Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

1AKUS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22/9 2009 16:12

Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av 1AKUS » 22/9 2009 16:18

Hej! Mitt första inlägg här.
Jag undrar helt enkelt hur stor andel av ambulanssjukvården i Sverige som för tillfället drivs av landsting gentemot privata aktörer..
Eller finns det möjligen nån sida där dessa uppgifter kan finnas?

Tack på förhand!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av Isidor » 22/9 2009 19:10

Från årsskiftet är hela skåne privatiserat och även östergötland, gotland, göteborg och stora delar av sthlm. Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut i övrigt.

Kolla bland länkarna här på ambulansforum, där kanske finns något.

1AKUS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22/9 2009 16:12

Re: Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av 1AKUS » 22/9 2009 22:03

Tack för svar!
Hur tror ni framtiden ser ut? Är gränsen nådd nu vad gäller privatiseringar just inom Ambulanssjukvård eller blir det ännu mer i framtiden? Hänger väl mycket på partifärg osv.
Eller blir det kanske rent av att Landstingen får ta över i framtiden?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av Isidor » 24/9 2009 11:19

Tror nog att de privata aktörerna är här för att stanna, på gott och ont. Vi har haft samma privata arbetsgivare här de senaste 10 åren medan andra delar av skåne har varit i regionens egna regi och skillanderna är milsvida!

En liten jämförelse:

Regionen köper in kläder från samma leverantör som vi har, men väljer en dyrare kollektion med bättre kvalitet och goretex jackor, vi har om möjligt wettex i våra för de suger åt sig vatten som en disktrasa.

Regionen tecknar nytt avtal med en annan klädleverantör och handlar upp deras funktionskläder medan vi får samma skitkläder men med lite extra gul färg på axlarna.

Regionen köper bilar från en erkänd svensk ambulansbyggare och får bilarna körklara direkt. Vi får VW transporter, byggda i polen och som vägverket inte ville registrera in i sverige pga brister. Dessa kommer dessutom som ett skal med skåpen klara där bak men all annan utrustning får vi själva sätta dit och ta delar från gamla ambulanser. Radio och mobitex, mm monteras av en annan firma medan ISPASS monteras av en tredje. Ja Du förstår....

Vi jobbar fortfarande dygn med ganska hög belastning medan alla regionsanställda jobbar delade dygn.

Denna listan kan göras lång om man vill...

nu står vi inför ännu en upphandling där en i skåne helt ny entrepenör ska ta över större delen av länet, där aven de nu regionsägda distrikten. Men ännu sålänge har de visat på sunda värderingar och goda intentioner.

1AKUS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22/9 2009 16:12

Re: Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av 1AKUS » 29/9 2009 23:18

Skrämmande att höra. När jag varit runt i Skåneland har jag sett ett flertal äldre Mercedesambulanser som jag nu inte exakt vet beteckningen på. Dessa motsvarande bilar har för längesedan tjänat ut i blekinge som Landstingsstyrd ambulans.
Känns som man låter bilarna rulla betydligt längre inom de privata.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av Isidor » 30/9 2009 1:17

Tror inte att gränsen för bilanran skiljer så mycket på pappret i alla fall. I skåne har vi 40000 mil som max-gräns, men det hålls inte alltid. Det beror lite på vad man har för typ av körningar. Storstäderna byter tidigare än landsbygden eftersom stadskörning frestar på mer.

Vi har en och annan merca kvar i vårt distrikt men alla har inte gått så långt och den modellen tillverkades fram tom 2003. Dessa mercor går som reservbilar och Blekinge har ju fortfarande kvar sina första S80 som reservbilar så det är inte mycket bättre det...

Men visst rullar bilarna över lag för långt!

1AKUS
Inlägg: 6
Blev medlem: 22/9 2009 16:12

Re: Hur stor andel drivs av privata aktörer/landsting?

Inlägg av 1AKUS » 3/10 2009 14:21

Sen blir ju landstingen sinkade av Lagen om offentlig upphandling vilket gördet hela så otroligt tungrott när nya bilar skall beställas.
Men kan inte facken göra något ang undermålig utrustning och bilar gällande de privata? Det minsta man kan begära är väl åtminstone rejäla kläder. Det har ju ffs Posten!

Skriv svar