SOS alarm.
Moderator: Wernvik
SOS alarm.
"Nu godtas inte längre långsamma utlarmningar av ambulanser. SOS Alarm kan få böta om det tar mer än en minut att larma ut en ambulans vid en hjärtinfarkt eller en trafikolycka, skriver Göteborgs-Posten"
Detta skulle de klara enkelt om alla akutambulanser andvänds till rätt ändamål och inte rullar som nån * taxi mellan larmen.
Det finns tio olika områden där SOS Alarm riskerar böter om man inte sköter sig. Förutom att akutlarmen ska ske inom en minut. Finns åtta andra fall där larmcentralen kan få böter. Bland annat gäller det långsam eller felaktig hantering av transporter, dålig samordning av siúktransporter och felaktig prioritering av ambulanser.
Måste bara få säga SOS alarm kommer bli väldigt fattigt
Detta skulle de klara enkelt om alla akutambulanser andvänds till rätt ändamål och inte rullar som nån * taxi mellan larmen.
Det finns tio olika områden där SOS Alarm riskerar böter om man inte sköter sig. Förutom att akutlarmen ska ske inom en minut. Finns åtta andra fall där larmcentralen kan få böter. Bland annat gäller det långsam eller felaktig hantering av transporter, dålig samordning av siúktransporter och felaktig prioritering av ambulanser.
Måste bara få säga SOS alarm kommer bli väldigt fattigt
Min personliga förhoppning är att SOS istället för att bli fattiga, ändrar sina rutiner och utvecklar sin teknik så att vi kunder får exakt den tjänst vi önskar! Kanske är Landstingen lite otydliga när vi ställer krav? Kanske är vi för mesiga när vi följer upp våra avtal? Hur som helst, VGR prövar med piska och morot, om nåt år ser vi om det var en bra väg att gå.
Det är klart att det blir lurigt när det blir böter om akutlarm dröjer mer än en minut, samtidigt som det är böter om prioriteringen blir fel... Blir resultatet då att man drar prio-1 på allt för att två minuter senare prioritera ner till 2-3, eller blir det böter om man prioriterar ner också?
Tobbe
Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....
Jag tror att det är upplagt som så, att man f.f.a fokuserar på de P1 som man namngett i avtalet och där man är överens om att "det gäller sekunder" och ingen lång intervju krävs (Hjärtstopp, T-olycka osv). Därmed är dessa prioriteringar mätbara och möjliga att följa upp.
"Felprioriteringar" är ju annars ett ganska vitt begrepp, som mycket riktigt är svårt att följa upp, och som dessutom är subjektivt beroende på vem man frågar. Här försöker man närma sig problemet genom att följa upp en mindre grupp larm, men där det är ytterst viktigt att det blir rätt.
Det är dessutom endast denna grupp larm som 60-sekunders regeln finns för.
"Felprioriteringar" är ju annars ett ganska vitt begrepp, som mycket riktigt är svårt att följa upp, och som dessutom är subjektivt beroende på vem man frågar. Här försöker man närma sig problemet genom att följa upp en mindre grupp larm, men där det är ytterst viktigt att det blir rätt.
Det är dessutom endast denna grupp larm som 60-sekunders regeln finns för.
Förhoppningsvis får man även ordning på logistiken runt de liggande sjuktransporterna. Idag kan två patienter åka från samma avdelning ungefär samma tid till samma ställe i två separata bilar, oftast inte förrän långt efter önskad tid.
Det har heller inte varit ovanligt med att akutambulanser kört transporter för att transportbilarna inte hinner med. Visst är verksamheten troligen också underdimentionerad, men det hjälper ju inte att SOS hittils inte visat några tecken alls till att samordna de transporter som är möjliga.
Sedan inte sagt att SOS gör ett dåligt jobb efter förutsättningarna, är säkert omöjligt att jobba mellan beställare och utförare då dessa är samma landsting. Jag säger bara att det är en lång väg kvar tills vi kan säga att SOS gör ett bra jobb.
Det har heller inte varit ovanligt med att akutambulanser kört transporter för att transportbilarna inte hinner med. Visst är verksamheten troligen också underdimentionerad, men det hjälper ju inte att SOS hittils inte visat några tecken alls till att samordna de transporter som är möjliga.
Sedan inte sagt att SOS gör ett dåligt jobb efter förutsättningarna, är säkert omöjligt att jobba mellan beställare och utförare då dessa är samma landsting. Jag säger bara att det är en lång väg kvar tills vi kan säga att SOS gör ett bra jobb.
- Killeisthlm
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16/7 2004 12:42
- Ort: Stockholm
Alla fall i Sthlm så tar vi bara en åt gången. Vi har bara en bår i bilen, vilket jag tycker räcker.Lipton skrev:Förhoppningsvis får man även ordning på logistiken runt de liggande sjuktransporterna. Idag kan två patienter åka från samma avdelning ungefär samma tid till samma ställe i två separata bilar, oftast inte förrän långt efter önskad tid.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
- Killeisthlm
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16/7 2004 12:42
- Ort: Stockholm
Ok.
3 patienter i samma bil.
Skall då 2 st ligga kvar i bilen ensamma när man lämnar den första?
Eller hur tänker man då?
Likadant om man kör 2 st. Skall den andra då ligga kavr och vänta?
Visst, bra att tjäna in en bil. Men! Tänk på den stackaren som ligger kvar i bilen.
3 patienter i samma bil.
Skall då 2 st ligga kvar i bilen ensamma när man lämnar den första?
Eller hur tänker man då?
Likadant om man kör 2 st. Skall den andra då ligga kavr och vänta?
Visst, bra att tjäna in en bil. Men! Tänk på den stackaren som ligger kvar i bilen.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
- Killeisthlm
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16/7 2004 12:42
- Ort: Stockholm
Personligen så är jag emot att göra transporter med 2st bårar i bilen. Vart skall jag sitta någonstans då i bilen? De bilar som jag har sett utrustade med 2 st bårar så finns det varken vårdarstol bak eller mellanvägg i.Isidor skrev:Nu vet jag inte riktigt vad du ville tillföra med ditt inlägg killeisthlm! 2 patienter/ 2 biler= 1 patient/bil
Vilket jag tycker är viktiga saker med tanke på säkerheten.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
Hur fungerar det med vanliga samresor då patienterna sitter kvar ensamma i bilen när chauffören lämnar en av dem?
Det är väl dock kanske inte att betrakta som optimalt. Jag förordar således tvåbemmannade ST-bilar som kan ta två patienter, plus någon sittande om de ändå skall åka till samma ställe.
Mellanvägg eller inte har väl ingen betydelse för säkerheten. Dock skall självklart den som vårdar sitta hos patienten.
Som det ser ut idag så är det väl heller ingen säkerhet då bilarna bemannas av en person vars enda uppsikt över patienten är i en backspegel som inte har något med trafiksituationen att göra och således inte borde kikas i alls?
Det är väl dock kanske inte att betrakta som optimalt. Jag förordar således tvåbemmannade ST-bilar som kan ta två patienter, plus någon sittande om de ändå skall åka till samma ställe.
Mellanvägg eller inte har väl ingen betydelse för säkerheten. Dock skall självklart den som vårdar sitta hos patienten.
Som det ser ut idag så är det väl heller ingen säkerhet då bilarna bemannas av en person vars enda uppsikt över patienten är i en backspegel som inte har något med trafiksituationen att göra och således inte borde kikas i alls?
I vår tvåbårsbil har vi vårdarstol bredvid båda bårarna om vi vill. Det finns dock sällan behov av detta under transporterna eftersom patienterna mår bra vilket är en förutsättning för att kunna samtransporteras. När vi kommer fram tar vi varsin bår och går och lämnar. Ingen patient blir därför kvar i ambulansen.
Specialist anestesi och ambulans