Lungödem?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Lungödem?

Inlägg av Novisen » 17/2 2005 0:39

Hade ett hjärtstopp. Patienten hade asystoli vid ankomst. Ingen HLR påbörjad. HLR påbörjades. Jag intuberade och det gick till en början bra att ventilera patienten. Efter ungefär 1 minut ökade motståndet kraftigt då jag ventilerade med Rubens. Jag tyckte att magen blev större så ny kontroll av tuben gjordes. Det gick inte längre att höra några andningsljud då jag försökte ventilera.

Trots 2 händer på rubensblåsa fick jag inte in någon ny luft. Tuben drogs och nytt intubationsförsök gjordes. Vid andra försöket hade bubblig vätska som vid lungödem fyllt munhålan. Sugning utfördes men hela tiden fylldes det på under kompressionerna. Gick över till att ventilera på mask men fick avbryta för att suga hela tiden. Någon ventilation kan man inte prata om. Ca 10 -15 minuter efter detta inträffar börjar det helt plötsligt att gå ventilera patienten. På akutmottagningen får patienten defebrilleringsbar rytm och slår över i sinus.

Patienten hade drabbats av en jättesubaracblödning och enligt anestesiläkaren hade patienten drabbats av cerebralt utlöst lungödem till följd av blödningen.

Min fråga är. Är det någon som har nått mer att berätta om cerebralt utlöst lungödem? Orsak?

Hittar inget i litteraturen och ingen läkare jag pratat med har någon aning. Tacksam för svar! :D

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 17/2 2005 1:01

Det kallas neurogent lungödem och kan uppstå vid större cerebrala blödnigar. De patienter jag vet om som har haft neurogent lungödem hade stora subarach.blödningar.

Jag har gjort en hel del litteratursökningar ang. detta och även frågat erfarna Kardiologer och Anestesiologer men ingen har kunnat ge något svar på hur detta lungödem uppstår. "Det bara kommer men man vet inte hur och varför", har jag fått som svar. Detta lungödem svarar inte på Furix-behandling.

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 17/2 2005 5:37

Titta i www.emedicine.com/med/topic1957.htm
Vi kollade nar jag hade sett din fraga. Mycket intressant fraga.

Jonas
Native Air
AZ, USA

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 17/2 2005 9:27

JOCWLA, det här var det bästa jag hittills läst om Neurogent lungödem!

Anonymous

icke-kardiella lundödem

Inlägg av Anonymous » 17/2 2005 10:29

Ja, emedicine är en mycket användbar site! Rekommenderas varmt för vidare studier och har även många bra bilder för utbildningsändamål.

Som ett kuriosum i detta sammanhang kan nämnas att cerebrala processer (ventrikelsystemet) kan ge upphov till dramatiska EKG-förändringar med uttalade ST-höjningar, som ter sig "precis som" en akut hjärtinfarkt. Men som ofta klingar av spontant, utan andra infarkttecken. Har någon hört någon förklaring till denna märkliga företeelse?

Referenslistan ger intryck att neurogent lungödem inte är någon särskilt aktuell frågeställning, men det är inte så! Bara senaste året finns ett 10-tal vetenskapliga, ofta väldigt teoretiska artiklar publicerade, t ex:

1. Chang SJ, Yen YS, Huo AP, Lee SS, Huang de F. Acute massive pulmonary hemorrhage after craniotomy in a patient with systemic lupus erythematosus. Journal of Microbiology, Immunology and Infection 2005;38(1):69-72.
2. Jain R, Deveikis J, Thompson BG. Management of patients with stunned myocardium associated with subarachnoid hemorrhage. AJNR Am J Neuroradiol 2004;25(1):126-9.
3. Kondo H, Feng GG, Nishiwaki K, Shimada Y, Hirokawa M, Komatsu T et al. A role for L-glutamate ionotropic receptors in the development of rat neurogenic pulmonary edema. Eur J Pharmacol 2004;499(3):257-63.
4. Leal Filho MB, Morandin RC, de Almeida AR, Cambiucci EC, Borges G, Gontijo JA et al. Importance of anesthesia for the genesis of neurogenic pulmonary edema in spinal cord injury. Neurosci Lett 2005;373(2):165-70.
5. Meaudre E, Polycarpe A, Pernod G, Salinier L, Cantais E, Bruder N. Oedeme pulmonaire neurogenique au cours des hemorragies sous-arachnoidiennes et brain natriuretic peptide. Ann Fr Anesth Reanim 2004;23(11):1076-9.
6. Perrin C, Jullien V, Venissac N, Lonjon M, Blaive B. Un cas d'oedeme pulmonaire neurogenique unilateral. Rev Pneumol Clin 2004;60(1):43-5.
7. Prodhan P, Casavant D, Medlock MD, Yager P, Kim J, Noviski N. Inhaled nitric oxide in neurogenic cardiopulmonary dysfunction: implications for organ donation. Transplant Proc 2004;36(9):2570-2.
8. Toung TJ, Chang Y, Lin J, Bhardwaj A. Increases in lung and brain water following experimental stroke: effect of mannitol and hypertonic saline. Crit Care Med 2005;33(1):203-8 DISCUSSION 259.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 17/2 2005 13:55

Orsakas troligtvis av massivt akut sympatikuspådrag, ev orsakat av plötsligt ökat ICP som kan påverka hypothalamus...
detta är en förklaring till detta med både cardiella orsaker som st höjníngar och neurogent lungödem...stämmer även överrens med var som sa från NK i lund under regiondagarna i höstas...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 18/2 2005 23:47

:idea: Neurogenic Pulmonary Edema, NPE verkar kunna uppstå på några minuter vid fatala subaracblödningar. Är tacksam för alla intressanta svar som jag fått. Texten i Emedicin lättförstådd. Patienten i fråga fick säkert Andningsstopp - Asystoli - Återställd "manuell cirkulation" - NPE - Återställd CO - sinus efter defibrillering. Adrenalin kan ha haft en negativ verkan i detta fall. Trandate och Seloken skulle teoretiskt kunnat ha en positiv verkan. Ventilation med höga PEEF verkar vara behandlingen initialt som gäller då tillståndet verkar övergå av sig själv efter ett tag.

Skriv svar