Sjukhuset TV3

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

dhuez

Sjukhuset TV3

Inlägg av dhuez » 14/5 2009 21:51

Hej!

Först och främst ska jag villigt erkänna att jag inte har någon erfarenhet av prehospital vård men jag har en fundering: I avsnitt 25 har Helen en körning med en man som har buksmärta. I ambulansen gör hon ett enklare bukstatus (tidsmarkering 10.30). Varför undrar jag? Kan det överhuvudtaget påverkar körningen. Detta handlar inte om revirtänkande utan snarare att kirurgerna på akuten vill ha en opalperad buk för sin primära undersökning, bla ostörd auskultation av tarmljud.

Tacksam för balanserade svar.

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 15/5 2009 0:31

Hej dhuez!

Att göra en bedömning av en patient med akut buk inkluderar palpation även för ambulanspersonalen. Det är möjligt att det i det här fallet inte påverkade transporten, men ambulanssjuksköterskans bedömning kan mycket väl påverka fortsatt hantering i vårdkedjan.
Att vi läkare på akuten när patienten kommer in skulle vilja ha en "opalperad buk" för "ostörd auskultaton av tarmljud" låter som en missuppfattning nånstans. Att ambulansen har palperat buken på patienten innan vår undersökning är inte på något vis kontraindicerat, tvärtom.
Däremot kan det vara en liten fara i om pat får "för mycket" smärtlindring vilket kan ge tarmparalys (=inga tarmljud) och en felaktig uppfattning om svårighetsgraden av sjukdomen. Kanske det är det du tänker på?

Palperad, bedömd och smärtlindrad men inte helt smärtfri är en bra hanterad patient av ambulansen just vid akut buk.

Mvh

/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 15/5 2009 6:48

Det jag reagerar på är deras ständgt struntande i 4-punktsbältet på båren.
Vore kul att se den avvikelsen när patienten, vid en häftig inbromsning, glider av båren och slår i mellanväggen.
De körde ju en större patient som aspirerade och gled av båren. Hade han haft 4-punktsbältet på sig hade han legat kvar.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

dhuez

Inlägg av dhuez » 15/5 2009 18:20

Hej igen!

Vad kan ske på 10 min på vägen till sjukhuset hos en i övrigt opåverkad patient som själv gick till abulansen? Visst, tar det 2h till sjukhus och man vill följa förloppet på en misstänkt app eller peritonitskapande process eller om man misstänker stensmärta och vill ge voltaren har jag inga problem att förstå det. En aortadissektion tar man väl mer på allmäntillstånd och smärtanamnes om det gäller att köra blåljus in.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 17/5 2009 14:53

Om ambulanspersonalen INTE ska göra bukundersökning eller smärtlindra, varför ska akuta bukar åka ambulans?

Man kan i princip ha samma påstående för de flesta sjukdomstillstånd. Varför ska prehospital personal undersöka patienten när det bara är 10 min till sjukhuset där en läkare kommer göra samma undersökning? Patienten kanske har haft symtom under några timmar och vad kan hända på 10 minuter?

När man smärtlindrar en akutbuk är det intressant för kirurgen att få information om hur buken var innan man gav smärtlindringen. Därför ska undersökningen göras innan, och dokumenteras.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Skriv svar