Inför nationella fyskrav även för ambulanspersonal

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inför nationella fyskrav även för ambulanspersonal

Inlägg av AMBASS » 14/2 2009 17:05

Vi har tidigare debatterat ämnet konditions och styrketester för ambulanspersonal. Jag blir direkt mörkrädd när jag allt oftare konstaterar att det inte sker några tester av ambulanspersonalens fysiska förutsättningar. Tyvärr leder detta till en rad ökade risker och en kultur där eftersatt fysik anses okej.

Vi borde jobba för fler tester och en ambulanskultur där vi peppar kollegor att träna regelbundet och att vårda sin kondition och styrka. Den anda som råder inom ambulansen skulle aldrig accepteras hos räddningstjänsten och jag tycker att det finns ett personligt ansvar att belysa i denna viktiga fråga. Vid ett larm där vi sedan har att jobba på en stor olycksplats eller under fysiskt krävande uppgifter ställer krav på oss. Då begriper jag inte att vissa kollegor inte känner sina egna begränsningar. Avdelningscheferna måste bli tydligare och facket borde vara mer angelägna om att införa en lägsta standard för all ambulanspersonal.

Den kravlöshet som råder på många stationer leder till att många struntar i att hålla sig i trim och ajour med uppdraget. Detta sänder ut farliga signaler till våra delägare – skattebetalarna – .

Så inför mer träning och fler tester för Sveriges ambulanspersonal.

(AMBASS)
Blood Will Tell

robbbban
Inlägg: 25
Blev medlem: 22/7 2007 16:10

Inlägg av robbbban » 14/2 2009 19:12

Håller helt med!

SSK

Inlägg av SSK » 14/2 2009 20:22

Ett nationellt kompetenskort borde utformas innefattande följande moment:
*Styrka
*Kondition
*Medicinsk kompetens
*Körning
Tycker även bemötande borde vägas in. Lite svårt att hitta något instrument för detta, men jag tycker det är viktigt då detta ofta är patientens första kontakt i vårdkedjan.

robbbban
Inlägg: 25
Blev medlem: 22/7 2007 16:10

Inlägg av robbbban » 15/2 2009 11:09

Va inne på arbetsförmedlingen sida o kollade lite. Hittade den här texten för ny anställning i göteborg!

Kvalifikationer
Du skall vara legitimerad sjuksköterska med påbyggnadsutbildning samt ha erfarenhet från ambulanssjukvård och/eller akutsjukvård.
Erfarenhet från ambulanssjukvård ses som meriterande. Körkort lägst B om körkortet är taget senare 1/7-96 krävs C körkort.
Viktigt med god allmänfysik ? test av fysisk förmåga och bårbärning kommer att genomföras. Simkunnighet krävs. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Bra att dom kör tester av fysiken!
Skulle vara lite intressant å veta vad just god allmänfysik är!?

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 15/2 2009 22:00

Hur ser ni på frågan om ansvar? I USA blev en organisation beordrad att betala skadestånd därför att deras brandmän blev för trötta efter tre turer (om jag minns rätt) in att hämta skadade från ett brinnande hus. Juryn tyckte att organisationen skulle haft starkare brandmän med bättre kondis. Jag vet att Sverige inte har samma juridiska system som USA. Och bra är väl det. Men frågan är ändå aktuell tycker jag. Om ett par prehospital sjukvårdare helt enkelt inte orkar, kan, eller anser sig inte kunna lyfta en patient som gemene man skulle tycka att dom borde kunna klara av, och detta leder till alvarliga följder på grund av försenad behandling; vems fel är det?
Eller för att se det hela från ett mer positivt perspektiv; vem har ansvar för att detta inte skall hända? Är det den individuelle ambulansanstälde vårdaren? Är det arbetsgivaren? Är det Socialstyrelsen? Är det ingen alls?
Borde det finnas en klar gräns för vad man kan begära? Borde någon ha ansvar?
Många frågor. Sorry. Skulle vara intresserad av att se vad ni tycker om detta.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 16/2 2009 12:32

Gosta skrev:Hur ser ni på frågan om ansvar? I USA blev en organisation beordrad att betala skadestånd därför att deras brandmän blev för trötta efter tre turer (om jag minns rätt) in att hämta skadade från ett brinnande hus. Juryn tyckte att organisationen skulle haft starkare brandmän med bättre kondis. Jag vet att Sverige inte har samma juridiska system som USA. Och bra är väl det. Men frågan är ändå aktuell tycker jag. Om ett par prehospital sjukvårdare helt enkelt inte orkar, kan, eller anser sig inte kunna lyfta en patient som gemene man skulle tycka att dom borde kunna klara av, och detta leder till alvarliga följder på grund av försenad behandling; vems fel är det?
Eller för att se det hela från ett mer positivt perspektiv; vem har ansvar för att detta inte skall hända? Är det den individuelle ambulansanstälde vårdaren? Är det arbetsgivaren? Är det Socialstyrelsen? Är det ingen alls?
Borde det finnas en klar gräns för vad man kan begära? Borde någon ha ansvar?
Många frågor. Sorry. Skulle vara intresserad av att se vad ni tycker om detta.
Hälsningar,
Gösta
Cheers!

Faktum är att jag tror att det redan idag finns juridiska möjligheter att driva ärenden även i Sverige. Svårigheten blir dock att bevisa att det varit bristande Fysförmåga som orsakat skada eller liknande. I Sverige finns idag inga riktiga tester för prehospital sjukvårdare och detta leder till att många får eftersatt förmåga att fungera i tunga eller fysiskt krävande situationer. Man kan ju tycka att detta borde vara en självklarhet att all personal i den operativa räddningsorganisationen sörjer för att vara redo för uppgiften. Idag är medarbetare med dålig fysisk form inte ovanligt i akutambulanserna. Jag tycker att det är skrämmande att inte respektive chef styr upp saken med de berörda parterna.

Vid en rättslig affär tror jag arbetsgivaren har ett långtgående ansvar i händelse av att sjukvårdarna inte skulle orka med uppgifterna till följd av eftersatt kondition och styrka. Juryn i USA kom fram till att brandpersonalen borde ha bättre kondis och jag tror att samma sak kan hända här, men då avseende ambulanspersonalen. Bland landets heltidsanställda brandmän är fysnivån god och det sporrar både den enskilde brandmannen och hela organisationen att träna.

Ambulansenorganisationerna i Sverige skulle behöva en liknande kultur avseende fysisk förmåga. Sedan är det ännu viktigare att testerna omfattar medicinska frågor och uppgifter.
Blood Will Tell

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 16/2 2009 13:27

Tänk om ambulanspersonalen i sverige HAR god fysik. Ambass du utgår från att personalen har dålig konition pga att det inte finns några tester som bevisar motsatsen.
Vad har du för belägg som styrker påståendet "Idag är medarbetare med dålig fysisk form inte ovanligt i akutambulanserna."

Jag har inte tagit ställning i om det borde vara obligatoriska tester varje år, MEN påståenden som du ambass använder för att hävda din sak måste vara förankrade i verkligheten, dvs det går inte bara säga att personalen har dålig hälsa utan att påvisa att det verkligen är så.

Att införa tester som en del av kvalitetssäkring, är ett argument som jag köper, alltså att det finns en miniminivå som alla ska klara. Att införa tester pga att dagens ambulanspersonal är i dålig fysisk form köper jag inte.


I skåne har ambulansen lägst sjukfrånvaro av alla förvaltningar inom regionen. Det säger endel om hälsotillståndet för de anställda, tycker jag.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

anestesiologsyd

Inlägg av anestesiologsyd » 16/2 2009 17:00

Peder,

I denna fråga håller jag med ambass till 100%. Hur kan vi veta något om kondition om inga tester sker vid ambulansen. Menar du att ambulanspersonalen skulle vara ett vältränat kollektiv? Sannolikheten får helt enkelt kopplas till vad vi ser med våra ögon. Det är förvisso en hypotes som ambass presenterar. Om det stämmer? Jo det kan jag tänka mig. Jag har under mina tidigare år på akuten mött många i urusel form. Många av dessa kollegor är sorgligt nog från ambulansen. Jag arbetar dessutom i Skåne. Så ambulansen i Skåne har lägst sjukfrånvaro? Vad har detta med fyskrav att göra? Det är bara att titta på senaste avsnittet av DU BLIR VAD DU ÄTER där två mycket överviktiga ambulanssjuksköterskor får hjälp av Skipper. Där pratar vi om övervikt. Är detta acceptabelt?

Vad tycker du om nationella Fystester?

anestesiologsyd

Re: Inför nationella fyskrav även för ambulanspersonal

Inlägg av anestesiologsyd » 16/2 2009 17:10

Ambass,

Kan det verkligen vara så illa att ingen testar sin personal? Är Socialstyrelsen informerad? Hur går lkm skrivningar till på ambulansen? Likt ett litet at-prov i medicin? Berätta. Håller annars helt med i din analys.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 16/2 2009 17:48

Jag är eventuellt för tester. Varför jag inte helt och hållet säger att det är bra är att jag skulle vilja se vilka tester som ska vara med, och kommer det innebära att man måste vara idrottsman på hög nivå för att få jobba inom ambulansen eller räcker allmängod kondition?

Är testerna viktigare än tex social/medicin kompetens?

Jag ser en risk med att införa för många krav, då kommer det exkluderas personer som kanske är fantastiskt bra ambulanssköterskor, men som är mindre bra löpare/cyklare/roddare...

Naturligtvis ska man inte vara i "urursel" kondition, men det måste väl tillhöra en minoritet? Åtminstånde tycker jag nog att mina kollegor i skaplig kondition, med något undantag.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

goozer
Inlägg: 34
Blev medlem: 13/7 2004 22:16

Inlägg av goozer » 16/2 2009 21:46

Ambass har mycket och ofta åsikter om fystester, det står att du är från stockholm-London. Är du aktiv i London? Hur funkar det där?

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 16/2 2009 22:03

Det här är till stor del en etisk frågeställning. Vad är rätt? Vems rätt skyddas? Vilka skyldigheter (om några) existerar hos vem mot vem?

Jag har ett exempel från Australien. Min klass 1990 som Probationary Ambulance Officer i the Ambulance Service of NSW var en klass på 20 elever. Vi hade 5 kvinnor i klassen. Man ville prova ett mer realistiskt fysiskt test eftersom grannorganisationen i Australian Capital Territory hade gjort detta, och kritik hade riktats mot NSW Ambulance för deras låga fyskrav (även om det fanns ett).
Vår klass användes som testgrupp. Samtliga manliga elever klarade de nya testerna medan samtliga kvinliga elever misslyckades. Detta ledde till att man la ned iden om de nya fyskraven på grund av rädsla för anklagelser om könsdiskriminering.
I Australian Capital Territiry argumenterade man att diskriminering inte fanns, utan att de fysiska kraven var satta på grund av de fysiska kraven i arbetet. Man argumenterade till och med att det vore oansvarigt och möjligtvis ett brott mot arbetsskyddslagen att acceptera personal, oavsett kön om de inte klarade dessa prov. Man argumenterade även att man hade ett ansvar mot befolkningen som täcks av ambulansorganisationens tjänster att hålla ambulanspersonalen kompetent och kapabel i alla relaterade områden, inklusive fysik. Det ledde till att man hade en lägre andel kvinnor i ACT än man hade i NSW i ambulanssjukvården.
Det finns stöd för båda argumenten, men jag lutar mer åt att det är oetiskt att ej ställa de fysiska krav som identifierats som nödvändiga. Sedan kan man argumentera om vad som verkligen är nödvändigt, och hur högt över det man bör sikta.
Min tidigare fråga hade mindre med juridik och mer med samhällets förväntningar att göra.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 18/2 2009 2:10

Gosta skrev:Hur ser ni på frågan om ansvar? I USA blev en organisation beordrad att betala skadestånd därför att deras brandmän blev för trötta efter tre turer (om jag minns rätt) in att hämta skadade från ett brinnande hus. Juryn tyckte att organisationen skulle haft starkare brandmän med bättre kondis. Jag vet att Sverige inte har samma juridiska system som USA. Och bra är väl det. Men frågan är ändå aktuell tycker jag. Om ett par prehospital sjukvårdare helt enkelt inte orkar, kan, eller anser sig inte kunna lyfta en patient som gemene man skulle tycka att dom borde kunna klara av, och detta leder till alvarliga följder på grund av försenad behandling; vems fel är det?
Eller för att se det hela från ett mer positivt perspektiv; vem har ansvar för att detta inte skall hända? Är det den individuelle ambulansanstälde vårdaren? Är det arbetsgivaren? Är det Socialstyrelsen? Är det ingen alls?
Borde det finnas en klar gräns för vad man kan begära? Borde någon ha ansvar?
Många frågor. Sorry. Skulle vara intresserad av att se vad ni tycker om detta.
Hälsningar,
Gösta
Fråga om källa till annekdoten om det amerikanska fallet med stämning.
Jag läste om fallet i ett nyhetsbrev i NSW Ambulance för ganska många år sedan; 1997-2000 någon gång. Har sökt det specifika fallet idag men utan resultat.
Ledsen för det. Om jag hittar det så återkommer jag.
Hälsningar
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Inför nationella fyskrav även för ambulanspersonal

Inlägg av AMBASS » 18/2 2009 17:59

anestesiologsyd skrev:Ambass,

Kan det verkligen vara så illa att ingen testar sin personal? Är Socialstyrelsen informerad? Hur går lkm skrivningar till på ambulansen? Likt ett litet at-prov i medicin? Berätta. Håller annars helt med i din analys.
Hej anestesiologsyd!

Få ambulansorganisationer låter idag göra ordentliga tester. Det finns naturligtvis undantag och ett av dessa - Uppsala ambulansen - har jag tidigare berört. Men även Uppsala kan bli bättre. Särskilt med årliga större skrivningar i akutmedicin och mer omfattande fystester.

Socialstyrelsen är säkerlgen informerad från flera håll men jag tror frågan är lågprioriterade fram tills dess att en stämning eller allvarliga olycka får SoS larmet att gå igång. Roligt att du delar min analys.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 18/2 2009 18:06

anestesiologsyd skrev: "Det är bara att titta på senaste avsnittet av DU BLIR VAD DU ÄTER där två mycket överviktiga ambulanssjuksköterskor får hjälp av Skipper. Där pratar vi om övervikt. Är detta acceptabelt?"
Jag tycker att ditt exempel med kollegorna som var med på TV3 programmet blev fel. Kollegan var vad jag kunde se sporrad att träna och fullt medveten om problemet som övervikten ledde till i hennes arbete. Jag tycker att det var strongt av henne att ställa upp och göra något åt situationen. Jag tror inte heller att vederbörande bemannade en akutambulans utan en transportambulans.

(ambass)
Blood Will Tell

Skriv svar