Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av roadrunner » 28/1 2010 14:39

Felicia90 skrev:cyanidintox* menade jag.. skrev nått annat där innan såg jag
Visst, intubation skadar inte i detta läge, men har ni verkligen Kelocyanor® eller hydroxokobalamin tillgängligt i ambulansen? Det hjälper inte med fria luftvägar om hemoglobinet inte fungerar.
Har du läst ett gammalt särtryck av läkartidningen? http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda15365.pdf

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av van the man » 28/1 2010 20:53

Idag så ingår väl cyanokit eller natriumthiosulfat i alla ambulanser som behandling mot misstänkt cyanidförgiftning.
To whom much is given, much is expected.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Rookie. » 28/1 2010 23:31

Vi har tyvärr inget av det... Tydligen för dyrt :shock:

Felicia90

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Felicia90 » 28/1 2010 23:54

roadrunner skrev:
Felicia90 skrev:cyanidintox* menade jag.. skrev nått annat där innan såg jag
Visst, intubation skadar inte i detta läge, men har ni verkligen Kelocyanor® eller hydroxokobalamin tillgängligt i ambulansen? Det hjälper inte med fria luftvägar om hemoglobinet inte fungerar.
Har du läst ett gammalt särtryck av läkartidningen? http://ltarkiv.lakartidningen.se/1997/temp/pda15365.pdf
Jag vet inte vad dom har för läkemedel i ambulansen. Min fråga var bara om ambulansen anställer anestesisjuksköterskor. Jag stöter på en del anestesisyrror när de hämtar patienter på min avdelning. Men det är så skillda åsikter om det med anestesi verkar det som. De jag jobbar med, min kusin som är sjuksköterska och andra personer som är lite mer insatta i ambulanssjukvården säger att det är bra. Men det verierar säkert.
Och nej jag har inte läst i någon läkartidning.

Felicia90

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Felicia90 » 29/1 2010 0:02

Föresten är det någon som vet om det är svårt att få jobb på Gbg:s eller NÄL:s sjukhus direkt efter sjuksköterskeutbildningen?

En kompis till mig, som visserligen inte sysslar med vård överhuvudtaget utan läser någon grundkurs i humanistiskt någonting, sa att man nog inte kan räkna med att få jobb som sjuksköterska, att det finns för få jobb. Att man antagligen måste flytta till Norge om man vill ha jobb.

Stämmer detta? Jag tycker det låter lite konstigt. Jag trodde att det var i vården det fanns jobb.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Rookie. » 29/1 2010 3:25

Du kanske inte kan välja jobb direkt, men jobb får du alltid! Det går upp och ner, för stunden är det ingen brist på sjuksköterskor...Men som sagt, jobb finns det. Även i Sverige.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av ohlstedt » 29/1 2010 11:38

det har ju pratats nu i dagarna om ssk som inte får jobb... om 3-4 år när du blir klar ssk eller om du blir ssk så är nog läget annorlunda, fler 40talister har gått i pension och den ekonomiska krisen har nog laggt sig, då är det nog lättare att få jobb som ssk än idag... ett tips för att öka chanserna att få jobb är att under grundutbildningen läsa lite extrakurser så du får en ökad formell kompetens som inte dina kurskamrater har...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Felicia90 » 29/1 2010 14:36

Ja jag hade ju tänkt att specialicera mig för det säger dom på studievägledning att det är bra. Men jag har inte råd att läsa extra kurser om jag inte har någon inkomst. Hyran och lånet (bostadsrätt) måste ju betalas. Och det är ca 6000 kronor i månaden. CSN studiestöd är bara 2400 om jag hört rätt.

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av amb.nisse » 29/1 2010 15:14

Du behöver inte be om ursäkt eller försvara ditt framtida yrkesval med långa utlägg. Och alla har vi varit unga och hungriga och vet varför man väljer att jobba i vården. Jag har inte menat att kritisera dig utan bara säga som det är, ser du det som kritik så är det beklagligt. Vill du jobba i ambulansen börja läs till ssk och ta examen. Sen kan du börja fundera på vilken vubb du ska ta. Vet att en del ändrar sig under utb. gång, ville bli narkos ssk. men blev barnmorska osv. Sen kan man ju faktiskt ta flera vubbar. Skulle råda dig att ta både ambulansvubben+en vubb till om du vill till amb. När du tröttnat på ambulansen så kan du gå in på sjukan och jobba inom narkos eller iva eller varför inte barnmorska. Sen om ekonomin det löser sig alltid. Själv levde jag på gröt i 3 år och hyrde ut min lägenhet i andra hand och flyttade till en student 1:a Sen om du märker att vården inte alls var det du vill kan du utb dig till brandman eller polis medans du jobbar som syrra. Själv jobbade jag heltid på ambulansen och pluggade heltid under min vidare utb. allt löser sig bara man vill. Och du det kommer finnas jobb som ssk. även i framtiden i Sverige.

Felicia90

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Felicia90 » 29/1 2010 18:17

Jag vill nog läsa till brandman (eller polis) också. Men jag vet inte om jag ska söka brandmansutbildning till hösten eller om jag ska söka ssk till hösten. Dessutom tar testerna och ansökningsprocessen 1 år när man söker till polis, och det borde ju dessutom vara en merit/fördel att vara sjuksköterska om jag skulle söka till polishögskolan. Som ohlstedt sa så är det ju många 40 talister som går i pension snart. Så jag tror att ssk är en säkrare väg att gå än brandman. Det räcker ju med att jag får en sjukdom om några år som gör att jag inte kan bli brandman, så måste jag läsa till något annat. Så kanske ska jag satsa på sjuksköterska först ändå. Jag har ju min deltidsbrandmansutbildning dessutom, och som deltidare kan man hoppa in som vikarie då och då.

Ja det blir nog ambulans vubb efter några år på sjukhus eller hemsjukvården, och kanske narkos eller distrikt lite senare.

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av roadrunner » 29/1 2010 18:40

Oavsett vilken väg du går så önskar jag dig lycka till.
Är själv ssk med VUB anestesi/IVA med flera års ambulanserfarenhet på olika nivåer bakom mig.

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av ohlstedt » 29/1 2010 20:47

söka kan man alltid göra, sök alla utb. du är intresserad av sen kan du tacka ja eller nej om/när du blir antagen...
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Felicia90 » 2/2 2010 20:47

Jo jag ska söka både brandman och sjuksköterska och fundera tills sommaren.

Är det någon här som vet hur det är om man läst en eller två terminer och hoppar av tillfälligt exempel efter termin 1, om man måste börja om sjuksköterskeutbildningen när man kan börja igen eller om man kan fortsätta där man slutat, om man läst klart sina kurser.

Jag vet att min mammas kompis tog en paus från läkarlinjen när hon blev med barn, hon slutade efter termin 2 har jag för mig och sedan började hon termin 3 efter 1,5 - 2 år för hon fick två barn på raken mitt i studierna.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Rookie. » 2/2 2010 22:09

Man kan starta där man slutade. Är inte säker på hur länge man kan ha studieuppehåll , men 1-2 år är inga problem. Det gäller dock att man börjar igen på samma skola, kan ibland vara svårt att få tillgodo se sig alla poäng om man vill byta skola då alla har sitt eget studieupplägg.

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Svårt att få jobb efter sjuksköterskeutbildning?

Inlägg av Felicia90 » 6/2 2010 2:17

Okej, tack för svar :)
Japp, jag kommer söka till samma skola igen, eller till en skola som har samma studieupplägg.

Året eller åren innan man läser en ambulansvubb borde det väl vara bra att arbeta på en hjärt- och hjärtintemsivvårdsavdelning? Jag tänkte försöka stanna kvar och jobba extra som uska på en HIA avdelning som jag är på nu uska, om jag läser till ssk, och försöka få jobb där som ssk efter examen.
Jag tänkte också söka mig till IVA om 2 år, som usk-vikarie. Det kan väl vara bra att även ha erfarenhet därifrån, även om det är som uska?

Jag har en annan fråga. När man läser till anestesisyrra, hur kommer det sig att man gör 10 veckors praktik i ambulansen då? Är det i någon speciell kurs? (Vet inte om alla anestesielever gör det, men jag vet en syrra som läser anestesi nu gör sin praktik där)

Skriv svar