Ambsyrra= makt eller ?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Ambsyrra= makt eller ?

Inlägg av kire1111 » 14/1 2009 22:39

Varför har sos syrran och till o med syrran på sjukvårdsrådgivningen mer att säga till om än vubbade syrran på ambulansen? så upplever jag det iallafall. Borde väl vara ambulans syrran som är på plats som betämmer vad som ska hända. Hon kan ju se, lyssna och känna på pat. ta parametrar osv. Bedömer ambsyrran att pat. kan åka annan transport in till akuten för det finns inget vårdbehov varför kan inte det ordnas då på ett smidigt sätt utan att i fråga sättas av någon syrra på sos som inte änns har träffat pat.? Sos borde väl vara glad över att en akutambulans blir ledig och kan stå i beredskap till en sjuk pat eller hur tänker man ???

Är det bara att lasta allt man får av sos och hålla käft som gäller nu för tiden eller?.
Tycker sos att det är jobbigt att få tillbacka taxiresorna så att de kan skicka ut rätt resurs eller vad handlar allt om igentligen. om så fallet tycker jag det är ett väldigt dåligt argument.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 15/1 2009 1:13

Jag upplever det inte alls på det sättet du beskriver. Vi kan mycket väl triagera patienter till VC eller att ta annat färdmedel, trots att en syrra varit där och bedömt. Däremot kan vi inte gå emot läkarens beslut om ambulanstransport. Läkaren har för det mesta inte varit på plats, utan går på kommunsyrrans story. Det händer ibland att vi ringer upp läkaren för att diskutera det hela, och oftast löser detta sig till det bästa. Det som varit problemet i många såna här fall, är att patienten glöms bort, och man ser endast till rent praktiska saker.
jag har inga problem att bjuda gamla tanter på en resa till sjukan och håller gärna handen hela vägen in om det får henne att må bra! Men att kånka runt på fyllon eller folk som tycker att en timmes väntan på taxi är för lång, ger jag inte mycket för.

Skriv svar