Jobbmöjligheter

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anställer arbetsgivare i Sverige ambulanssjukvårdare för fast anställning längre

Omröstningen slutade 14/1 2009 18:36

JA
5
36%
NEJ
9
64%
 
Antal röster: 14

Ambulanssjukvårdare

Jobbmöjligheter

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 7/1 2009 18:36

Vet nån på forumet hur det ser ut med jobbmöjligheter för ambulanssjukvårdare med usk + 20 veckors ambulanssjukvårdarekurs i Danmark och Norge? Kräver arbetsgivarna sjuksköterskor eller kan ambisar söka? Arbetsmarknaden ser inte ljus ut i Sverige då många arbetsgivare bara anställer sjuksköterskor. En arbetsgivare jag var till sa att det gjorde detsamma om han anställde en ambis eller en sjuksköterska då kostnaden för en sjuksköterska var som för en ambis. Har sjuksköterskorna i ambulanserna ambislöner? Kanske man får skola om sig eller plugga till sköterska eller högskoleambis i Karlskoga för att kunna få ett fast arbete. Bara timmar och semestervik finns. Gnetar ambulanstimmar i Stockholm och får hoppa in på geriatrisk vårdavdelning för att få det att gå ihop ekonomiskt. Medlem i Kommunal sedan 96. Snälla någon kan kanske ge råd. Är lite orolig för framtiden. Saknar Dalarna där det nu inte ens finns uskisjobb. Vad händer med arbetsmarknaden?

orolig.

AuF

Inlägg av AuF » 7/1 2009 18:44

Ser nog tyvärr rätt mörkt ut för ambsjv i stora delar av landet. Iaf om man letar fast jobb. De flesta landsting anställer idag nästan enbart sjusköterskor, och då helst vubbade. Störrst chans till fastanställning är om du läser vidare till ambulanssköterska (om du har möjlighet till det).

I norge vågar jag inte säga hur det ser ut för ambsjv, vet bara att dom inte anställer sköterskor i ambulans utan har ett eget system med någon form av paramedic utbildad personal i bilarna.

Lycka till.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Jobbmöjligheter

Inlägg av AMBASS » 7/1 2009 19:47

Tåkigt läsning, men det du beskriver är dessvärre den bittra verkligheten som drabbar dig och andra duktiga ambulanssjukvårdare, eller "ambisar" som du skriver - har aldrig hört "ambis" tidiare, roligt -.

Först till din fråga om arbete i Sverige. Även om verkshetscheferna inte alla gånger säger det rakt ut så finns sannolikt en inställning som väger in ekonomi mm i anställningsprocesserna och sanningen är att en SSK idag inte är mycket dyrare än en amb.sjukv. Lägg sedan till det faktum att amb.sjukv. sedan oktober 2005 inte kan ge alla medikamenter så blir beslutet ofta att ta in SSK, vilket jag av flera skäl personligen tycker är olyckligt. Dessvärre tar många arbetsgivare fotfarande in släta syrror, d. v. s personer utan ambulansutbildning. SSK med ambpåbyggnad får idag enligt mig inte betalt för sin ettåriga utbildning. Sedan ska man komma ihåg att många personer vill in på ambulansen och att detta gör att lönesamtalen ofta uteblir. Men och detta är ett viktigt MEN. Det finns samtidigt en statligt stödd 80 veckors ambulanssjukvårdarutbilning via Örebro Universitet och de har fått nya resurser och har vad jag förstår mer eller mindre undersökt den framtida arbetsmarknaden för ambulanssjukvårdare.

Gällande Norge kan du låta deras motsvarighet till Socialstyrlsen pröva om du bedöms kunna fungera som ambulansarbeider med reservation för stavfel för "ambulansarbeider". Vad jag vet anställer dem i Norge i första hand paramedic från deras två åriga paramedicprogram, men jag vet att det finns flera svenskar som jobbar som just ambulansarbeider. I Danmak har man vart fall haft, vet ej hur det är nu, brist på paramediciner, vilket är mtsvarigheten till amb.sjukv. och du skulle kunna vända dig till Falck som har flera enheter i Danmark. Jag tror att det finns flera på forumet som känner till Damark bättre. Jag tror att de Nordliga delarna av Norge jagat ambulansare tidigare, men vet ej hur läget är nu. Vad jag vet är att man i många andra länder ställer andra krav på de sökande. I UK där jag ofta befinner mig är drogtester och personlighetskontroller vanligt. Jag tror även att Norge och Danmark i vissa fall kollar betalningsförmåga och kräver ett blankt straffregister, något jag aldrig varit med om att svenska ambulansarbetsgivare gör. SLL har på vissa eneheter satt action på drogtester, men jag tror inte att AISAB och Co utför några återkommande tester. Kan vara bra att veta då du kanske får begära ut lite papper från polisen och vara redo att avstå lite hår, hud eller urin. Frågan är när journalkotroller kommer? Säkerligen bara en tidsfråga.

Framtiden är svårt att spå om. Många kollegor och då i synnerhet undersköterskor, skötare och sjuksköterskor kommer drabbas hårt av nedskärningar, men tids nog kommer förhoppningsvis en vändning ch då kan det vara bra att vara välutbildad. Du skulle kunna läsa SSK på distans och sedan läsa in påbyggnadsutbildningen som är ett år delvis på distans. kolla in på www.studera.nu. Ett alt är att flytta eller jobba i ett annat land, eller som du gör nu att samla timmar. Låt dig inte skrämmas av studier och kanske är det klokt att använda denna tid för att plugga för att möta arbetsmarknadens behov i framtiden. Jag förstår dock att det känns surt för dig.

LYCKA TILL!!!
Blood Will Tell

Kryllet

Ambsjv

Inlägg av Kryllet » 7/1 2009 22:32

För att få anställning i Danmark krävs usk+minst 20 veckors ambsjv. Har man inte minst 20 veckors ambsjvutb får man inte anställning inte ens om man är Ssk

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 7/1 2009 22:38

I Danmark vill dom ha utdrag ur straffregistret. Och du skall sända dina betyg till Sundhedsstyrelsen.
LYCKA TILL

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 8/1 2009 17:41

Kryllet skrev:I Danmark vill dom ha utdrag ur straffregistret. Och du skall sända dina betyg till Sundhedsstyrelsen.
LYCKA TILL
Man tackar för fin fin information. Jag har här hemma aldrig gjort drogtest eller visat upp polispapper. Känner fler ambisar och ambulanssyrror med brottslig bakgrund som misshandel och fyllestyrning och stölder som arbetar inom ambulansen. Skulle förstå om det gäller bankjobb. Ser dom allt på drogtestet??

Ambulanssjukvårdare

Re: Jobbmöjligheter

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 8/1 2009 17:47

driver du AMBASS? Vad har min betalningsförmåga med arbetet som ambulanssjukvårdare att göra? Jag ska inte hyra en lägenhet? :) Nog för jag vet att väktare kollas med kronokalle men sker bedömning av sökandens ekonomi? Jag sköter min ekonomi och har inte en anmärkning. Aldrig i livet att jag skulle visa AISAB mina journaler. Tack för svar.

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 8/1 2009 18:33


Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 8/1 2009 21:11

Angående norge så har jag själv en bekant som arbetar som sygepleije (eller hur det nu stavas) i norge. Han är snart klar med sin narkosvubb här i sverige och kommer sedan att vara anestesisygepleije i ambulans. deras paramedicutbildning är inget absolut krav för ambulansjobb i Norge.

AuF

Inlägg av AuF » 8/1 2009 21:47

Där ser man. Jag som hade dålig koll.

Isidor: Vet du hur man ligger till i lön som ssk i ambulans kontra ssk på huset i norge ?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Jobbmöjligheter

Inlägg av AMBASS » 8/1 2009 22:03

Cheers Ambulanssjukvårdare!

Hittills har jag inte sett något landsting som i sina platsannonser efter vårdpersonal berättat att dem gör ekonomisk kontroll (UC eller liknande), men jag har vid några tillfällen fått kännedom att detta göres bakom kulisserna, vilket jag tycker illa om. Jag håller helt med dig; vad har detta med din förmåga att jobba på ambulansen att göra - INGET -. Sedan ska man komma ihåg att det finns många människor som av vitt olika skäl får betalningsanmärkningar och att straffa dessa med ännu ett straf - Att inte få jobb - anser jag vara förkastligt.

Drogtester tror jag dock kommer bli mycket vanligare och jag vet att vissa kliniska avdelningar och enheter inom SLL gör dessa på samtlig personal. Jag tror i dessa fall att de bara spårar visa droger. Alkoholtester sker säkerligen på vissa enheter idag (även ambulans).

Journalkontroll sker officiellt sett inte, men jag tror i vissa fall att det kan förekomma att vissa arbetsgivare kollar orsak till sjukfrånvaro mm. Här finns dock ett bättre skydd för allmän insyn. Jag har dock i vissa försökringsärenden sett journaler gå till försäkringsläkare och det är inte omöjligt att fler arbetsgivare i framtiden vill gardera sig mot kommande sjukfrånvaro genom att ha möjlighet att få ut journaler.

Jag har då aldrig varit med om att man i Sverige kollar brottsregistret eller ber kandidaterna att utlämna utskrifter från det, vilket man dock gör i Danmark och Norge enligt insatta forummedlemmar. Det finns säkerligen en tidsaspekt om 5 år eller liknande sedan brottet begicks. Sedan kanske det beror på vad det är för brott. Drog- eller rattonykterhet anser jag personligen mycket allvarligt om personen skall framföra utryckningsfordon och detsamma gäller narkotikabrott då man handskas med en hel del potenta medikament, men här finns säkert skillnader från fall till fall. Tror dock att 5 år är regel för alla brott. Det finns nog som du skriver personer med en blandad brottslighet inom ambulansen likväl som i övriga samhället. Några fall ha ju under åren fått publicitet.

Vissa befatningar inom FM kräver en säkerhetsprövning då vandel prövas, men jag tror inte dem kollar om du varit på torken eller inskriven för psykiatrisk vård, men detta vet kanske någon annan mer om. Jag tror dock att vi även i Sverige kommer få se mer av den varan.

Lycka till med jobbsökeriet!

(ambass)
Blood Will Tell

Kryllet

Jobb

Inlägg av Kryllet » 9/1 2009 20:50

I Danmark vill dom enbart ha utdrag ur polisregistret, jag har inte gjort något drogtest

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 9/1 2009 20:54

Jag glömde skriva att förutom utdrag ur brottsregistret skall man göra en hälsoundersökning men det är efter att man varit på anställningsintervju. Detta när det gäller Danmark

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 10/1 2009 13:29

AuF skrev:Där ser man. Jag som hade dålig koll.

Isidor: Vet du hur man ligger till i lön som ssk i ambulans kontra ssk på huset i norge ?
Vet inte hur det ser ut på huset men jag hörde min kompis snacka om att han skulle hamna på ca 40000kr/månaden när han är klar med vubben. norska kronor...

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 11/1 2009 16:06

Isidor skrev:
AuF skrev:Där ser man. Jag som hade dålig koll.

Isidor: Vet du hur man ligger till i lön som ssk i ambulans kontra ssk på huset i norge ?
Vet inte hur det ser ut på huset men jag hörde min kompis snacka om att han skulle hamna på ca 40000kr/månaden när han är klar med vubben. norska kronor...
Så det finns sjuksköterskor i ambulansen även i Norge? Gäller det också för Danmark? Källa???

Skriv svar