Fallet Lilly

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Fallet Lilly

Inlägg av ohlstedt » 23/7 2009 11:21

Är det någon som har följt kalafaktas pårogram om Lilly?

det handlar om en kvinna som vid 65års ålder börjar behandlas med kramptröskelhöjande mediciner och blir apatisk och får demensdiagnos, tio år senare när hon ligger på dödsbädden och inte har förmåga att ta sina mediciner blir hon frisk, hon har altså blivit apatisk av dessa mediciner under tio års tid, i dag är hon helt klar och redig och har inget minne av dessa tio år.

Jag har en otrolig förmåga att se kritiskt på saker (negativist? =)), dokumentären är oerhört kritisk mot behandlingen lika så de anhöriga och de e naturligtvis olykligt det som hände Lilly, men vad man inte tar upp i dokumentären är vad som hade hänt om hon inte hade fått dessa läkemedel? enligt min kanske inte Lilly hade levt idag? hon kanske hade dött av kramper?

vad har ni för åsikter?

Media har ju naturligtvis en stor makt då de kan vikla saker på sit eget sätt och efter eget tycke....
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 23/7 2009 11:21

det var inte kallafakt utan uppdraggranskning på svt 8)
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 23/7 2009 17:04

Sjukvården ska ju sträva efter att varje patient ska få så hög livskvalité som möjligt under rådande omständigheter.

Jag tror inte att Lilly hade någon livskvalité över huvud taget, under dessa tio år.
Biverkningar av den digniteten ska aldrig vara acceptabelt. Man kan ju ställa sig frågan om upprätthållande av liv i alla lägen är att föredra?

Jag kommer inte ihåg hela dokumentären, men provade man olika läkemedel? hade hon många läkemedel, som kanske integrerade med varandra? Var hon på utredning för sitt tillstånd, eller fick hon demensdiagnosen utan att man funderat på om det handlade om något annat?
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 23/7 2009 18:10

Jo det var fler läkemedel, vissa som interagerade med varandra
jag tror du kan se dokumentären på svt.se
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar