Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Mattias214 » 4/12 2009 14:17

Tjena!
Sedan en tid tillbaka får inte längre ambulanssjukvårdare i sörmland sitta bak hos patienten på ett primäruppdrag dvs på uppdrag där man hämtar patienter som ej är läkarbedömda. Jag tycker personligen att detta är absurt att dessa kollegor inte ska kunna vårda/ta parametrar på de patienter vi kör. Enl amb-ledningen är det socialstyrelsen som har uttalat sig om att det inte får förekomma. Detta har tyvärr tagit bort en del av arbetsglädjen i våra team, och bryter man mot direktivet känner jag mig som en skurk.

Har ni hört om socialtyrelsen skulle ha utfärdat några direktiv utöver ambulansföreskrifterna.
Hur gör ni i övriga landet?

//Mattias

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av amb.nisse » 6/12 2009 7:53

Bara innse att amb.sjukv. dagar är räknade.....

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av johnjohn » 8/12 2009 0:05

Om du är amb. sjv. idag och vill fortsätta i ambulansjukvården bör du nog utbilda dig till amb. ssk. annars är du nog ute ur leken snart.

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Mattias214 » 8/12 2009 12:16

Är själv SSK med vub men tror inte LtS kommer att säga upp amb-sjv, det skapar en situation med bara chaufförer, duger inte min kollega till att vårda en p2 el 3 från hemmet hur ska han då kunna bistå mig när vi har flera patienter samtidigt.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/12 2009 17:24

Intressent hur du framställer "problematiken"..

I sthlm har läkarna aviserat att samma system kommer att införas här om vi inte "from nu!!" följer riklinjerna om att ssk ska sitta bak på p1 in och när lm givits eller kan tänkas behövas..

De flesta reaktionerna jag har hört innebär samma sak men man vinklar det åt ett annat håll; "Förbud för ssk att köra patienten till sjukhus.. Äntligen slipper vi vårda".
Samma personer tänker inte så långt och vänder sig i plågor då detta kommer betyda att ssk alltid kör till patienten och amb sjv. till sjukhus.

Förstår man inte att dessa åsikter kommer att undergräva den egna professionen. Den visar helt enkelt på att man inte är intresserade av att bedriva sjukvård utan man vill köra bilen.. Då kan vi hyra in "taxi sthlm" som får lite ryckutbildning, det blir billigare och det kommre alltid finnas arbetskraft.

Detta är ingen kritik mot amb sjv yrket som sådan utan de som uttrcyker dessa åsikter högt och glatt!

Mattias214
Inlägg: 31
Blev medlem: 13/5 2004 21:01

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Mattias214 » 9/12 2009 13:27

Den kategorin sjukvårdare finns hos oss också givetvis, som tycker det är skitbra att bara köra och inte bry sig. Men vi har även sjukvårdare som verkligen anpassat sig till rådande omständigheter och är väldigt duktiga och gör ett bra jobb med alla patienter som ej behöver LM. Vet inte om målet är att kunna omplacera alla sjv elelr vad tanken är.

FROS

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av FROS » 9/12 2009 14:22

Har ni bett dem visa er detta direktiv. Jag tror att det är skitsnack!!!
Att en syrra ska sitta bak om patienten är läkemedelsbehandlad eller kan behöva lm behandling är en annan sak.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/12 2009 18:53

Vad är skitsnack och från vem? Det tar ju amb. läkarna 2 minuter att skriva in detta i de medicinska riktlinjerna?

Argumentus

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Argumentus » 9/12 2009 21:34

Hej!

Det känns som många av er lever i en fantasivärld?! Varför skulle man ersätta erfarna ambulanssjukvårdare med sjuksköterskor, oavsett om de är vubbade eller icke? Finns väl ingen anledning. Jag tror det ser väldigt olika ut i landet. I Stockholm finns det relativt gott om välbetalda arbeten inom sjukvården medans landsbygden har det värre. Detta innebär för Stockholms del att det är ambulanssjukvårdarna som oftast står för erfarenheten och den reella kompetensen då många ssk efter ett par år går vidare till annan verksamhet.

Problemet är snarare vi sjuksköterskor som har valt yrket för det det är, d.v.s köra bil, slippa vara instängd på sjukan, få bestämma utan läkare som nosar en i röven hela tiden osv osv.

I Stockholm har det sen början av 90 talet påtalats att den med högst medicinsk kompetens skall sitt bak hos patienten, om så inte sker ska man ha jävligt goda argument för att behålla sin heder.

Trots detta så sker det relativt ofta att sjuksköterskor sitter bakom ratten på förvarningar, och det kan väl då knappast vara ambulanssjukvårdaren fel? Utan det åligger väländå vår proffession att fatta vem som ska sitta bak med dåliga patienter?? Det är vår förbannade skyldighet, därför vi har en legitimation.

Nej kära vänner, problemet är att alla vill köra bil och ett fåtal föredrar att vårda. Så är det bara. slut

Så vi ska nog sluta slå oss för bröstet! Utan ambulanssjukvårdarna vore vi ingenting! jo förresten, omvårdnadsexperter. Men den delen sköter vi nog bäst på sjukan. Tack alla ambulanssjukvårdare, utan er skulle vi ha ett helvete. Ambulanssjukvård är ett teamwork precis som det på sjukhus är ett teamwork men då med lite fler titlar inblandade, lite krångligare, lite stelare mycket tråkigare.

För kännedom så har jag arbetat i över 20 år så jag tror jag vet vad jag snackar om..

Ha en härlig vecka alla glada, proffessionella medarbetare inom ambulanssjukvården.

Argu

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Tobbe » 9/12 2009 23:05

För att svara på din fråga
Har ni hört om socialtyrelsen skulle ha utfärdat några direktiv utöver ambulansföreskrifterna
: Nej, aldrig hört talas om. Det är nog sånt där hitte-på, som en del beslutsfattare i sitt upphöjda tillstånd inbillar sig att de hört.

Vi kör som tidigare, varannan, typ, syrra bak vid behov ( Våra arbetsgivare litar på oss helt enkelt). Dessutom är vi syrror allihopa snart, så då spelar det inte så stor roll längre.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/12 2009 9:14

argumentus svarar på sin egen fråga; Vems fel är det att ssk sitter fram vid prio 1. Precis inann har han/hon beskrivit hur verkligheten ser ut med nya gröna ssk och gamla erfarna (måste man verkligen vara duktig av den anledningen) amb sjv. I argumenuts egna drömmar verka det som att det är amb sjv som bestämmer i bilen.. Hur får du ihop detta?

Om några få år finns alla amb sjv (med den gamla amb sjv utb) som vill jobba prehospitalt i branschen. Detta pga att man inte utbilar fler och nu är arbetsgivarna på botten och skrapar. De man sparkade på 90 talet pga att de inte fungerade i verksamheten återanställs nu av ekonomiska skäl. Hur var det nu med LAS? Dessa oduglia människor blir kvar till pension och tar plats för de få ytterst duktiga ödmjuka trevliga och framåt kollegor? Istället för att ta in fler vanliga uskor och utbilda dem tar man inte trötta odugliga sjv i övre medelåldern som redan i början av 80 talet hade trötnat på detta.. Heder till vissa arbetgivare som i somras tog in släta USK med lång erfarnehet och utbildade i ambulanssjukvård. Fram med fler av dessa människor (med kort eller ingen erfarnenhet) som verkligen vill jobba prehospialt och som suger i sig vad man säger för att lära sig mer. Jag åker hellre med en sådan amb. sjv. än de argumentus pratar om som jobbat i 30 år men som står i ett hörn och tittar på, eller springer ner till bilen och sätter sig vid ratten för att ytterligare en gång slippa vårda.

Vilken drömvärld lever argumentus i? Jag lever säkert i min bubbla med mina tankar och åsikter (som ibland kanske inte överenstämmer med verkligheten) men då hoppas jag att du också kan se att din verklighet inte är någon norm och där du alltid har rätt? Är vi överens om det?

Slutligen vill jag också säga att det fins oerhört många bra amb sjv.. Synd bara att det finns så många fler av den andra kategorien som genom sitt agerande drar med sig sina duktiga kollegor i skiten.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Isidor » 8/6 2010 20:21

Vi har båda kategorierna hos oss. Vissa amb-sjv kör endast och skulle aldrig ens tänka tanken på att vårda, detta pga bitterhet över att delegeringarna drogs in. En del vill gärna vårda så långt det är möjligt och det vill jag nog påstå att det funkar i de allra flesta fallen. Att man som amb-sjv efter 30år i yrket plötsligt surar ihop och sätter sig på ändan som en femåring och vägrar göra annat än att köra bilen är bara ett bevis på att inte bryr sig om någon annan än sig själv.
Vi har amb-sjv som arbetat några år som följer med sina äldre kollegor i denna trend och jag tror bara att de håller på att såga av den tunna grenen de själva sitter på.
På vilket sätt utvecklar man sin kompetens och proffesion om man skiter i halva jobbet??
Nä heder till er amb-sjv som fortfarande tror på er yrkeskategori och som vill vara med och ta hand om våra patienter och ta till er kunskap för att komma vidare i sin utveckling. Alla de andra bittra, sura amb-sjv som bara gräver en fallgrop åt sig själva kan jag bara rekomendera taxi som yrke!

Om Socialstyrelsen skulle anse att ssk alltid ska sitta bak så borde det blvit så i hela landet så det tror jag inte ett skvatt på.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av van the man » 12/6 2010 12:13

Som vanligt så snöar det in på titlar. Ambsjukvårdare, usk, ,ssk, vubssk, läk. Det som avgör vem som är lämplig att sitta bak vid en patient är klinink kunskap och erfarenhet/kunnighet av patienter och de patientparametrar som är aktuella för prehospital sjukvård. Inte vilken titel vederbörande har på tröjan.
To whom much is given, much is expected.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av Niklas Karlsson » 10/7 2010 14:01

Du har fel "van the man". Det är SSK som ska sitta bak vid P1 in, om lm givits eller kan tänkas behövas.. Det finns inget utrymme för diskussioner runt detta. Det enda som ger dig rätt att vårda en kritiskt sjuk pat. är att du är SSK eller Vubb SSK oavsett erfarnehet sedan tidigare. Detta gäller för oss i sthlms län och under förutsättning att du har delegeringarna som krävs..

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Förbud mot amb-sjv i hytten i sörmland

Inlägg av DirtyNurse » 11/7 2010 16:18

Jag har jobbat på ett flertal stationer i landet, någonting som är genemsant för de flesta behandlingsriktlinjer är att det står att högsta kompetens skall sitta bak. Detta borde även betyda att de sjuksköterskor med minst erfarenhet inte skall sitta bak om man skall hårddra reglerna. Pelle är ambulanssjuksköterska och leif är både ambulanssjuksköterska och narkosare. Då skall det i alla fall enligt våran läkare vara leif som vårdar alla patienter där det finns vårdbehov. Någon som ifrågasätter detta? Ni vill ju ha högre kompetens.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Skriv svar