Jobbmöjligheter

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Anställer arbetsgivare i Sverige ambulanssjukvårdare för fast anställning längre

Omröstningen slutade 14/1 2009 18:36

JA
5
36%
NEJ
9
64%
 
Antal röster: 14

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 11/1 2009 16:20

Kryllet skrev:Jag glömde skriva att förutom utdrag ur brottsregistret skall man göra en hälsoundersökning men det är efter att man varit på anställningsintervju. Detta när det gäller Danmark
Hur går det till? kollar dom bara om jag är straffad i Danmark eller kollar dom även Sverige? Kollar dom droger under hälsoundersökningen? Tacksam för information. Jag fick via ambulansforumet kontakt med en ambis som arbetar i Norge och kanske söker jag arbete där. Bra betalt dessutom. Någon sjuksköterska har enligt Isidor på detta ambulansforum blivit erbjuden 40000 kronor. Rena rama läkarlönen hooooa!

Ringde Falck i Danmark och dom var verkligen intresserade av att träffa mig. Kan det vara bra att kontakta Samariten då dom tar över stora delar av Danmark?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 11/1 2009 23:33

Stopp nu ett tag!!

Nu får du tänka dig för innan du talar. Jag har inte sagt att någon på detta forum blivit erbjuden de pengarna.
Den lönen gäller för en anestesisyrra i ambulans i norge och stämmer ditt "namn" med din utbildningesnivå så lär du inte komma upp i de summorna.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 12/1 2009 1:41

Isidor skrev:Stopp nu ett tag!!

Nu får du tänka dig för innan du talar. Jag har inte sagt att någon på detta forum blivit erbjuden de pengarna.
Den lönen gäller för en anestesisyrra i ambulans i norge och stämmer ditt "namn" med din utbildningesnivå så lär du inte komma upp i de summorna.
Driver du? Tjänar sjuksköterskor i ambulans så mycket mer i Norge??? Vi gör samma arbete! I Sverige är det inte någon större skillnad i lön.

Fel av mig om ambulansforum. Jag menade att du kände någon som skulle få 40000 kronor för ambulansjobb. Jag trodde inte att dom hade sjuksköterskor i norska ambulanser.

Johanna S

Inlägg av Johanna S » 12/1 2009 13:23

Hej!
Jag kommer kanske lite sent in i diskussionen, men tänkte i alla fall klargöra lite om vad som krävs för att jobba på ambulans i Norge.

Om man önskar en yrkeskarriär på ambulansen i Norge, utbildar man sig som regel till "ambulansearbeider". Utbildningen består av 2 år på skola (gymnasienivå), då førsta året är "generell vård-utbildning" och andra året är riktat mot ambulans. Därefter är det 2 år i lära, första året som tredje man på ambulansen och andra året som självständig andre man. Läreperioden avslutar man med en teoretisk och praktisk eksamen, en s.k "fagprøve". Vid godkänd eksamen är man "autorisert ambulansearbeider"
Det finns också flera andra vägar att gå.

Sjuksköterskor anställs också, men inte i en "sjuksköterske-ställning", utan som "ambulanspersonell". För att få medicindeligeringar är det ytterliggare kurs. Samma regler för ambulansearbeidere och sjuksköterskor.

Det blir allt vanligare att vidareutbilda sig innom anbulanssjukvård på högskolenivå. Paramedic-programmet är 2 års deltidsstudier. Det är öppet för autoriserte ambulansearbeidere och sjuksköterskor med erfarenhet från ambulansyrket.

Beroende på område i landet och "jobbattraktivitet", anställs också personer utan formell kompetans.

Svenska ambulanssjukvårdare tror jag ska ha god chans att få jobb.

Ett tips är att du provar att söka autorisasjon som ambulansearbeider. Jag tror inte detta är ett krav, men om du får det igenom ¨kan du nästan välga och vraka" bland jobb.
Mer info om autorisasjon:
www.safh.no, välj "Yrkesgrupper" och sedan "Ambulansearbeider.

Vader

Inlägg av Vader » 12/1 2009 22:17

Ambulanssjukvårdare skrev:

Ringde Falck i Danmark och dom var verkligen intresserade av att träffa mig. Kan det vara bra att kontakta Samariten då dom tar över stora delar av Danmark?
Nej, Samariten kan du nog glömma som potentiell arbetsgivare (åtminstone i Danmark):

http://politiken.dk/indland/article627470.ece

De verkar ha satt sin sista potatis här i Dk...

Men det är ju en annan diskussion....

Kryllet

Inlägg av Kryllet » 13/1 2009 20:32

I Danmark är dom inte intr av ssk det som gäller i Danmark är usk och 20 eller 40 veckors ambutb

ssk2

Inlägg av ssk2 » 14/1 2009 17:03

Isidor skrev:
AuF skrev:Där ser man. Jag som hade dålig koll.

Isidor: Vet du hur man ligger till i lön som ssk i ambulans kontra ssk på huset i norge ?
Vet inte hur det ser ut på huset men jag hörde min kompis snacka om att han skulle hamna på ca 40000kr/månaden när han är klar med vubben. norska kronor...
bifoga en länk snälla. sedan ska man vara medveten om att det är helt andra levnadskostnader i norge. nursepartner har mycket folk där. med 40000 ser uuunnddeerrbbaarrtt ut- länk-.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 14/1 2009 17:42

Jag kan inte bifoga någon länk då detta kom fram muntligt.

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 19/1 2009 18:31

Den där kursen till ambulanssjukvårdare på Örebro Universitet, det måste redan vara usk för att få gå va?

AuF

Inlägg av AuF » 19/1 2009 18:37

Nope. Du behöver inte ha någon tidigare utbildning för att gå¨den. Den är på två år om jag kommer ihåg rätt.

Tror det finns ett par tidigare trådar om utbildningen...

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 20/1 2009 9:45

Kryllet skrev:I Danmark är dom inte intr av ssk det som gäller i Danmark är usk och 20 eller 40 veckors ambutb
Har träffat Falck i Danmark och där var man poppis :) Fast anställning erbjöds efter provanställning. Funderar. Är orolig för språket och boende. Jag ska skicka mina papper till Norge för bedömning. Tack för alla goda råd.

anestesiologsyd

Inlägg av anestesiologsyd » 20/1 2009 20:59

Ambulanssjukvårdare skrev:
Kryllet skrev:I Danmark är dom inte intr av ssk det som gäller i Danmark är usk och 20 eller 40 veckors ambutb
Har träffat Falck i Danmark och där var man poppis :) Fast anställning erbjöds efter provanställning. Funderar. Är orolig för språket och boende. Jag ska skicka mina papper till Norge för bedömning. Tack för alla goda råd.
Många bor i Malmö. Fungera bra för många.

KETA266

Norge.

Inlägg av KETA266 » 25/2 2009 22:12

Har jobbat ca 1,5 år i Norge på ambulansen. (är iof för några år sedan). Det som Johanna skriver stämmer. Det krävs i tillägg en utryckningsförarurbildning som du ofta måste bekosta själv. I några fall så betalar arbetsgivaren den om de är i desperat behov av personal. Kostnaden 1999-2000 låg på ca 25 tusen norska kronor. Det hela avslutas med en uppkörning för inspektör.

Skriv svar