Från larm till ambulans på rullning

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Från larm till ambulans på rullning

Inlägg av AMBASS » 14/2 2009 15:05

Det har kommit till min kännedom att det finns landsting där patienterna kan få vänta längre tid på hjälp då ambulanspersonalen på vissa akutambulanser har sovande jour i hemmet. Vid larm ska de alltså först klä på sig och sedan åka till ambulansen.

Ett skäl till dessa dumheter är naturligtvis besparingsskäl. Jag ställer mig frågan hur vissa landsting kringgår tidsaspekten vid larm. Vid ett hjärtlarm ”prio 1” kan jag inte förstå hur man accepterar en inställelsetid på kanske 5-10 minuter innan ambulansen går på tut-tut rull. I glesbyggd borde ju tidsaspekten verkligen spela roll.

Är detta vad man kallar vård på lika villkor? Känner någon till mer om detta? Det drabbar ju både patienter som inte får samma vårdvillkor och personalen som får mindre betalt, men ändå låses till en jour. Har facket accepterat detta?

Källa: Norrbottens Läns Landsting, Jämtlands Läns Landsting, Västerbottens Läns Landsting.
Blood Will Tell

Florence
Inlägg: 43
Blev medlem: 17/10 2008 13:43

Inlägg av Florence » 14/2 2009 15:46

Det är ju ungefär som deltidskårerna inom räddningstjänsten.

Man får väl se till att det är ett bättre alternativ än ingen alls, för den bistra sanningen i Sverige idag är väl tyvärr att vi går mot sämre tider. Färre som har jobb ---> färre skattekronor till landstingen.

Jag tycker inte det är bra att vi går mot en minskning av vår välfärd men samtidigt måste man se till hur det står till med övriga samhället.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 14/2 2009 16:39

Det är helt klart ett problem. Men med minskat skatteunderlag så blir servicen sämre. Men det är förstås helt oacceptabelt. Ett sätt är att bygga ut IVPA verksamheten. Det finns försök på orter där deltidarna har en "lätt" brandbil hemma stående på gården. Det vill säga att du har en jour styrka på 4+1 och en eller två av dessa tar den mindre bilen vid utryckning och resterande styrka kommer efter vid behov vid större larm, trafik och brand. Med detta koncept gör att du får mycket snabba utryckningstider, samma tider som heltidarna fast betydligt kortare framkörningstid.

//Tomas
intubera mera !!

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 14/2 2009 17:47

Detta har ingenting med finanskriser och besparingar att göra utan så har det alltid sett ut på "glesbygdsambulanserna" Personalen har jour i hemmet nattetid och jobbar inne på VC dagtid. Dock så sover du med kläderna på. När du har 40-60 larm i månaden är det inte så spännande att sitta och vänta vid ambulansen. Tiden"från larm till rull" är 3-5min beroende på hur bråttom det är.

Lönemässigt så är det ett bra upplägg skulle jag vilja hävda eftersom du får kval, ö-tid på alla larm under jourtid, du har ca 28-30 före skatt som "slät" syrra, vilket är helt okej i mina ögon.

Ambulansena är iaf i västerbotten privatägda där entreprenören står för Föraren (oftast ambsjv) medans syrrorna är anställda åt landstinget.
I Norsjö, som är mina hemtrakter är det 2ambsjv och 3,5 syrror som jobbar på amb.

Däremot tycker jag att det är dåligt att de inte har lucas i glesbygdsambulanserna, lite jobbig att köra hlr i 8 mil med 2 i bilen...

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 14/2 2009 22:12

Hej Ambass,
Har själv jobbat jour från hemmet och hade ingen längre responstid än från stationen. Det var därför att vi tog med oss ambulansen hem. Detta är vanligt på glesbyggden i Australien. Även i storstäderna kan man få någon timme ibland i bingen på stationen. Det blir väl ungefär samma sak som att vara hemma.
För en sådär 10 år sen när jag var i Göteborg ett litet tag så sov vi också på stationen.
Jag håller med om att det kan bli lite fel om man inte har med sig ambulansen hem.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Inlägg av dollar » 23/2 2009 20:16

Jag lästae att man hoppas det finns lucas i bilen? 8 mil med HLR i bilen. Snacka om att patienten är död då. Har jag levt i helt fel tro. Visst har väl alla ambulansorganisationer riktlinjer där man avslutar HLR på plats?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 23/2 2009 21:36

Om Norsjöambulansen kommer till en patient med hjärtstopp så stannar dom och kör HLR på plats samtidigt som de oftast begär förstärkning från Skellefteå (med LUCAS). Men det är alltså 8 mil mellan Skellefteå och Norsjö.

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 23/2 2009 21:52

Akuten skrev:Om Norsjöambulansen kommer till en patient med hjärtstopp så stannar dom och kör HLR på plats samtidigt som de oftast begär förstärkning från Skellefteå (med LUCAS). Men det är alltså 8 mil mellan Skellefteå och Norsjö.
Så sant, men man kan ju som sagt fråga sig varför det inte finns en Lucas i Norsjöambulansen också, där om någonstans är det väl befogat.

AuF

Inlägg av AuF » 23/2 2009 22:28

Det är väl inte klarlagt än huruvida LUCAS är ett evidensbaserat hjälpmedel ?

Rätta mig om jag har fel... :roll:

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 24/2 2009 8:42

Att köra HLR på en patient i 8 mil, och sedan deffa igång honom på sjukhuset är knappast sannoligt, oavsett om man kör LUCAS eller manuella kompressioner. Ska den patienten överleva kommer man att behöva få igång honom under färden.


Men i vilket fall som helst så är LUCAS en klar förbättring av arbetsmiljön för personalen. Bara den anledningen tycker jag är god nog att införa LUCAS i ambulansen.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

AuF

Inlägg av AuF » 24/2 2009 23:39

Att lucas är ett bra hjälpmedel i ambulansen under färd går väl knappast att argumentera emot. Men fråga ligger ju fortfarande öppen huruvida den är till hjälp för patienten initialt i hemmet. För det är ju inte speciellt ofta man fortsätter med HLR under transport.



Finna det nåt landsting som kör lucas utan studie ?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 25/2 2009 0:26

peder skrev:Att köra HLR på en patient i 8 mil, och sedan deffa igång honom på sjukhuset är knappast sannoligt, oavsett om man kör LUCAS eller manuella kompressioner. Ska den patienten överleva kommer man att behöva få igång honom under färden.
För kännedom: Norsjöambulansen har defibrillator. Dom brukar använda den på hjärtstoppen. :wink:

Skriv svar