 16/11 2008 23:22

Läser på KI skrev:Vad aggresiv du blir nu!!

Lagen är sådan att sjukvårdspersonal utan ordination får inte dela ut läkemedel (receptfria eller ej).
Inte mycket att göra något åt.

Tror inte VF låg bakom detta men det verkar lite paranoid att tro det.

Lite ALARM över dig..

Som du säger själv ICA är ombud och dom distrubierar sprit med.
Ska du dela ut det också?
Blev jag aggressiv? Måste du förklara.

Ja, lagen är sån, men på Gröna Lund delar man inte ut, man tillhandhåller.
Så såg jag på det när jag fick mitt läkemedel där.
Och du som verkar så beläst i lagtexter, lagtexter tolkar man.

Oj, vad har ALARM med det här att göra. Det tänker jag inte ens kommentera eftersom det inte ens har med din ursprungstråd att göra, utan blev mer panikslagen pajkastning från din sida.

Nej jag ska inte dela ut något, har jag aldrig sagt.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 16/11 2008 23:31

Plocka fram den lagtext som förbjuder grönan eller vilka det nu må vara att tillhandahålla alvedon!

Det handlar ju inte om smärtbehandlng enligt generella direktiv precis och jag har svårt att tro att detta är ett lag brott. Om nu grönan inte har annat än USK på plats med så mycket folk samlat, så ser jag det som ett större problem faktiskt.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 23:34

Isidor--->>

Grönan få tillhandahålla det Ja men inte via olegetimerad vårdpersonal.

Kan se det som ett problem att man endast har usk där.
Tycker det verkar oseriöst med ensam arbete med en oleg-personal vars uppgift verkar vara att dela ut med. En DSK kanske skulle vara bättre då det verkar röra sig om vård.

Men folk gör ju allt för att tjäna pengar
Senast redigerad av 3 Läser på KI, redigerad totalt 16 gång.

Läser på KI

Inlägg av Läser på KI » 16/11 2008 23:35

vårdguru skrev: Det beror på att Vårdförbundet är så rädd att sjuksköterskorna ska bli arbetslösa om de inte får dela ut receptfria läkemedel på en nöjespark .
.
Pajkastning?
Tycker du gjorde det så bra själv ovan.

Dock är fråga! Varför bryr man sig inte om lagen på Grönan?
Kan det vara så att den personen har precis samma åsikt som dig?

omsorg

Inlägg av omsorg » 17/11 2008 0:49

Gällande läkemedlen på Gröna Lund, så finns dem efter ett svar från Läkemedelsverket i frågan.

Eventuella vidare frågor om detta hänvisas till PM.

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 17/11 2008 11:52

Isidor skrev:Har du inte haft någon sjukhuspraktik under din USK utbildning?

En USK kan få en burk med piller an syrran på avdelningen att dela ut till ex Pelle på 4:1. Detta kan även ske i ambulansjukvården att ambulansjukvårdaren får administrera läkemedel under ssk överinseende. dvs, om syrran har händerna upptagna kan han/hon säga åt kollegan att ge si eller så mycket av den sprutan på det sättet när ssk ser på. Man kan däremot inte som syrra sita vid ratten och säga till kollegan där bak i hytten samma sak.
Jo för 12 år sedan och då fick ju usk fortfarande ge läkemedel i amb

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 17/11 2008 14:14

Omsorg
Gällande läkemedlen på Gröna Lund, så finns dem efter ett svar från Läkemedelsverket i frågan.

Eventuella vidare frågor om detta hänvisas till PM.
Kan du inte posta detta här så även vi som bara läser tråden kan få möjlighet att se svaret?

AuF

Inlägg av AuF » 17/11 2008 15:45

Förstår egentligen inte vad problmet är.

Du har ont i huvudet. Vill ha en alvedon. Ber om en. Får en. Eller två för den delen.

Vad spelar de för roll vem som ger den till dig ? Eller hade du tänkt dra ASAT/ALAT på varje person som ber om en huvudvärkstabl... Ne, allt behöver inte vara så komplicerat.
8)

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/11 2008 16:47

Allt ska ju hela tiden dras till det yttersta.

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/11 2008 18:42

Undersköterskor har ingen formell utbildning och ingen legitimation eller skyddad yrkestitel och är således endast undersköterskor då de är anställda av en vårdgivare som undersköterskor. En person som läst omvårdnadsprogrammet och är anställd på Grönan eller liknande är således inte hälso- och sjukvårdspersonal eftersom Grönan inte är en vårdgivare. Således kan denna person som mycket väl kan vara typ sjukvårdare eller badvakt lämna ut två alvedon (eller fler) till en person som säger sig ha ont i huvudet (och minst 6 timmar till närmsta annan paracetamoltablett).
Detta är inga konstigheter alls utan snarare sunt förnuft.

Om vi däremot vänder på det och tänker oss att jag går in på närmsta akutmottagning och söker för någon lämplig diagnos typ andfåddhet och efter någon timma ringer på sköterskan och säger: Jag har ont i huvudet, ni har ingen alvedon som jag kan få eller nått sånt. Då råder inte längre sunt förnuft utan istället konstiga lagar och förordningar som säger att om inte verksamheteschefen varit förutseende nog och förstå att patienterna kan få huvudvärk och utfärdat generella direktiv så måste sjuksköterskan gå och informera läkaren om detta och erhålla en ordination.

Finns ingen anledning att i debatten skilja på receptfria och receptbelagda läkemedel. För där råder inte heller någon logik. Prova att gå in på ett apotek och försöka få med er en tub Lamisil för att behandla svamp någon annanstans än på foten, eller råka säga att ni ämnar ta två Voltaren T/tillfälle mot tandvärken, eller för den delen köpa Voltaren T som är billigare än Eeze för att behandla era milda migränanfall.

Jag får för övrigt ge morfin till nyporerade utan att fråga läkare men jag får inte ge nezeril till en frisk patient med ryggont som åkt på en förkylning utan läkarkontakt.

Låst